Review: Michelin Alpin 6 Winterbanden

• Echte winterband voor barre omstandigheden
  • Koning van de sneeuw
  • Voldoende slijtvast
  • Uitstekende remweg op glad wegdek

• Gemiddelde prestaties op droog wegdek

De Michelin Alpin 6 winterbanden zijn de slijtvaste banden met een enorm korte remweg op nat wegdek. De ideale winterband? Voor ons project gingen wij de test aan!

De discussie of een bandenwissel noodzakelijk of geldklopperij is, die loopt al decennia. Eigenlijk komt de discussie naar voren door een geldkwestie. Want banden wisselen kost geld en vier banden aanschaffen of acht, dat scheelt ook.

Natuurlijk kan je het tweede argument gemakkelijk omver schoppen. Als jij twee sets banden hebt waar je ieder een half jaar mee rijdt, dan ben je even duur uit als iemand die nooit banden wisselt, maar wel eerder een nieuwe set banden moet kopen. Uiteindelijk kom je op hetzelfde neer.
Als we de experts er naar vragen dan zijn die duidelijk. Een winterband presteert beter bij lagere temperaturen en gladder wegdek. Een zomerband presteert beter bij hogere temperaturen en droog wegdek. En voor de mensen die een bandenwissel een te grote kostenpost vinden is de all season band een goede oplossing (bron: Bovag, ANWB).

De sneeuwhappers van de Alpin 6

Want waar draait het om? Geld of veiligheid. Veiligheid is natuurlijk prachtig om te roepen en dan komen uit dat het banden wisselen bijdraagt bij de veiligheid. Ook in Nederland. Het is aangetoond dat zomerbanden onder vriestemperaturen harder worden en minder goed presteren. Het is ook aangetoond dat winterbanden meer grip in een sneeuw vinden. Vraag je iemand die ooit in de winter een slip heeft gemaakt met zomerbanden er naar, dan zal diegene tegenwoordig op winterbanden rijden (in de winter dan). Kortom, wij zien het veiligheidsaspect en de meerwaarde er van in. Dat bracht ons bij deze review.

Alpin 6

De Michelin Alpin 6 is een echte winterband. Ontwikkeld voor een nat en besneeuwd wegdek onder koude temperaturen. In Nederland zullen we weinig sneeuw ervaren, maar voldoende nattigheid en ijzel op de weg in de winter. Reden om deze band serieus te nemen.
Dankzij de nieuwste generatie rubbersamenstelling, die ontwikkeld is om uitmuntend grip te hebben bij lage temperaturen, garandeert de MICHELIN Alpin 6 winterband een veilige en comfortabele rit voor jou bij barre winterse weersomstandigheden en presteert de band beter dan de vorige generatie: 6% beter op nat wegdek en 8% beter in de sneeuw.

Waarom een Alpin 6 van Michelin?

Voor de review kwamen we daarom uit bij de 215/40/R17 Apin 6.  Deze Michelin Alpin 6 is een zeer veilige winterband die uitermate geschikt is voor koude temperaturen, sneeuw en gladheid.  Met de MICHELIN EverWinterGrip technologieën heeft Michelin zich gefocused op een band met een loopvlakmateriaal van meerdere lagen en een progressief loopvlakpatroon met diepe groeven die verschijnen en breder worden naarmate de band slijt, wat zorgt voor onbeperkte remprestaties en grip bij het rijden op sneeuw.

De winterband biedt langdurige veiligheid onder barre winterse omstandigheden. Het is het grotere en betere broertje van de Alpin 6 en haalt zelfs een kortere remweg (op een glad wegdek) dan de 5.
Dit komt onder andere uit één van de remtests op sneeuw en nat wegdek in december 2017 en januari 2018 uitgevoerd door TÜV SÜD Product Service, in de afmeting 205/55 R16 91H op een VOLKSWAGEN Golf 7.

Op het droge wegdek blijkt uit een test van de ANWB 2020 de band gemiddeld te scoren. Op het natte wegdek scoort de band uit een test van de ANWB 2020 tot één van de allerbesten.
Een Alpin 6 in de afmeting 205/55 R16 91H presteert, nieuw en versleten, boven de drempelwaarde voor grip op nat wegdek van de Europese reglementering R117.

Qua aanschaf is de band geen goedkope jongen. Op internet circuleren de prijzen rond de vanaf 94.- euro tot 155,- euro waarbij het ene bedrijf de montage weer iets duurder is, dan bij de ander en zijn er nog een aantal randzaken bepalend zoals Run Flat, etc. Alles bij elkaar betaal je in deze dus meer voor kwaliteit. “Tja, logisch” zou een legende zeggen.

Gebruikservaring

In onze ‘test’ vergelijken wij geen merken met elkaar. Wij als autoliefhebbers en nieuwsgierige aagjes bezitten geen hoogwaardige remtechnologie om keiharde cijfers te presenteren. Maar wat hebben we wel ervaren?

Het winterse weer komt juist op tijd voor deze review. Met een paar zeer koude ochtenden zijn we vroeg op pad gegaan. Met een temperatuur van 3 graden boven nul merken we al direct verschil. Waar mijn zomerbanden een dag geleden nog harder voelde, voelt de winterband direct al wat zachter. Ja, dit merk je echt.  Ik merk dit iets in de demping en sturing, alsmede bij de wegligging.

Wanneer we testen op remmen en remweg, dan merken we eigenlijk geen vooruitgang bij een temperatuur boven nul en op een droog wegdek. De Michelin Alpin 6 brengt ons op droog wegdek eigenlijk geen merkbaar verschil in vergelijking met de zomerband. Hij stuurt gelijkwaardig en de grip op de weg doet eigenlijk niet anders voor dan de zomerband welke in warmere dagen testte. Ik lijk zelfs met de Pilot Sport 4 een kortere remweg te ervaren wanneer we op droog wegdek rijden.

De remweg met de winterbanden is gemiddeld. Ik ervaar niet de verrassing met de zomerband, ook al is het een stuk kouder. Maar toen ik met een temperatuur van 1 graden boven nul de snelweg opreed en in een gladdere bocht expres even flink op de rem trapte merkte ik wel degelijk verschil. Deze winterband voelt zich thuis op een glad of nat wegdek. Je voelt de grip op de weg en dit gaf mij een veilig gevoel.

Omdat deze spontane test zich ideaal leende voor de review, heb ik dezelfde oprit driemaal gereden en wanneer de veiligheid dit toeliet hebben we wat agressiever op de rem getrapt. Mijn eerste conclusie daar blijf ik bij. De remweg op een koud wegdek rond het vriespunt voelt korter en veiliger met de Alpin 6. Meer grip en stuurgemak. Wel moet ik hierbij kentekenen dat ik geen meters exact heb kunnen meten. Het stukje weg leende zich niet zo mooi als de verlaten industriewewieg voor mijn zomerbanden test.

Sneeuw hebben we niet kunnen testen. Rijden is leuk, maar om de sneeuw op te zoeken dat ging mij iets te ver. Als we de remtesten van de ANWB bekijken dan is juist de handeling op sneeuw overtuigend. Mocht ik deze winter sneeuw in Nederland ervaren, dan editen we deze review.

Als we ons Nederlandse weer bij de KNMI raadplegen dan hebben we in 2019 en 2020 de zachtste winter in tijden gehad. Met een gemiddelde temperatuur van 6,4 °C tegen 3,4 °C normaal was de winter uitzonderlijk zacht. Daarmee was deze winter de op één na zachtste winter sinds het begin van de metingen in 1901, na de winter van 2006-2007 met 6,6 °C. (bron: KNMI).

Dat brengt mij bij een persoonlijke overpeinzing. De Michelin Pilot 4 scoorde namelijk als beste uit de test als zomerband. Zowel op glad als droog wegdek, evenals slijtage scoorde deze band enorm goed. De Alpin 6 is een echte winterband, gemaakt voor barre omstandigheden. Mijn persoonlijk keuze zou zijn om de Pilot Sport 4 bij een zachte winter te gebruiken. De banden zijn gewoon merkbaar geweldig. Zodra het een koudere winter dreigt te worden, of je gaat op wintersport dan zou de Alpin 6 beter moeten scoren (aldus ANWB, 2020). Het verveldende is dat we het weer niet goed genoeg kunnen voorspellen. Gaan we voor veiligheid?

De Michelin Alpin 6 is een echte winterband. Gemaakt voor winterse temperaturen en koning op glad en nat wegdek. Wie voor winterse veiligheid kiest, kiest voor de Alpin 6. Uit onze test bleek dat de remweg op koud en glad wegdek uitermate goed was. Bij droog en een warmer wegdek scoorde de zomerband Pilot Sport 4 beter. Toch moeten we bekennen dat de Pilot Sport 4 uitmuntend scoorde en dat de Alpin 6 ook voor warmere temperaturen (tot 10 graden boven nul) ook gewoon een gemiddelde en veilige band is. We mogen concluderen dat de Alpin 6 altijd een veilige keuze is in de wintermaanden. Maar mocht het gaan vriezen of sneeuwen, dan heb je met de Alpin 6, echt een streepje voor,

Bronnen: BOVAG, ANWB, Michelin, KNMI