Review: Gears Tactics (PC)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 2.5 sterren.

• Veel fijnere engine dan XCOM
  • Goede skill tree in de karakterontwikkeling
  • Heel veel tegenstanders

• Verhaal blijft oppervlakkig
  • De levels lijken wat teveel op elkaar

De Gears of War series werd met de vorige release voor het eerst ‘Gears’ genoemd. Een klein jaar geleden verscheen Gears 5 voor Xbox en PC. Nu verschijnt ook Gears Tactics. Een spin-off alleen voor PC.

Verhaallijn

In Gears 5 was de hoofdrol weggelegd voor Kait Diaz. De dochter van Gade Diaz en een superieure soldaat die de een belangrijke slag tegen de onderaardse creeps heeft geslagen. Met Gears Tactics borduurt Microsoft voort op die verhaallijn, maar nu krijgen we het verhaal van Gabe Diaz, die een stuk jonger is. Tactics brengt ons naar de periode, zo’n 12 jaar voor de eerste Gears of War game.

We staan met onze boots op de planeet Sera, waar de Locust net hun oorlog tegen de mensheid zijn gestart. De Coalition of Ordered Governments bestaat net, net als het Gears leger. Uit de originele Gears of War game, maak je wel kennis met Augustus Cole, maar geen van de andere karakters.

In Gears Tactics, is het jouw ultieme doel om Ukkon te verslaan. Dit is een wezen dat oppermachtig is in de rangorde van de Locust. Hij is in staat om nieuwe rassen van de monsters te creëren, maar ook extreem grote exemplaren, die natuurlijk de bosses zijn die je uit de weg moet ruimen.

De verhaallijn van Gear Tactics is erg oppervlakkig. Het gaat echt om de gameplay en het ranken van jouw karakters. Tijdens de game kom je heel veel bekende Locust tegen. Denk aan de eenvoudige Wretches, maar ook de Boomers. Helaas zijn de omgevingen waarin je vecht ook niet heel creatief. Hierdoor heeft de game onnodig veel moeite om je uren achtereen vast te houden. Hier slagen de normale Gears games veel beter in. Zelfs de Gears die je om je heen gaat verzamelen, zien er opvallend vaak vergelijkbaar uit. Het mist dus een beetje aan detail.

Turn based

Net als de XCOM series, leunt Gears Tactics heel dicht tegen een turn based strategy game aan. Niet met tankjes of bootjes, maar met soldaten. Jij doet een aantal zetten, de tegenstander doet een aantal zetten. Om en om in de hoop het einde van het level te behalen. Net als bij XCOM, klinkt het eenvoudig, maar is de bediening van jouw karakters wel wat uitdagend. Het vinden van wapens en plekken om achter te schuilen, blijft enorm belangrijk. Ditmaal bestuur je het hele team, dus echt alles dat jouw Gears doen, is op basis van wat jij wilt. Geen AI die je helpt. Jij bent de meesterstrateeg.

Daarbij valt positief op dat ieder teamlid drie stappen mag zetten in plaats van twee. Dit geeft veel meer creatieve speelruimte. Bovendien zit je niet aan vast aan een raster van vierkantjes of zeshoekjes zoals normaal is in dit soort games. De game kijkt echt naar de relatieve afstanden die de karakters kunnen afleggen. De computer houdt rekening met extra inspanning bij obstakels. Bijvoorbeeld wanneer je over een kist moet klimmen. Bovendien zoeken jouw karakters graag dekking. Als de afstand die je mag afleggen net iets tekort is, geeft de game je net dat beetje extra speelruimte waar je op dat moment naar verlangt. Prima.

Karakterontwikkeling

Niet alleen is Gears Tactics de eerste turn-based game, je gaat meer dan ooit karakters ontwikkelen. Gabe moet namelijk zelf zijn team samenstellen om Ukkon te verslaan. Hij rekruteert nieuwe leden voor Gears en leidt ze tijdens missies op tot volwaardige soldaten.

De soldaten die je rekruteert, zijn verdeelt over vijf klassen. Je kunt kiezen uit Support, Vanguard, Scout, Sniper en Heavy karakters. Iedere klasse heeft een pimair wapen dat echt bij de klasse hoort. Het secundaire wapen is altijd een pistool en dat ding blijkt verrekte handig. Net als bij XCOM kunnen aan beide zeiden, karakters in overwatch modus gezet hebben. Wanneer een vijand dan binnen bereik komt tijdens een willekeurige beurt, wordt het vuur meteen geopend. Met een pistool kun je de overwatch van jouw vijand stoppen. Dit kost wel extra beurten, maar is vaak dé manier om de verdediging van de Locust te breken.

Ieder type karakter heeft een eigen boom van ontwikkeling. Op die manier kun je het karakter op heel specifieke vaardigheden laten groeien.

Conclusie Gears Tactics op PC

Met Gears Tactics introduceert Microsoft een directe concurrent voor de befaamde XCOM series van 2K games. Het toffe is dat je in deze game al snel met maximaal 4 Gears over straat loopt en series veel vuurkracht met je meebrengt. Jouw tegenstanders zijn doorgaans net wat zwakker, maar komen in veel grotere hoeveelheden op je af, wat Gears net even wat sneller maakt. Daar staat tegenover dat het verhaal echt wel aan de oppervlakte blijft en de missies qua uiterlijk weinig variatie brengen.