Review: Play by Ewent Wired USB Gamepad

• Prima analoge controllers
  • Vlotte reactietijd

• D-Pad en actieknoppen lopen, zeker in het begin, niet heel soepel

Zoek je een bedrade controller voor de PC met dezelfde greep als die van de PlayStation consoles? De Play by Ewent Wired USB Gamepad voor PC en laptop zou maar zo dé ideale aankoop kunnen zijn.

In de verpakking vinden we alleen de controller met de bijbehorende documentatie. Oja, en je krijgt 2 jaar garantie.

De Play by Ewent Wired USB Gamepad uitgepakt

Het design van de Play by Ewent Wired USB Gamepad is wel heel duidelijk geleend van de Sony PlayStation DualShock controllers. Gezien er een Nederlands bedrijf achter zit, zal het juridisch vast goed gecheckt zijn. Als het mag, is het ook heel slim. In Nederland is PlayStation de grootste console en wereldwijd de tweede speler in de markt. Iedereen kent de controllers en velen vinden die controllers enorm fijn. Als gamingmerk, heb je qua vormfactor dan ook snel een winnaar in handen.

Knoppen

De dubbele schouderknoppen, de D-Pad (8 richtingen), 4 actieknoppen, 3 game knoppen en twee analoge sticks. Alles dat je verwacht, zit erop bij deze bedrade controller. Feitelijk kun je 13 knoppen naar smaak instellen. Dat is handig, want in combinatie met een PC kun je de layout voor iedere game naar jouw eigen hand zetten. Je krijgt dus meer vrijheden dan een PS gamer. Het snoer is anderhalve meter lang, dus een mooie afstand wanneer jouw gaming rig wat verder van de monitor staat.

Play by Ewent Wired USB Gamepad

Speelervaring

We hebben inmiddels aardig wat uurtjes met deze controller in de hand doorgebracht. De Play by Ewent Wired USB Gamepad is een flink stuk goedkoper dan de PlayStation controller. Dat voel je wel. Niet zo zeer bij de analoge sticks of de schouderknoppen. Het zijn de vier actieknoppen rechts en de D-Pad die toch net even wat stroever lopen. Zeker in het begin. Maar… daar kunnen we bij dit prijspunt ook echt niet oer klagen. De controller ligt verder namelijk echt lekker in de hand.

Compatibility

Play by Ewent geeft aan dat deze controller gemaakt is voor gaming onder Windows. Op een macOS computer krijgen we hem ook wel werkend en op andere hardware is dat ook geen probleem. Zo gebruikten we deze controller bijvoorbeeld in combinatie met Mame op een Raspberry Pi.

Conclusie Play by Ewent Wired USB Gamepad

Hoewel het gevoel in de hand sterk vergelijkbaar is met de traditionele DualShock controllers van Sony, voelen vooral de knoppen van de Play by Ewent Wired USB Gamepad toch echt aan als een andere kwaliteit. Een kwaliteit die veel meer bij het prijspunt (€11 bij bol.com) past. Maar kijken we naar wat er nog meer in het schap ligt, dan zien we dat deze controller toch wel heel goed in elkaar zit. Als Ewent het voor elkaar krijgt om een iets soepeler D-Pad en iets soepelere actieknoppen in deze controller te zetten, krijgt deze van ons de volle 5 sterren. Voor nu moet hij het met 4 sterren doen.

Play by Ewent Wired USB Gamepad kopen