VIVO Z6
Arjan Olsder
Arjan Olsder

IDC: Apple uit de top-3 grootste smartphone merken

IDC heeft becijferd wie de grootste verkopers van smartphones waren in het derde kwartaal van 2020. Verrassende conclusie, Apple’s achterstand op Android neemt toe. De grote Amerikaan is de vierde op de markt.

De grote 5 van het derde kwartaal

  1. Samsung 22,7%
  2. Huawei 14,7%
  3. Xiaomi 13,1%
  4. Apple 11,8%
  5. Vivo 8,9%

Opvallend is niet zo zeer dat Samsung op nummer 1 staat. Samsung en Huawei vechten al langer om de nummer 1 positie wereldwijd, maar de ruzie tussen Huawei en Samsung heeft er voor gezorgd dat Huawei in Google markten flink aan verkoopaandeel heeft moeten inboeten.

Toch laat deze lijst zien hoe krachtig de Chinese markt is. Huawei, Xiaomi en Vivo zijn alle drie marktleiders in China. Die positie is wereldwijd nu ook zichtbaar geworden. De afstand tussen Apple en Huawei / Xiaomi is dan wel klein, het moet toch een beetje pijn doen dat ook Xiaomi ze heeft ingehaald en dat Vivo ze op de hielen zit.

Met de versoepeling van de Amerikaanse sancties tegen Huawei, krijgt het merk bovendien weer ruimte om te groeien. Dit zal ten kosten gaan van het marktaandeel van anderen.

Xiaomi blijft hard groeien

Xiaomi is dus de opvallende nummer drie. Het merk is sinds dit kwartaal ook actief aanwezig in het Nederlandse straatbeeld. Het opende onlangs haar eerste winkel in Rotterdam, waar het veel meer verkoopt dan alleen maar smartphone.

VIVO, Blu in Amerika, nieuw in Europa

Vivo is al een tijdje aanwezig in de Amerikaanse markt. Daar opereert het niet direct onder eigen merk. De Amerikanen kennen Vivo smartphones onder het merk BLU. Het merk heeft aangekondigd vanaf oktober 2020 haar pijlen op Europa te richten. VIVO was het smartphone merk voor het FIFA WK in 2018 en zal dit ook in 2022 zijn.

Sony Stabiliseert

Buiten de top vijf zit een andere opvallende stijger. Na jaren van verval door vast te houden aan oude principes, zijn de Japanners weer op stoom. Voor het eerst in zo’n drie jaar zien de Japanners de verkoop stabiliseren. Net als in het derde kwartaal van vorig jaar, wisten ze 600.000 smartphones te verkopen. Stabilisatie wijst erop dat het marktaandeel van Sony weleens zou kunnen groeien.

Mogelijk komt dit door de nieuwe strategie. Goede speakers, betere accuduur en… het is het enige vlaggenschip met een 3,5mm audio aansluiting. Een must-have voor de audiofiel. Daarmee zou Sony weleens een heel koopkrachtige niche in handen kunnen hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.