Review: GoPro Media en Light mod; beter geluid en beeld met jouw Hero8

• audio input
  • software herkent unit
  • 2 cold shoes
  • led licht

• in-/ uit nemen Hero8

GoPro camera’s zijn razend populair. Maar wat als je echt dialoog wilt opnemen? GoPro heeft modules daarvoor.

De vormfactor van de GoPro is iconisch. Geen wonder dat GoPro daar niet zo maar van af wil stappen. Het ecosysteem met allerlei accessoires is ook iets waar menig concurrent van droomt. Je kan het zo gek niet verzinnen of er is wel ergens in de wereld iemand die er een oplossing voor de GoPro camera’s heeft gemaakt. Waarom? Gewoon omdat er zo veel zijn en het dus snel loont. Sony, DJI, Insta360 en al die merken die er inmiddels niet meer zijn, hebben gewoon niet die kritische massa gehaald. Toch wordt het warm onder de voeten van GoPro. Allerlei camera’s duiken op met functies die gewoonweg niet in het reguliere hoekige ontwerp van de GoPro passen. Zo kwan DJI met de Osmo Action met een extra beeldschermpje aan de voorkant. Super handig voor vloggers. Insta360 introduceerde onlangs een modulaire aanpak met andere lenzen, schermpjes etc. GoPro zou GoPro niet zijn als ze een passend antwoord hebben. Met de zogenaamde Mod’s heeft GoPro een antwoord en een platform voor meer.

Media Mod

De belangrijkste uitdaging voor filmen met een GoPro blijft het geluid. Nou maakt het bij aktie filmen niet zo heel veel uit. Vaak knallen we er een muziekje onder het beeld omdat het windgeruis toch niet erg inspirerend werkt. Met motortrips hebben we inmiddels trucjes ontdekt om elders het motor geluid op te nemen en dat onder de video te zetten. Maar hoe minder losse bronnen hoe beter. Dus als je goed geluid direct in de Hero met het beeld kan opnemen, win je gewoonweg veel tijd bij de edit. De Hero8 heeft een USB-C aansluiting. Helaas is het niet mogelijk om zo maar een USB-C audio adapter er in te steken voor geluid. Dat geldt overigens voor alle merken camera’s. GoPro is niet anders op dit vlak. Eerder verkocht GoPro een losse audioadapter waar makers van houders zoals Ulanzi dan weer een fraaie oplossing omheen maakten. Nu komt GoPro met een nieuwe behuizing met ingebouwde audio adapter en microfoons als platform voor meer. Je schuift de GoPro Hero8 in de behuizing nadat je het USB-C klepje hebt verwijderd. De camera past naadloos in de behuizing. De nieuwe uitklapbare lipjes voor schroeven aan het GoPro bevestigingssysteem klappen door de behuizing. Klepje dicht en je bent klaar voor gebruik. Op de behuizing zitten twee cold shoe bevestigingspunten. Handig voor extra licht en geluid.

Audio

De Media Mod heeft standaard een richtingsgevoelige microfoon ingebouwd. In de instellingen kan je nu kiezen tussen microfoons voor en/of achter. De verbetering van het geluid is hoorbaar. Je maakt pas echt grote stappen is audio als je een externe microfoon aansluit. We hebben diverse Røde microfoons aangesloten en het lijkt alsof de GoPro Medica Mod er voor gemaakt is. Zonder uitzondering klinken ze goed, met elk hun sterke punten. De voorkeur heeft toch wel de Wireless Go. Dit veelzijdige draadloze microfoonsysteem werkt super met de Media Mod. Je klikt de ontvanger op de behuizing, De zender klip je op jouw spreker of steek je in de nieuwe Interview Go. In een mum van tijd sta je haast professionele te filmen met geluid wat zo op tv kan,

Licht

Op de behuizing kan je ook een lampje klikken. Wij reviewen eerder de LitraPro. Een super compact en toch professioneel led licht systeem. Dit led lampje is echter zwaarder dan de hele GoPro en dus een beetje uit balans als je dat met de GoPro Hero8 zou gebruiken. GoPro heeft ook de kwaliteit van Litra ontdekt. Het is Litra die GoPro heeft geholpen bij het maken van hun eigen led licht. Wie goed kijkt ziet namelijk aan de onderkant van de Light Mod ook de de naam van Litra. GoPro vertrouwd dus op kwaliteit en dat merk je aan alles in dit kleine lampje. Met Light Mod kun je elk onderwerp verlichten met breed, vloeiend, gelijkmatig licht om zo altijd ultrascherpe beelden vast te leggen. Light Mod kan worden aangesloten op HERO8 Black via Media Mod, maar is ook als een handige stand-alone lamp te gebruiken. Het lampje heeft (net als de LitraPro) 4 helderheidsniveaus – tot 200 lumen – voor scherpe details. De behuizing is stevig en waterdicht gebouwd tot 10 m. De ingebouwde oplaadbare batterij is goed voor 6 uur licht. De Light Mod komt met een kapje om het licht ook iets zachter te verspreiden. Klein nadeel is dat het lampje iets over de start/stop knop zit als je het licht bovenop de behuizing plaatst.

Verbeterpunt

De Media Mod is met Light Mod een absolute aanrader. Opladen en beelden uit de camera halen kan prima via de USB-C aaluiting. Wij hebben echter een paart keer de camera uit de behuizing willen halen om accu’s te wisselen. Dan moet je niet vergeten de mount ook los te schroeven en de opklapbare pootjes in te klappen. De Ulanzi behuizingen voor de oudere camera waren beter geschikt om snel de camera er uit te halen. Hier moet je eerst wennen aan de klem, rekening houden dat t lampje er ook beter af moet en de bevestiging moet ook geheel los. Misschien kan dat bij een volgende versie beter.

De Media Mod is met Light Mod een super verrijking van de Hero8. GoPro heeft een platform gemaakt waar meer mee mogelijk is. Voor vloggen blijft een opklapbaar scherm onmisbaar. Dat hebben we nog niet kunnen testen. Geluid en licht zijn goed. Met de media mod laten we nu nog vaker de grotere camera thuis bij opnames buiten.