Resident Evil 4K Blu-Ray

Review: Resident Evil Blu-Ray 4K

• Prachtige heruitgave
  • Verhaal blijft heel sterk

Één van de meest succesvolle horrorgames was en is Resident Evil. De zieke dingen die gebeuren door toedoen van het T-Virus en Umbrella Corp leveren veel inspiratie voor gruwelijke verhaallijnen. Zo ook van de films en dit weekend bespreken we er drie!

Met de weinige bioscoopreleases van dit jaar, zijn er weinig films om uit te brengen. Gelukkig hebben ze bij Sony tijd genoeg om sterke klassiekers terug te brengen in prachtige 4K remasters. Hiertussen zitten nu ook drie Resident Evil films die stiekem ook echt wel bepalend zijn geweest in de carrière van Milla Jovovich. En hoewel ze al snel van de covers verdween, was het ook een enorme boost voor actrice Michelle Rodriguez die we inmiddels in wel heel veel films terugzien.

Daarnaast is deze 4K uitgave ook het opwarmertje voor iets dat in 2021 gaat gebeuren. Dan komt er namelijk een nieuwe film die alleen de titel Resident Evil draagt en waarbij afscheid is genomen van screenwriter Paul W.S. Anderson. We verwachten dus een compleet nieuw Resident Evil avontuur.

Geschiedenis van de Resident Evil films

De eerste film uit de serie, die we vandaag ook bespreken, is Resident Evil. Deze film verscheen in maart van 2002. Hierna volgden Resident Evil: Apocalypse (2004), Resident Evil: Extinction (2007), Resident Evil: Afterlife (2010), Resident Evil: Retribution (2012) en tenslotte Resident Evil: The Final Chapter in 2017. Van deze serie zijn drie films nu dus opnieuw op 4K uitgebrach.

Resident Evil 4K Blu-Ray

Resident Evil

Resident Evil is de eerste film in de serie en de eerste waarbij Paul W.S. Anderson zowel de screenwriter was als de regisseur. Die rol pakte hij weer op bij de films die we morgen en overmorgen in de review hebben.

In deze eerste film gaan we terug naar de bron van het bekende T-Virus dat de wereld in haar greep zal nemen. Het begon namelijk allemaal in het roemruchte Raccoon City, waar menig game in de serie ook haar verhaal start. IN het fictieve stadje huist een ondergronds laboratorium. Dit laboratorium heet The Hive en hier is een ongeluk gebeurd. Het laboratorium heeft per ongeluk het dodelijke T-Virus verspreid. Hierdoor gebeuren er gekke dingen.

Een commandoteam met daarin Rain, Alice en Matt moet The Hive infiltreren en het gevaar uitschakelen. Eenmaal binnen, komt het team de nodige monsterlijke creaties tegen die uit de weg moeten worden geruimd. De kroon op het werk van het team is natuurlijk een eindbaas. Dat kan ook niet anders in een film die gebaseerd is op een game. Deze eindbaas heet de Red Queen. Deze heeft nog een handlanger, The Licker, die het de hoofdrolspelers ook aardig lastig maakt.

Sony levert deze uitgave van de films op één enkele 4K Blu-Ray schijf. Deze biedt ondersteuning voor HDR. Dolby Atmos, Dolby True 3D 7.1 en DTS-HD audiotracks zijn ook aanwezig. De film duurt 100 minuten.

Conclusie Resident Evil op 4K Blu-Ray

Resident Evil speelt in hetzelfde universum als de game, maar probeert niet hetzelfde verhaal opnieuw te vertellen. Hoewel de films trouw zijn aan de game, slaan ze echt een eigen weg in die prima past bij de horror waar we stiekem zo veel van houden. En ja, we zien ook de eerste stukjes van Umbrella Corp, de organisatie die later in de serie een veel prominentere rol zal aannemen.

Evil Blu-Ray 4K kopen