Kenwood K-Mix
Arjan Olsder
Arjan Olsder

Goed nieuws! ACM gaat jagen op nep recensies

De handel in nep recensies is enorm. Ook de redactie van GadgetGear.nl krijgt zo nu en dan aanvragen van bedrijven die graag een 5-sterren recensie inkopen. Goed nieuws, de ACM opent de jacht op nep recensies.

De markt voor het aanbieden van nep recensies, nep volgers, nep likes en zelfs websiteverkeer is enorm. Daarmee kunnen organisaties gemakkelijk hun aanwezigheid op Google boosten en verkopen stimuleren. Voor de consument kunnen deze misleidend zijn.

Er zijn zelfs bedrijven die nep recensies inzetten om concurrenten zwart te maken. De ACM schat de schade door deze praktijken al op €1.2 miljard. Maar dat is wel de schaden op wereldwijd niveau.

De strategie die de ACM gaat hanteren, is dat het klantenbestanden van organisaties gaat vorderen. Daar worden de recensies naast gelegd om te checken welke op waarheid bewust zijn en welke mogelijk niet, maar belangrijker nog, de ACM kan zo achterhalen welke bedrijven de misleidende reviews inkopen en waar ze dit doen. De ACM kan hierbij boetes opleggen wanneer bedrijven niet stoppen met het plaatsen van misleidende reviews.

GadgetGear ziet veel meer fout gaan

Zelf hopen we dat de ACM ook gaat jagen op bedrijven die product reviews uitzetten onder groepen consumenten. Bijvoorbeeld om een nieuw scheerapparaat in de markt te zetten.

Daarbij wordt vaak de belofte gedaan dat ze het product mogen houden, of met een enorme korting mogen kopen, voor een ‘goede’ review. Goed en positief zijn natuurlijk verschillende bewoordingen, maar de suggestie wordt gewerkt dat je een wit voetje moet behalen om in aanmerking te komen voor het gratis product of de dikke korting.

De gevolgschade voor iedereen die zijn of haar spaargeld uitgeeft aan een product dat tegenvalt, is enorm. De merken achter deze producten, profiteren daarvan.

Vooral de witgoedmarkt maakt zich schuldig

Bij GadgetGear hebben we met een aantal witgoedmerken enorm goede relaties. Toch zien we bij veel witgoedmerken ook dat ze niet willen meewerken aan onze reviews. De uitspraak ‘wij hebben geen budget voor testsamples, want het inkopen van reviews is effectiever’ hebben we veelvuldig gehoord. Denk daarbij aan leveranciers van wasmachines, kookplaten, magnetrons, keukenmixers etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.