Review: The 100 Seizoen 6 (DVD)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Er wordt een nieuw verhaal gestart
  • De cast is inmiddels echt ijzersterk

• Het nieuwe verhaal wijkt qua gevoel wel heel sterk af van wat we tot nu toe hebben gezien

Dit is de eerste review van The 100 op GadgetGear, maar zelf volg ik de serie al jaren. De serie die in seizoen 5 een opzienbarend einde kende. Want; in beeld verscheen de tekst “Book 1 end”…

De start van boek 2…

Iedere fan weet, naast de populaire serie, is er ook een boekenserie van The 100, geschreven door Kass Morgan. De serie is gebaseerd op de boekenserie, maar de referentie ‘Book 1 End’ staat totaal niet in relatie tot de verhaallijn van het eerste boek van Kass Morgan.

Dit komt door hoe Kas Morgan en regisseur Jason Rothenberg het project hebben opgestart. Bij aanvang van de productie van de serie, bleek het eerste boek van Morgan nog niet af. Hierdoor heeft Rothenberg een compleet eigen verhaallijn ontwikkeld. Lezers van het boek kennen dan ook andere personages dan kijkers van de serie en in het boek worden compleet andere beslissingen genomen.

Het einde van boek 1 refereert vooral naar de avonturen van de, inmiddels volwassen, groep jeugdcriminelen die ooit op aarde werden neergezet. Overigens is die groep tegenwoordig gemixt met de criminelen die in seizoen 4 op aarde landde en een deel van de native aardbewoners die sinds seizoen 1 al meedraaien met het verhaal.

The 100 Seizoen 6

Aan het einde van seizoen 5 zien we ook hoe de groep een nieuwe planeet ontdekt. Een planeet die weleens sterk op aarde zou kunnen lijken en daarmee de groep een nieuw huis zou kunnen geven. Iets dat Monty ze graag wilde meegeven. Maar na 125 jaar cryo slaap, is het zijn net volwassen zoon die zijn idealen zal moeten uitdragen naar de groep. Monty zelfs is immers aan ouderdom overleden terwijl de groep sliep.

Op de nieuwe planeet komen ze een waar koninkrijk tegen, met kasteel. De technisch hoogbegaafde mensen die hier wonen hebben de middeleeuwen deels weer geïntroduceerd. Dat wil zeggen, het verhaal gaat hier leunen op de verhalen rond de katholieke kerk uit die tijd. Waar de grote massa dom wordt gehouden zodat de wijzen kunnen doen wat ze willen. Wie zich niet conformeert, is een gevaar en moet er dus uit. Het plaatje lijkt idyllisch, maar al snel blijkt er nog een groep bewoners op de planneet. Dé groep die het dus niet eens is met hoe de andere groep leeft. Laten we het, de ketters noemen. Er sluimert al lang een opstand en natuurlijk is het Octavia die zich al snel verbonden voelt en op haar manier het goede voor de groep probeert voor elkaar te krijgen. Dit terwijl Clarke letterlijk met een gespeten persoonlijkheid mag worstelen.

Warner Bros. heeft er voor gekozen om The 100 op DVD uit te brengen. Jammer, want op Netflix wordt de serie in 4K gestreamd. Zeker met de dalende kosten voor Blu-Ray producties, was dat toch wel het minste dat deze mooi opgenomen serie had verdiend. Ook qua extra’s is deze release niet heel spannend. We moeten het doen met de highlights van WonderCon 2019. Dit terwijl ik dolgraag van de cast en regisseurs wat meer had willen weten over de keuzes die ze hebben gemaakt en wat de toekomst voor deze serie moet gaan brengen.

De serie heeft een Dolby Digital 5.1 surround track en is Nederlands ondertiteld. Dit seizoen bevat 13 afleveringen van 40 minuten.

Conclusie: The 100 Seizoen 6 op DVD

Hoewel de serie The 100 nogal wat continuïteitsfoutjes kent, bleef de serie mijn enorm boeien. De verhalen staken enorm goed in elkaar. Maar… seizoen 6 geeft een compleet ander gevoel dan de vorige seizoenen. Ja, het blijft een jonge groep. Ja, Clarke blijft worstelen met de zware keuzes die ze moet maken en ja, overal blijft gevaar op de loer liggen. Maar misschien is het scenario van dit seizoen, voor mij als kijker, iets te ver gezocht. Ik hoop dat de schrijvers in het zevende seizoen met een verhaallijn komen die dichter op de vorige avonturen komt te liggen, anders weet ik niet of de serie het tot een tiende seizoen zal halen.

The 100 Seizoen 6 kopen