Ad Astra

Review: Ad Stra (Blu-Ray)

• Enorm realistisch
  • Goed verhaal
  • Sterk acteerwerk

• Niet iedereen zal happy worden van de sombere vertelling van Ad Astra

Deze sci-fi is echt iets totaal anders. Dat is iets dat duidelijk wordt in de eerste 10 minuten dat Ad Astra speelt. Een sci-fi avontuur vol somberheid zoals alleen regisseur James Gray dat neer kan zetten.

Ad Astra laat zien dat we als mens al behoorlijk ver zijn gekomen qua ruimtereizen. We ontmoeten Roy McBride (Brad Pitt) dan ook tijdens zijn werkdag. Een werkdag op een antenne die tot net buiten de atmosfeer lijkt te reiken. Wanneer Roy buiten aan de antenne hangt, wordt deze geraakt door een elektrische storm… en die stormen… daar blijkt hij alles mee te maken te hebben.

Ze komen overal op aarde voor en ze komen van een plek waar de mens nog niet actief is in de ruimte. Hoewel de maan en Mars gekoloniseerd zijn, lijkt de bron van het probleem bij neptunus te vinden te zijn. En mogelijk heeft zijn vader H. Clifford McBride (Tommy Lee Jones) daar iets mee te maken… maar die is al jaren missing in action. Na een verkennende reis richting die planeet, is het contact met zijn ruimteschip verloren en wordt Clifford door gewaand. Ook door zijn zoon.

Zoals je op de cover van de film al een beetje kunt zien, is Roy een beetje een somber figuur. Een vent waarvan de hartslag niet snel omhoog gaat. Ook niet tijdens een ramp. Hij blijft overal een beetje koeltjes onder. Tijdens zijn reis vanaf de aarde, worden non-stop psychologische tests afgelegd. Net als bij anderen die hem op zijn reis vergezellen. Een vrij realistisch scenario voor wat betreft het bevolken van de ruimte. Het leven in kleine, afgesloten ruimten.

Dat is niet het enige dat realistisch overkomt in de film. De manier waarop gewichtloosheid en het vacuüm van de ruimte worden geïntroduceerd maakt ook indruk. Vooral tijdens de waanzinnige achtervolging op de maan. Overal lijkt aan gedacht. En dan nog de merken die we in de film tegenkomen. Zo lijkt Logi(tech) verschillende moderne snufjes te hebben geleverd. Lockheed-Martin is verantwoordelijk voor alle ruimtevaartuigen en de commerciële vluchten van de aarde naar de maan worden uitgevoerd door Virgin Galactic. Ook de aanwezigheid van deze merken versterkt het toekomstbeeld dat we te zien krijgen.

Alle bekende bonusmaterialen zijn aanwezig. Van trailers tot het leven met de crew van de Cepheus en een diepere blik in het leven van Roy. Goed gedaan door FOX.

Conclusie: Ad Astra

Voor de sombere en relativerende rol van Roy McBride is geen betere acteur te bedenken dan Brad Pitt. Met de grootste nauwkeurigheid zet hij zijn karakter neer. Met de verdere details die regisseur James Gray neerzet wordt het sombere thema alleen nog maar verder versterkt. Het gevolg is dat Ad Astrum echt een heel andere sci-fi is dan je misschien zou verwachten. Vooral een film waar je echt nog een tijdje over nadenkt.

Ad Stra kopen