Review: Urban Drivestyle UDX – elektrische BMX

We hebben bij GadgetGear al heel wat ebikes mogen testen, maar geen enkele trok zoveel ogen als de Urban Drivestyle UDX. Een dikke fatbike uit Berlijn die de klassieke BMX laat herleven en heerlijk maakt om langere afstanden op te fietsen.

De levering

Bij Urban Drivestyle doen ze het heel anders dan bij menig andere fietsfabrikant. Je moet een paar zaken verstellen, maar je krijgt de fiets volledig gemonteerd in de doos. Hier heb je echt geen fietsenmaker bij nodig. En nog een voordeel, al het gereedschap zit erbij. Binnen een half uur is de fiets uit de doos en rijklaar. Wouw!

Design

Hoewel je met deze fiets prima kunt fietsen, koop je de Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike eigenlijk maar om één reden. Lekker cruisen in de stad en zorgen dat je gezien wordt. Iedereen die me aanspreekt over de fiets, wordt wild van de 20x4 inch fatbike wielen onder deze fiets. Met de dubbele geveerde voorvork heeft hij aan de voorkant zoveel weg van een brommer, dat omstanders echt niet weten hoe ze deze creatie nu moeten noemen.

En dan zijn we nog niet eens helemaal los gegaan met de accessoires. Volledig gekleurde banden, en gekleurde accessoires, staalkabelsloten op kleur, mat zwarte cargo racks, Accessoire kleursets met gekleurde handvatten en vinyls en zelfs extra zijspiegels zijn voor deze fiets verkrijgbaar. Jij kunt deze fatbike zo dik maken als jij zelf wilt.

De UDX eBike is te krijgen in het zwart, wit, geel, legergroen of in de kleur oranje die ik heb gekozen. Eerlijk is eerlijk, deze fietsen zijn toch het mooist met een fel kleurtje.

De 48 Volt 504Wh accu zat bij mij standaard bovenop het frame gemonteerd. Optioneel kan hij ook op het onderste deel van het frame. Zelf heb ik hem naar onderen verplaatst omdat ik dat qua styling mooier vond. Bovendien hebben we er zelf wat digishock branding op aangebracht dat zo, tijdens het fietsen, beter in het zicht valt.

Uitvoeringen genoeg om uit te kiezen

Het basismodel van de Urban Drivestyle is de UDX WKND Fatbike. Een fiets die met 7 versnellingen komt. Daar bovenop kun je kiezen voor de UDX Electric Fatbike 250W of 750W. Ik koos het 250 Watt model. Beide modellen worden digitaal gelimiteerd tot een snelheid van 25 kilometer per uur.

Naast de borstelloze motor, is vrijwel alles aan de fiets naar smaak aan te passen. Ze worden praktisch op maat geleverd. Zo kreeg mijn uitvoering een upgrade van schijfremmen met staalkabels voor de remmen, naar Trekto hydraulische schijfremmen. We fietsen in Nederland waar het slecht weer is, dus hebben we ook grote, metalen spatborden om de wielen laten zetten. Een enorme design upgrade voor deze fiets.

Iets dat echt bepalend is voor de styling van de fiets, is de keuze voor het stuur. Neem je het standaard BMX stuur, of ga je voor de dubbel geveerde voorvork? Die optie namen wij ook. Wil je nog meer comfort, kun je ook vering op het achtervork aanschaffen, maar de Kendo K-1188 20x4 inch banden van de fiets zijn zo dik, dat we daar geen noodzaak toe hebben gezien.

De specs van de Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike

Mijn De specs van de Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike kwam dus in de 250 Watt uitvoering. Snel en krachtig genoeg voor mijn behoefte. De fiets is voorzien van een motor in het achterwiel. Dit maakt dat de fiets je echt dat zetje in de rug geeft wanneer hij in werking treedt. De motor werkt alleen wanneer je daadwerkelijk de trappers met de voeten laat draaien. Met andere woorden, Electric Pedal Assist Cycle ofwel EPAC wat hem volledig legaal maakt om op straat te gebruiken.

Deze fiets is gemaakt voor personen tot 130 kilo. Voor het frame heeft Urban Drivestyle gekozen voor chroom-molybdeenstaal staal om deze zo rigide mogelijk te maken. Het is momenteel de beste keuze voor fietsen en rolkooien voor auto’s. Ik kom met mijn gewicht een aardig eindje in de richting van dat maximale gewicht en heb tijdens mij testperiode al eens in het donker een slootje gepakt. De klap van die greppel was echt geen probleem voor het frame en de lasnaden.

Tijdens het fietsen kun je de motor in 5 niveaus van trapondersteuning schakelen. Het eerste niveau geeft me voldoende ondersteuning dat ik niet merk dat ik op enorm dikke banden rij. Op niveau vijf in versnelling zeven trap ik prima tegen de 24 kilometer per uur op de eigen, digitale snelheidsmeter. Op de GPS is dat zo’n 22,9 kilometer per uur. Op de fiets ligt een Shimano Altus SL-M310 7-Speed versnelling met een Shimano Tourney RD-TY300 Derailleur. De overbrenging gebeurd met een open fietsketting. Een kettingkast is niet te koop, maar de trappers zijn erg breed. De kans dat jouw broek in aanraking komt met de ketting is vrij klein.

De fiets wordt verder afgeleverd met een acculader, kickstand standaard, bel en setje reflectoren. Verlichting is ook weer zo’n mooie optie om te kiezen en achteraf heb ik spijt dat ik dat niet heb gedaan. Mijn uitvoering weegt in totaal 26 kilo.

LCD Display

Het gros van de ebikes komt met enorme displays midden op het stuur. Op die displays staat doorgaans niet heel veel nuttigs. Het LCD display van de Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike is zeer compact van ontwerp en voorzien van witte displayverlichting wanneer je in het donker fietst. Het laat zien hoe vol de accu zit (kun je ook op de accu zelf zien), hoe snel je gaat en hoe ver je gefietst hebt. Meer hoef ik zelf niet te weten.

De fietservaring

Inmiddels heb ik een kleine 220 kilometer op de teller van deze stoere eBike. Met het stoere, grote zadel, zit je echt heerlijk voor korte afstanden. Voor langere afstanden knelt het wel een beetje ‘mijn zaakje’ af. Dan is het jammer dat de hoek van het zadel niet aanpasbaar is. Hoewel ik het zadel super mooi vind, komt er binnenkort toch echt een ander zadel op te liggen. Mijn gemiddelde fietstocht is namelijk 40 minuten tussen thuis en werk en nu stop ik zo’n drie keer om de doorbloeding weer op gang te helpen.

Buiten dat is het heerlijk om deze fiets op zowel het asfalt als op de onverharde weg te gebruiken. De dikke banden vangen enorm veel oneffenheden op en ook de voorvork vering doet haar werk heel goed.

Wanneer ik weg fiets van een stoplicht, heb ik er een halve slag met de trapper voor nodig, voor de motor in actie komt. Ik kom dus lekker vlot op gang. Met de 504Wh accu belooft Urban Drivestyle een maximale actieradius van 80 kilometer. Dat is in de laagste stand prima te halen. Ik fiets eigenlijk altijd met maximale trapondersteuning. Dan haal ik zo’n 50 tot 60 kilometer uit de accu. Dat is ruim genoeg. Bovendien is de acculader relatief klein en licht, dus die zit gewoon altijd in mijn tas. Handig!

Op slot zetten

De Samsung accu van deze eBike komt met een eigen slot. Dat slot maakt het onmogelijk voor iemand om de accu van jouw fiets te stelen. Wanneer deze accu op jouw frame zit, is de fiets wel altijd aan te zetten. Je hebt dus een goed slot nodig. Door de dikke banden ga je geen ouderwets ringslot vinden om deze machine op slot te zetten. Je moet echt op zoek naar een kabel of kettingslot. Urban Drivestyle heeft een kabelslot met bijpassende kleur voor jouw fiets.

Fiets voor de zaak

De fiets van de zaak is een populair dingetje als het gaat om het aftrekbaar maken van de kosten van een mooie eBike. Maar met een eBike als de Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike trek je heel veel ogen naar je toe. Jawel, zelfs bouwvakkers hebben deze jongen nageroepen. Nu weet ik ook eens hoe dat voelt 😉

Daarom heb ik een experimentje gedaan. De UX204 stickers op de accu waren behoorlijk nietszeggend voor omstanders, dus daar sneed ik het digishock logo van mijn bedrijf op uit. Ook het achterspatbord voorzag ik van het digishock logo. Het gevolg is dat veel mensen me ineens vragen wat digishock is. Wanneer ik vertel wat het bedrijf doet, zeker op het bedrijfsterrein waar ik veel fiets, ben ik al heel snel aan het netwerken. Dan koop je dus geen fiets van de zaak, maar voor de zaak. Aanrader!

Conclusie Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike

De Urban Drivestyle UDX Electric Fatbike is voor mij echt een eye opener. Ik heb het niet zo op de standaard fietsen. Die fietsen die zich nergens mee kunnen onderscheiden behalve op de specs. Bovendien zijn er zoveel mogelijkheden om deze fiets te customizen dat het ook echt leuk is om er aan te sleutelen. Om er over te vertellen. Om er de aandacht mee te trekken. Wat een topfiets is dit!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

One comment on “Review: Urban Drivestyle UDX – elektrische BMX”

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Valt enorm op
  • Fiets waanzinnig comfortabel
  • Motor reageert erg soepel
  • Zelf bepalen waar de accu zit
  • Enorm veel opties

THE BAD

  • Zadel is niet in hoek verstelbaar
Arjan Olsder
Sinds 2003 is Arjan Olsder actief als schrijver voor diverse online en offline publicaties. Daarnaast levert hij consultancy diensten voor diverse fabrikanten en bouwt hij websites voor digishock.

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram