Review: Psikyo Shooting Stars Bravo duidelijk een shooting game voor de echte fans

• Nooit uitgespeeld
  • Niche games

• Moeilijkheidsgraad
  • Games lijken op elkaar

Na Shooting Stars Alpha, een vergelijkbare game met old school Japanse arcade side shooters, komt de Japanse ontwikkelaar met Shooting Stars Bravo voor de Nintendo Switch.

Waar kennen we Psikyo ook alweer van?

Psikyo is opgericht in 1992 en heeft sindsdien talloze games uitgebracht, voornamelijk in het side shooter genre. In 2002 heeft X-Nauts ervoor gezorgd dat Psikyo door kon gaan met het uitbrengen van haar games dankzij een overname. Naast voornamelijk arcadespellen zijn veel Psikyo games ook uitgebracht voor diverse consoles. En voor de fans is er nu dus een tweede verzamelgame uitgebracht!

Wat kunnen we van Psykiyo Shooting Stars Bravo verwachten?

Psikyo Shooting Stars Bravo heeft in totaal zes verschillende spellen: Samurai Aces Episode I, Samurai Aces Episode II: TENGAI, Samurai Aces Episode III: SENGOKU CANNON, GUNBARICH, GUNBIRD, and GUNBIRD2. Samurai Aces, Tengai, Gunbarich en Gunbird zijn beiden side shooters of horizontaal scrollende ‘shoot ‘em up’ games waar je met een gekozen hero het opneemt tegen vele vijanden.

Samurai Aces Episode I, II en III

Samurai Aces Episode I, II en III gaat om zes Feodale Japan (Sengoku-periode) karakters op een missie om een kwaadaardige cult te stoppen en de ontvoerde dochter van Shogun, prinses Tsukihime (Moon Princess) te redden, voordat ze wordt geofferd aan een demonengod. De game heeft officieel 21 verschillende eindes voor verschillende personages en voor multiplayer.

Gunbird, Gunbird2 en Gunbarich

Deze drie games zijn zeer vergelijkbaar met de voorgaande games. Gunbird heeft verschillende speelbare characters verschillend in hun abilities/crafts. Je speelt verschillende levels tot aan een eindbaas. Na elk eindbaasgevecht verzamelt een van de characters een stuk van een magische spiegel waarmee ze uiteindelijk een magische wens kunnen vervullen. Gunbarich is een later gereleasde game geïnspireerd op Gunbird en is een puzzle- en shooting game waar je binnen een bepaalde tijd met balletjes blokjes weg moet schieten.

Voor minder geoefende spelers hebben alle games verschillende moeilijkheidsgraden, aan te raden is om op ‘super easy’ te beginnen als je nog iets van het verhaal wilt mee krijgen. Tijdens het spel heeft de speler een basic shooting ability en in sommige games ook een magische ability om alle vijanden in een keer uit te roeien. Vijanden zijn vaak tegemoet komende vliegtuigjes, tanks op de grond of grotere wezens die iets meer inzet nodig hebben om te kunnen verslaan. Daarnaast kan een speler nog power ups verzamelen om meer shooting power te krijgen. Ervaring leert dat het zonder power ups erg lastig wordt om verder te komen.

Conclusie sykiyo Shooting Stars Bravo

Voor liefhebbers van side shooters uit het vorige tijdperk van games zal deze game ongetwijfeld voor uren speelplezier zorgen. Net als voor doorgewinterde fans van de Psikyo spellen. Voor de minder geskillde spelers is de game vooral een bron van lichtelijke frustratie, omdat het zo moeilijk is om ver te komen in het spel. Ik kan me dan ook zeer voorstellen dat voor het bedrag van 35 Euro je eerder een andere game uitzoekt.