Review: Deadly Premonition 2: A blessing in Disguise (Nintendo Switch)

• Afwisselende gameplay
  • Verwijzende conversaties naar bekende films en series
  • Spannend en maf verhaal

• Het ¨laggen¨, schokken van het beeld
  • Missies die op een bepaalde tijd gedaan moeten worden
  • Schone kleding, scheren en douchen geen positieve toevoeging

Deadly Premonition 2 is een open wereld horror survival spel van de ontwikkelaars Toybox Inc., White Owls Inc., Now Production en gepubliceerd door Rising Star Games voor de Nintendo Switch. Het is een prequel en een sequel, omdat het spel zich in twee tijdlijnen afspeeld.

Het verhaal

Tijdens dit spel wordt er afgewisseld tussen verschillende tijdlijnen, het heden en het verleden van deze moordzaak. Vervolgens keert het spel terug naar het verleden waar zich een moord heeft afgespeeld.

Het prequelverhaal begint in 2019, wanneer de FBI agenten Davis en Jones een oude moordzaak onderzoeken en de voormalige FBI agent Francis York Morgan ondervragen. Je speelt in dit tweede deel ook als agente Aaliyah Davis die agent York moet ondervragen over de zaak.

Oud FBI agent York ziet er slecht uit en rookt als een schoorsteen tijdens dit hele gesprek. Hij ontwijkt de meeste vragen en het lijkt alsof hij niet over deze zaak wilt praten. Ook heeft hij een persoonlijkheidsstoornis waardoor hij met zijn denkbeeldige ¨Fairy¨ en ¨Zack¨ spreekt.

Het verhaal schakelt ineens. Nu speel je met FBI agent Francis York Morgan zelf. Hij is op vakantie in het fictieve stadje ¨Le Carré¨ in Louisiana. Echter is zijn vakantie van korte duur want er is een moord gepleegd en het is aan jou, agent York om deze zaak op te lossen door met de bewoners te praten, de omgeving te onderzoeken en bepaalde puzzels en minigames te spelen.

Agent York maakt voor zijn onderzoeken gebruik van zijn stoornis. Met de denkbeeldige “Zack” en het orakel dat hij in schilderijen en spiegels ziet genaamd “Houngan”. Houngan geeft York raadsels die hem aanwijzingen geven waardoor hij verder komt in zijn onderzoek. Tijdens het onderzoek, lijkt er ook in verband te liggen met de populaire nieuwe drugs genaamd Saint Rouge.

Ieder hoofdstuk moet je verschillende hoofd- en zijmissies volbrengen, items zoeken, minigames spelen,mensen ondervragen en het inspecteren van het plaats delict. s’Nachts wordt het buiten grimmiger en lopen er monsters rond.

Bij elk einde van een hoofdstuk ga je naar ¨the other world¨ oftewel een andere donkere wereld. Hier komt veel actie aan te pas. Je moet je een weg banen door een doolhof van de alternatieve wereld. Bijvoorbeeld van het huis waar het misdrijf heeft plaatsgevonden. Sommige deuren gaan daar alleen open, wanneer je alle vijanden in dit gebied hebt gedood. Aan het einde van deze alter wereld is het natuurlijk tijd voor een bossfight.

De open wereld kun je verkennen door te lopen (dit gaat erg langzaam), door op je skateboard door de straten te rollen of de raceauto service te gebruiken die je tegen een vergoeding door de stad vervoerd. Een skateboard klinkt goedkoop, maar kan na veel gebruik stuk gaan. Je moet deze dan weer laten repareren. Voor raceauto optie, moet je wel de pickup punten activeren waar ze je dan komen ophalen. Een soort Ubertje bestellen.

Je hebt gedurende het spel ook een aantal mini games die gespeeld moeten worden. De eerste ronde moet je wel halen om verder te komen. De rondes en hogere punten die je hierna haalt, speel je allemaal speciale items vrij. Twee voorbeelden van deze mini games zijn het bowlen of het spel ¨stone skipping¨ waarmee je met een zelf uitgezochte steen moet gooien en zo vaak mogelijk over het water moet laten stuiteren en op het goede moment op de knop te drukken voor punten. Een beetje als de Skipping Stone game van Gamevil uit 2010.

De graphics van dit spel zijn geen technisch hoogstandje maar ik vond dit in handheld-modus helemaal niet storend. Het spel slaat op sommige stukken automatisch op maar je kunt ook handmatig opslaan door een telefoon te gebruiken.

Toch had deze game een aantal frustratie puntjes. Zoals dat je sommige missies om een bepaalde tijd moet doen. Door te slapen of sigaretten te roken kon je de tijd passeren maar je betaalt wel elke dag de hotelrekening. Oja, je moet wel een beetje de kosten van jouw onderzoek onder controle houden. Wat ik niet zo’n positieve toevoeging vond was dat je om de zoveel tijd je schone kleding aan moest trekken, de oude kleding naar de stomerij moet sturen en je moet scheren en douchen.

Het spel ¨lagged¨ (schokte) vaker, wat erg irritant was als je op vijanden aan het schieten was. Het laden duurt ook vaker erg lang als je een huis naar binnen of buiten loopt. Hier ontstaat toch het gevoel dat de switch wat underpowered is, of dat de code gewoon nog niet optimaal is.

Conclusie Deadly Premonition 2: A blessing in Disguise

Dit is een spel wat je of fantastisch vind of er helemaal niks aan vind. Voor dit spel moet je een beetje open minded zijn door de maffe verhaallijn en karakters, niet alleen van constante actie houden en niet zo geven om de hoogste graphics, dan vind je net zoals mij dit een erg vermakelijk spel. Ik hoor bij het team ¨fantastisch¨!

Ondanks de graphics geen hoogstandje zijn en het beeld soms een beetje schrokt maakte het verhaal en de afwisselende gameplay van ondervragen, zoeken, minigames en de onderwereld het helemaal goed voor mij. Vooral als je in handheld mode speeld zagen de graphics er echt wel ¨oke¨ uit. De conversaties zijn maf en soms komisch en er wordt vaak verwezen naar films en series wat ik als serie en film verslaafde een leuke toevoeging vond.

Deadly Premonition 2 kopen