Arjan test de Hyperkin Smartboy met de OnePlus 7T

Review: Hyperkin Smartboy Game Boy (Color) adapter voor Android

• Erg goed uitgedachte Gameboy adapter en controller
  • Voelt vrijwel als het origineel
  • Werkt goed samen met de emulator

Heb jij, net als ik, extreem goede herinneringen aan jouw eerste Gameboy games? In Groningen vonden we de Hyperkin Smartboy waarmee je klassieke Nintendo Game Boy en Game Boy Color games op jouw smartphone kunt spelen.

In de verpakking van de Hyperkin Smartboy vonden we naast de Smartboy zelf ook een bijzondere USB-C verlengkabel en documentatie. Meer heb je niet nodig.

Qua design heeft het team van Hyperkin echt haar best gedaan om er iets tofs van te maken. De breedte is vrij instelbaar om zoveel mogelijk smartphones te ondersteunen. Daarnaast is ook de positie van de USB-C aansluiting te verplaatsen (naar voor en achter). Verder lijkt het plastic erg op het origineel. Zo voelt het in ieder geval. Ook de posities en het gevoel van de knoppen echt alles is goed.

Bovendien ben ik erg blij met de keuze om de knoppen als controller te verbinden. Ik was erg bang dat het feitelijk on-screen knoppen waren die zouden doordrukken op het display. Als de emulator de posities van de knoppen zou veranderen, zou de hardware dan niet meer werken. Dit hebben ze dus slim voorkomen. Daarnaast kun je lekker rammen, zonder bang te zijn je display te beschadigen. Hier worden we echt super blij van.

Hyperkin Smartboy met Super Mario Land 2

“Designed for Samsung” – maar eigenlijk toch ook weer niet

Rechtsonder op de verpakking prijkt het Designed for Samsung logo. Een officieel programma van Samsung voor hardware makers die accessoires uitbrengen voor Samsung smartphones en tablets. Maar laat je niet bedotten. Wij hebben de Hyperkin Smartboy getest met de Oppo Find X2, Huawei Mate20 Pro, Huawei P30 Pro en OnePlus 7T. Je moet wel altijd jouw device zonder hoesje gebruiken en jouw device moet gebruik maken van USB-C.

Installatie

Voor het eerste gebruik moet je wel even een paar dingetjes doen. Je smartphone aansluiten en een GBA cassette achterin schuiven is simpelweg niet genoeg om meteen te kunnen gamen.

Ten eerste moet je de Smartboy App van Hyperkin zelf even installeren. Die zorgt ervoor dat jouw Android de Smartboy herkent als externe opslag en als game controller. Daarnaast installeer je My OldBoy! Free. Een gratis gameboy emulator. Er is ook een betaalde variant. Die geeft je wat meer opties om bijvoorbeeld op te slaan waar je bent gebleven. Je kunt in de instellingen van de Smartboy app aangeven welke van de twee je gebruikt. Wij hebben de betaalde versie gekozen.

Let op, de apps staan wel in Google Play, maar niet in de Huawei AppGallery. Huawei HMS gebruikers moeten dus even klooien met phone clone om dit werkend te krijgen.

Bij het eerste gebruik, moet je er even rekening mee houden dat je de USB-C verlengkabel gebruikt. Dit omdat je binnen Android voor verschillende dingen toestemming moet geven in de twee apps. Die meldingen van Android vallen echter achter het controllerdeel van de Smartboy. Na installatie heb je die kabel pas weer nodig als je een ander apparaat met de Smartboy wilt gebruiken.

Hyperkin Smartboy Unboxing

Welke Gameboy en Gameboy Color games kun je spelen?

De Hyperkin Smartboy is geschikt voor alle Gameboy en Gameboy Color games. Op de site van Hyperkin staat bij features dat je ook Gameboy Advance games kunt laden. Dat klopt niet. Qua Gameboy en Gameboy Color games lijkt je enorm veel titels te kunnen spelen. We hebben voor de test een 20-tal games opgekocht via marktplaats. Een groot aantal werken niet in één keer. Het aloude blazen over de connector loste dat op. Voor een aantal anderen hebben we een wattenstaafje met wat alcohol gebruikt om de connectors schoon te maken. Toen bleven er nog twee titels over die echt niet werkten. We vermoeden dat die cassettes zelf kapot zijn omdat ze in niet al te geweldige staat zijn.

In de batch die we kochten zat ook een 32-in-1 cassette. Dat waren dé illegale kopietjes uit die tijd. Omdat het behoorlijk intensief was om een spel na te maken, werden meteen vele spellen op zo’n cassette geplaatst om de veel duurdere aanschafprijs te verantwoorden. Vaak zaten op zo’n cassette 4 a 5 varianten van dezelfde game, maar dan met cheats erin. Soms bleken de grote titels echt compleet andere homebrew titels te zijn. Het stak erg shady in elkaar en ons exemplaar wil ook niet goed laden door de geheugenfuncties in de emulator. Feitelijk; het spel dat we de eerste keer gekozen hebben, wordt iedere keer geladen.

Wat werkt niet?

Vroegâh… kon je tot 4 Nintendo Gameboy consoles aan elkaar verbinden. Hiervoor waren speciale kabels beschikbaar. Dan kon je het lekker met z’n vieren tegen elkaar opnemen in Tetris en andere titels. Helaas, daarvoor is geen oplossing aanwezig. Je kunt dus alleen solo spelen. Echter waren er maar heel weinig titels die gemaakt waren voor meerdere spelers. Dus dat is zeker geen gemis.

Hyperkin Smartboy met Super Mario Land 2 voor de Nintendo Gameboy

Volstrekt legaal retro gamen!?

De wereld van emulatie is juridisch een grijs gebied. Ontwikkelaars die een emulator ontwikkelen die de originele console nabootst, zijn daar compleet vrij in. Bij veel emulators heb je echter ook een originele firmware van een console nodig. Daar zitten auteursrechten op. Die mag je niet zonder toestemming verspreiden, waardoor je al snel op schimmige websites terecht dreigt te komen. De Gameboy van Nintendo lijkt echter goed te emuleren. Toch kiest Hyperkin een veilige route door haar hardware te bouwen op basis van de My OldBoy! Free app in plaats van zelf een emulator te bouwen.

Maar dan de upside. Nintendo strijd keihard tegen de verspreiding van illegale ROM’s op internet. Die heb je normaal nodig om geëmuleerde games via My OldBoy! Free te spelen. Maar met de Hyperkin Smartboy doe je niets illegaals op dat gebied. Je bezit immers een originele spelcassette en daarmee de rechten om de game in kwestie te mogen spelen.

Het long-term risico van de Hyperkin Smartboy

Hoe lang zal de Hyperkin Smartboy worden ondersteund door My Oldboy! is echt onbekend. Er zal ongetwijfeld goed gecommuniceerd worden tussen de twee partijen. Bovendien is de Smartboy echt een USB controller, dus niet afhankelijk van de aanwezigheid en positie van on-screen buttons. In potentie zou de Smartboy ook met andere emulators overweg kunnen. My OldBoy! heeft echter een enorme schare fans en betalende gebruikers. Wij verwachten dan ook niet dat die app snel zal verdwijnen. Je zou dus jaren plezier moeten hebben van jouw Hyperkin Smartboy.

Conclusie: Hyperkin Smartboy

Net als bij de originele Gameboy, wil niet ieder spel in één keer laden. Ook moet je bij de installatie even goed opletten op de volgorde die Hyperkin aanbeveelt. Heb je het werken, dan is er maar één conclusie. Retro gamen is op deze manier echt super tof!

Nederlandse distributeur

Wij vonden de Hyperkin Smartboy bij toeval tijdens ons bezoek aan de gamestore Gameland-Groningen in, jawel, Groningen centrum. Deze gamestore blijkt de distributie voor de Hyperkin Smartboy in Nederland te verzorgen. Hyperkin zelf is namelijk niet actief in Nederland. Bovendien hebben ze daar een shitload aan goedkope Gameboy games in het assortiment.