Review: The Outer Worlds (Nintendo Switch)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 2.5 sterren.

• Enorm veel humor

• Grafisch niet geweldig
  • Enorme performance problemen

Zoek je nog een waanzinnig avontuur voor deze zomer? De semi-open wereld van The Outer Worlds heeft een eigen grafische stijl en zit bommetjevol humor. Helaas is de performance veel minder grappig.

The Outer Worlds verscheen vorig jaar al op ‘de grote’ consoles. De titel was te vinden op PC, PlayStation 4 en Xbox One. Nu is deze ambitieuze first person shooter aangepast voor de Nintendo Switch. Toegegeven, de hardware heeft er wat moeite mee, maar de game is wel heel grappig.

Humor is belangrijk

Je zweeft in de ruimte. In cryo slap, dus dat weet je niet echt. Tot een professor je wekt. Hij heeft je nodig om op een planeet iets te regelen. Op een wat onhandige manier krijgt hij je gelanceerd richting iemand die met een baken klaarstaat. Jouw pod moet op dat baken landen… jammer dat de arme stumpert niet weet dat hij het baken uit zijn zak moet halen. Je land bovenop jouw contactpersoon. Dus die is dood.

Daar sta je dan op een planeet. Er zijn al meteen badguys die je moet slopen op weg naar een sterk ruimteschip. Daar aangekomen sta je meteen voor een dilemma. Er is een soort politie aanwezig. Je mag er niet staan. Tegelijkertijd gaat het ruimteschip ruzie met je maken. Je bent namelijk niet de kapitein… tot je toegeeft wel de kapitein te zijn. Om te zorgen dat het plaatje klopt, regelt de computer van het ruimteschip meteen een valse ID kaart voor je.

En dan nog kun je niet weg. Je hebt een speciaal onderdeel nodig. Die moet je in de naastgelegen stad halen. Maar die stad wil je dat niet geven en laat je weten dat een stelletje hippies verderop ook zo’n ding heeft. Ga je aan de kant van de stad, of van de hippies?

Tijdens jouw reis door de wereld van The Outer Worlds is het belangrijk om niet alleen van alles overhoop te knallen, maar vooral ook om te communiceren. Daarbij kom je voor de nodige humoristische situaties te staan.

Grafisch

Minder grappig zijn de prestaties van de game. Zo mooi als deze is op de grote consoles, is hij echt niet op de switch. Grafisch is hij echt flink terug geschaald in details. Dat is niet erg, maar dan nog zien we framedrops en renderproblemen, wanneer we in grotere gevechten terechtkomen. Soms moet het spel ook echt nog even de tegenstanders laden, waardoor je onbedoeld wordt overvallen. Dat is echt niet tof.

Conclusie The Outer Worlds

Dat iets kan, betekent niet dat het ook moet. The Outer Worlds is prachtig op de grote consoles en speelt daar heerlijk weg. Tijdens de eerste missies op de Switch, is het indrukwekkend om te zien wat de kleine console aankan. Maar de game laat nog sterker zien, wat de Switch allemaal niet aan kan. Deze release slaat de plank echt helemaal mis. Wil je dit spel toch graag ervaren, koop het dan voor de PC, PS4 of Xbox One.

The Outer Worlds kopen