Review: Watchmen Seizoen 1 (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Zeer actueel verhaal
  • Erg goed in beeld gebracht
  • Vraagt echt de aandacht
  • Erg goede beeldkwaliteit
  • Veel extra's

HBO is goed in rauwe series en DC Comics lijkt zich met haar portfolio aan superhelden steeds meer te richten op de wat heftigere verhalen. Gelukkig brengt Warner Bros. nu deze bijzondere superheldenserie ook naar Nederland.

We kennen HBO natuurlijk als dé serie achter Game of Thrones, maar de zender heeft meer waanzinnig goede series geproduceerd. Denk bijvoorbeeld aan Westworld. DC Comics en HBO hebben sinds een paar jaar een bloeiende liefdesverhouding en Watchmen is daar het resultaat van.

Het verhaal

Watchmen neemt ons meer naar een alternatieve dimensie (ja, daar zijn ze heel goed in bij HBO). In 1985 blijkt de wereld te zijn gered van een enorme catastrofe. Adrian Veid is de gevierde held achter die redding. Ook ontdekken we dat de ontwikkeling van de VS net iets anders is gegaan dan in onze werkelijkheid. Zo is New York uitgestorven en gebeuren er juist heel interessante dingen in het stadje Tulsa.

Daar hebben ze namelijk enorm veel last van iets dat we nu dagelijks op het nieuws zien. Tulsa werd lang geteisterd door criminelen die op de politie jaagden. Om dit tegen te gaan werd de politie met maskers uitgerust. Maar… door die anonimiteit nam het racisme toe. In 2019 is die racistische beweging genaamd de Seventh Cavalry enorm sterk geworden. Dit wordt pijnlijk duidelijk na de dood van commissaris Judd Crawford. Het is aan Angela Abar om deze beweging de kop in te drukken.

Actueler dan ooit

De serie Watchmen legt, misschien onbedoeld, de vinger keihard op de pijnlijke plek. Het waren de gebeurtenissen in 2017 in Charlottesville die er voor zorgden dat schrijver Damon Lindelof in de pen kroop om de serie vorm te geven. Hierdoor lukt het de serie om, hoewel met behulp van een andere dimensie, de gevolgen van dit racisme in beeld te brengen.

Niet de gemiddelde serie

Watchmen is ook niet een gewone actieserie geworden zoals je wellicht verwacht na series als Green Arrow en The Flash. Het is een serie die echt verwacht dat je er met de kop bij blijft. Het verhaal is op werkelijk indrukwekkende wijze in elkaar gestoken. Mis je een half uur omdat je afgeleid bent door een discussie op jouw smartphone, dan kan het maar zo zijn dat je bepaalde gebeurtenissen niet meer kunt plaatsen. Het is dus echt een serie om voor te gaan zitten.

Warner Bros. heeft de serie keurig op drie Blu-Ray schijfjes geperst. De serie ondersteunt Dolby Audio en DTS Master Audio. De serie bestaat uit 9 afleveringen van een uur. Daarnaast heeft Warner Bros. nog voor 90 minuten aan extra’s op de schijfjes gezet. Natuurlijk vooral heel veel achtergrondinformatie over het diepgewortelde probleem van de Amerikaanse politie.

watchmen Seizoen 1 op Blu-Ray

Conclusie Watchmen Seizoen 1 op Blu-Ray

Watchmen is echt weer een pareltje van HBO geworden. Rauw en confronterend. In tegenstelling tot de vele DC series die we de laatste jaren hebben gezien, is dit er ook echt één van hoog intellectueel niveau. Echt even anders en daar worden we heel blij van. We zijn ook echt super nieuwsgierig naar waar dit verhaal naartoe gaat. Aan het einde van seizoen 1 hunkeren we in ieder geval naar het vervolg.

Watchmen Seizoen 1 kopen