Nu de eerste specificaties van de volgende generatie consoles bekend zijn, wordt het tijd om voorzichtig een eerste balans op te maken. Wie wint onze vergelijking, weliswaar op papier? De Microsoft Xbox Series X of de Sony PlayStation 5?

De rauwe specs

wdt_ID Specs Xbox Series X PlayStation 5
1 Chipset TSMC 7nm enhanced Onbekend
2 Geheugen (RAM) 16GB gddr6, 320bit 16GB gddr6 256-bit
3 10GB op 560GB/s 6GB op 336GB/s
4 Processor (CPU) 8 custom Zen 2-cores smt 8 custom Zen 2-cores smt
5 3,8GHz (3,66GHz smt) 3,5GHz
6 Processor (GPU) Custom RDNA 2 Onbekend
7 52 cu's 1.825GHz 36 cu's 2.23 GHz
8 Opslagruimte 1TB NVMe SSD 825GB SSD
9 Tot 4.8GB/s tot 5.5GB/s
10 1TB Uitbereiding mogelijk Onbekend

AMD Zen en ATI boven Intel

In bovenstaande tabel zie je meteen al dat beide fabrikanten opnieuw aankloppen bij AMD. AMD bouwt al jaren de chipsets voor vele gameconsoles. De laatste jaren maakt het merk bovendien furore met haar ZEN architectuur. Daarmee zet het Intel flink onder druk. In het najaar heeft Intel in ieder geval niets te zoeken in deze markt. Ook lijken de merken gericht te kiezen voor de combinatie met de ATI GPU technologie van AMD.

Geheugen en opslag

Opvallend is dat Microsoft op het gebied van geheugen bijzondere stappen zet. Zo integreert Microsoft een custom NVMe SSD in haar ontwerp die ook nog eens uitbreidbaar is. Daarin wordt de samenwerking opgezocht met Seagate. Sony zwijgt nog over wat zij precies gaat doen qua opslagruimte in haar console.

Ook kiest Microsoft voor een bijzondere manier van werken met geheugen. Traditioneel probeert Microsoft van haar consoles meer een entertainment center te maken voor in de huiskamer. Zo is het geheugen veel sneller, maar worden er ook twee verschillende soorten geheugen gebruikt. De bussnelheid bij Microsoft ligt een stuk hoger dan bij Sony.

GPU

De GPU is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Ook hier zien we weer een flink verschil. Sony verwerkt 10.28 terraflops met 36 processor unite (cu’s) op 2.23GHz. Die van Microsoft zijn langzamer, maar Microsoft zet 52 cu’s in op 1.825GHz. Daarmee krijgt de Xbox een snelheid van 12 terraflops. Dat is 20% meer performance. In beide gevallen mikken de fabrikanten op 120Hz ondersteuning in 4K resolutie.

Ga je het merken?

Het is nog maar de vraag in hoeverre je hier in de praktijk echt iets van zal merken bij de mainstream titels. Ontwikkelaars willen doorgaans tegen zo min mogelijk kosten, zo veel mogelijk platforms dekken. Ga je een potje FIFA spelen, is de kans groot dat het spel op beide consoles er ongeveer gelijk uit zal zien.

Waar je het mogelijk wel zal merken, is bij first party titels. Die worden echt op de specifieke hardware van de console geschreven. Daar zal de hardware echt aan de tand worden gevoeld. En dan is het de vraag welke van de twee het sterkste portfolio aan games gaat neerzetten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.