Review: Canon G7xiii compact camera, de kleine alleskunner

• goede video
  • audio-in
  • klapscherm

• video auto focus
  • live stream workflow

De G7Xiii is een compact camera met een microfoon ingang. Maakt dat wat uit op een fotocamera? Alles!

Compact camera’s worden weer ontdekt. Handzaam, beter en veelzijdiger dan een smartphone voor foto en film. YouTubers, vloggers en andere influencers gebruiken graag een goede camera voor beeld en geluid. Natuurlijk kan je tegenwoordig heel goed filmen en fotograferen met een flagship smartphone. Het direct kunnen delen is een voordeel van content creëren op je telefoon. Maar toch blijven beelden uit een echte camera met een goede lens en sensor beter. Alleen bij video heb je goed geluid nodig en dat valt vaak tegen. Daar zijn diverse redenen voor. Bijvoorbeeld is de microfoon al minuscuul. De ingebouwde versterker is daar weer op afgestemd en het resultaat blijft vaak mager. En de belangrijkste reden blijft dat de microfoon dicht op het onderwerp moet zitten. Enkel bij een selfie video is dat het geval. Vandaar dat mirrorless camera’s populair zijn bij de serieuze YouTubers. Het wisselen van lenzen geeft voordelen maar heeft ook als nadeel het zeulen met spullen. Daar is weer de hybride camera voor ontworpen. Een alles in ééń camera. Omdat de afmetingen vaak nog vergelijkbaar zijn met een spiegelreflex, blijft het niet handzaam. En toen was er Sony met de RX100mk7. De eerste goede compact camera die in een broekzak past en met een audio ingang. Een perfecte kleine camera met video mogelijkheden. Canon kon niet achterblijven en introduceerde vrijwel gelijk de G7Xmk3 versie. De opvolger van de razend populaire G7Xmk2. Een compact camera die waanzinnig mooie fotos en films schiet voor een bescheiden budget. De eerste kritieken van de G7Xmk3 waren niet positief. Het focussysteem was traag en erger; onbetrouwbaar. Canon heeft begin dit jaar een update uitgebracht en wij mochten m testen. Als we zeggen dat ie met ‘pijn in het hart’ weer retour is naar Canon, verklappen we de conclusie. Lees waarom wij enthousiast zijn.

Compact foto camera

De Canon PowerShot G7 X III is een kleine fotocamera met een sensor van 1 inch. Dat is dus groot. Daarnaast beschikt de camera een snelle 24-100 mm-equivalent F1.8- 2.8 lens. De voorganger heeft zich al bewezen als puike compactcamera. De Digic 8-processor helpt bij nog betere prestaties. Smartphones maken gebruik van de rekenkracht in de telefoon. Compactcamera’s krijgen nu ook dergelijke rekenkracht en Canon doet dit met deze processor.

Allereerst valt de vormfactor op. De camera ligt ouderwets prettig in de hand. Je merkt aan alles de decennialange ervaring in productontwerp. De rubberen delen geven grip. Er zijn weinig kleine camera’s die zo lekker en solide in de hand liggen. De camera is klein, en niet zwaar en ademt kwaliteit in alle details en afwerking. De camera is leverbaar in zwart en een zilver/zwart combi. Die laatste oogt heerlijk retro en is een absolute eyecatcher. Alle knopjes zijn prima te bedienen. Enkel de afdrukknop zou iets meer naar voren mogen bij een volgend ontwerp. Waarom? Je hebt bij deze camera geen viewfinder en kijkt dus op het scherm. Omdat je daardoor de camera vaak wat lager houdt, is een knop die schuin voor zit ipv bovenop, een ergonomische loge keuze. Het scherm kan in allerlei hoeken uitvouwen. Het scherm is erg duidelijk en aanraakgevoelig. De bediening via het scherm is lekker snel. Even scherpstellen op een detail kan ook door het scherm aan te raken. De fotografen onder ons zullen smullen van de vele handmatig in te stellen functies. De automaat is echter ook prima en erg slim. De ingebouwde ND filters geven met 3 variaties veel creatieve mogelijkheden om te spelen met licht. Dat is toch de basis voor fotograferen en iets wat je niet met een smartphone kan.

De accu is onveranderd de breed verkrijgbare NB13-L. De 1250mAh is voldoende voor een dikke 200 foto’s. Dat is iets minder dan wat met de voorganger lukte. Waarschijnlijk zijn de draadloze verbindingen hier oorzaak van. Gelukkig zijn de accu’s goed verkrijgbaar een voor 15 Euro koop je een extra accu. De G7Xmk3 maakt het mogelijk om direct beelden naar Twitter, Flickr en Google Drive te uploaden vanuit de camera. Zelf YouTube live streamen moet mogelijk zijn, maar de instellingen via de Canon software moet je echt even voor gaan zitten. Bovendien was het platform van Canon wat als brug fungeert tussen de camera en de sociale media, in onderhoud tot 14 april.

Perfecte Vlog camera

De video mogelijkheden van deze compact camera maken de G7Xmk3 dankzij de audio ingang super interessant. Eigenlijk zijn we allereerst erg positief verrast over de kwaliteit van de ingebouwde microfoon. Die werkt verbluffend goed voor vlogs. Maar eerlijk is eerlijk, wanneer we een Rode Wireless Go setje aansluiten, dan veranderd alles. Het geluid is in alle situaties veel beter. Doordat je de draadloze microfoon ook bij een onderwerp neer kan leggen, kan je interessante opnames maken. In ons voorbeeld hebben we een kinderfeestje gefilmd met de microfoon op tafel en de filmer op afstand. De kinderen praten ronduit en de audio komt fantastisch binnen. Dergelijke toepassingen hebben we al eerder met andere videocamera’s ervaren, maar met een compacte camera is die ervaring toch nieuw. Je bent nog meer de ‘fly on the wall’ ofwel de filmer die niet opvalt. Dankzij de lens kan je ook goed inzoomen. Zodra er weer popconcerten mogelijk zijn zullen we zeker deze camera veel gaan spotten. Met een andere microfoon zoals de DME100 maak je super audio opnames van popconcerten. Dat heb je overigens wel een extra accessoire nodig om de microfoon op te plaatsen. De camera heeft namelijk geen coldshoe om een accessoire zoals een microfoon gemakkelijk op te bevestigen. Waarschijnlijk gaan we binnenkort een eigen ontwerpje maken en dit 3D printen.

Behalve de audio-in revolutie, zijn ook de video mogelijkheden van de G7X enorm uitgebreid. Zo heeft de camera 4K en filmt in een aantal codecs. ZO kan je H264 Mpeg4, maar ook MOV filmen. Dat laatste is erg interessant voor de Mac gebruikers. De framerate is te switchen tussen 30 en 60 fps. In 4K is 30 fps de max; in FHD is dat 120 fps. In de camera zit een optie om slowmotion en timelapse videos te maken. Geen gedoe meer met fotoś importeren, maar een kant en klaar filmpje alsof National Geographic het gefilmd heeft. Dan moet je natuurlijk wel op een interessante plek filmen 😉

Het scherpstellen in de camera is goed. Canon moet zonder twijfel de volgende versie wel beter maken omdat de Sony concurrent op dit vlak echt de betere kaarten heeft. Maar de drama verhalen die wij op internet hebben gelezen, kunnen we niet onderschrijven met de nieuwe firmware. Die is gewoon goed. Let wel dat je filmt in de film modus. Druk op filmen in de volautomaat, dan wil de focus nog twijfelen. En als je dan je realiseert dat je dik 500 Euro minder betaald voor de Canon vergeleken met de Sony, dan is de keuze waarschijnlijk voor velen snel gemaakt.

Live streamen en delen

Sinds 14 april heeft Canon het platform vernieuwd voor het verbinden van camera’s met online diensten zoals Facebook, Youtube, Google en Flickr. Het instellen moet je echt een uurtje voor gaan zitten. Dan rijst ook nog de vraag of je wel minuten lang per fotos wil wachten voor een upload. Gelukkig kan je kiezen voor een lage resolutie voor snellere online backup. Het live streamen is echter nog buggy. Je kan er niet blind op vertrouwen dat t altijd werkt. Dan valt zakelijk gebruik gelijk af. Canon heeft hier nog wat werk te verrichten. Insta360 en GoPro hebben dit veel beter geregeld.

Conclusie Canon G7X iii

De Canon G7X iii is een perfecte camera voor iedereen die fotografie en filmen serieus wil nemen, maar niet wil zeulen met de zware apparatuur die daar vaak voor nodig is. De foto mogelijkheden zijn fraai, maar als vlog camera is deze compactcamera nagenoeg perfect. Handzaam, veelzijdig, en gemakkelijk te bedienen. De audio-in optie werkt super om video van goed geluid te voorzien. Het prijspunt is serieus maar honderden euro’s goedkoper dan alternatieven. Bij ons staat deze compactcamera op de inpaklijst voor onze volgende reis naar event of beurs zodra de Corona tijd weer achter de rug is.

Canon PowerShot G7X Mark II - Zwart - Geleverd met 16GB SD-kaart en een beschermcase kopen