Review: Snack World: The Dungeon Crawl – Gold

• Mooie, vrolijke omgeving en personages
  • Humor
  • Goede, makkelijke gameplay
  • Personages en omgeving verwijzen naar voedsel

• Niet veel diepgang in het verhaal
  • Wapens worden bij teveel gebruik tijdelijk onbruikbaar

Snack world: The Dungeon Crawl – Gold is, zoals de titel van de game al naar verwijst, een dungeon crawler game. Een dungeon crawler game is een spel waarbij je je moet navigeren door een labyrint, een kerker. Je vecht je een weg door de kerker en collecteert hier verschillende schatten.

Doordat ik een grote fan ben van the Legend of Zelda reeks kon ik niet wachten deze game te mogen spelen. De meningen zijn verdeeld over dit spel. De een vind hem juist fantastisch, de ander vind het spel niet veel bijzonders. The dungeon crawl is een soort opvolger van The Snack World: Trejarers, een spel voor de 3DS. De hoofdpersonages van die game keren ook met regelmaat terug, maar in deze game maken spelers zelf hun personage. Het spel is inclusief alle DLC versies die zijn uitgebracht voor de oorspronkelijke Japanse versie.

Het verhaal

Je begint het spel met het aanpassen van jouw eigen hoofdpersonage. Kies je kapsel, ogen, mond, lichaam etc. Nadat dat je jouw aangepaste personage klaar hebt begin je aan je avontuur.

Je word wakker en bevindt je aan de poort van de Tutti-Frutti toren. Je kunt je niets meer herinneren. Vijanden zijn het dorp binnen gevallen en het is jouw taak om wraak te nemen op de kwaadaardige Sultan Vinegar. De sultan is van plan om de Deodragon, Smörg Äsbord weer tot leven te wekken, waardoor heel Snack World wordt bedreigd.

Het verhaal is niet heel diep maar de game is erg vermakelijk. Je krijgt opdrachten om uit te voeren. Daarbij heb je hoofdmissies en zijmissies. De game heeft een komische conversaties en de personages, winkeltjes en gebieden hebben allemaal namen die verwijzen naar voedsel.

De gameplay

Het spel geeft overal duidelijk uitleg over, dit is tevens na te lezen in het menu. Voor het behalen van je missies moet je je een weg banen door de levels, monsters uitroeien of een hoofdbaas uitschakelen.

Voordat je een missie begint mag je je uitrusting veranderen en wapens selecteren. Deze keuze is permanent voor de missie die je dan gaat beginnen. Wat heel handig is, is dat het systeem automatisch aangeeft welke wapens het beste zijn voor de desbetreffende missie. Dit maakt de gameplay een stuk gemakkelijker voor beginnende spelers.

Wapens kun je vinden of kopen in een winkel in de stad. Echter verkopen de winkeltjes alleen simpele exemplaren. Dus je zult er zeker op uit moeten gaan en goed moeten zoeken naar sterkere wapens. Elk wapen heeft zijn eigen speciale aanvalstechniek. De boog gebruik je voor een monster op afstand aan te vallen en een zwaard of bijl voor close combat. Als je een wapen vaak gebruikt dan wordt het tijdelijk onbruikbaar. Daarom is het noodzakelijk om regelmatig van wapen te verwisselen. Dit vond ik niet zo handig als je in een gevecht zit.

Ook spullen die je in kerkers verzameld kun je samensmelten om kleding en bepantsering te maken of je gebruikt de materialen om de stats van je uitrusting te verbeteren. Door een foto van wezens genaamd Pix-e Pods te maken, krijg je kaarten die snacks heten die je toe kunt voegen aan je team voordat je een missie begint. Je gebruikt ze vervolgens in een gevecht.

Je kunt lokaal of online samen spelen met tot wel 3 vrienden om het avontuur nog leuker te maken. Ook kun je de snack kaarten onderling ruilen met vrienden. Het spel geeft het doel duidelijk aan waar je naartoe moet gaan. Dit geldt ook voor de map in een dungeon. Ook geeft het spel aan met welk level je het beste een hoofdmissie of een zijmissie kunt spelen. Opslaan in een level of kerker is niet mogelijk, maar ga je af of annuleer je de missie dan neem je al je gevonden spullen en je experience punten mee.

Het contrast tussen de schattige personages, de grappige vijanden en de eindbaas van een kerker vond ik groot. Hiermee bedoel ik dat de eindbaas van de eerste dungeon zomaar uit het spel god of war zou kunnen komen. Daarom vind ik dit spel niet geschikt voor jonge kinderen, al ziet het er in eerste instantie wel zo uit. Ook is het spel niet zo gemakkelijk als het lijkt. De vijanden worden al snel sterker en de eerste eindbaas zul je niet moeten onderschatten.

Het is een leuk, simpel spel met niet veel diepgang in de verhaallijn, simpel maar vermakelijk. Het speelt lekker weg, is grappig en de omgeving en personages zien er gewoon heel schattig uit. De gesprekken tussen jouw karakter en de andere personages zijn vaak ontzettend komisch. Doordat het spel toch wel pittig wordt en de eindbazen in contrast met de rest van de game eng uit kunnen zien, is Snack world niet voor jonge gamers. Hou je net zoals ik, van een leuke, niet al te ingewikkelde dungeon crawler RPJ dan is deze game iets voor jou!

Snack World kopen