Luigi's Mansion 3

Review: Luigi’s Mansion 3, heerlijk griezelen met Nintendo!

• Waanzinnig gaaf vormgegeven
  • Sterke level opbouw
  • Leuke verhaallijn
  • Veel humor

Ik keek er al sinds de E3 demo naar uit, Luigi’s Mansion 3. Eindelijk komt de spelserie naar het grote(re) scherm en dat vlak na Halloween. Een game zo vol verhaal en grappen, dat het bijna een cartoon op zich is geworden.

De geschiedenis van Luigi’s Mansion

De eerste Luigi’s Mansion werd op 3 mei, 2002 gelanceerd op de Nintendo GameCube. Het was de tweede keer dat Luigi de hoofdrol in een Nintendo game kreeg, maar ook de eerste game uit het Mario universum dat op de console verscheen. Uiteraard toen nog gemaakt voor analoge beeldbuis TV’s. Het spel liet ons ook kennismaken met de Poltergust 3000, een stofzuiger om spoken mee te vangen.

Pas in 2013 verscheen een opvolger voor het iconische spel. Nintendo lanceerde Luigi’s Mansion 2 op de Nintendo 3DS. In Amerika werd deze game onder de naam Luigi’s Mansion: Dark Moon op de markt gebracht. Uiteraard volledig in 3D.

Na het succes van Luigi’s Mansion 2, bracht Nintendo de originele Luigi’s Mansion nog eens terug. Wederom in 3D op de Nintendo 3DS. Deze verscheen oktober 2018 als één van de laatste Nintendo titels voor de handheld. Nintendo converteerde de graphics niet alleen naar 3D, maar paste ook de gameplay aan naar de hardware van de 3DS en er kwam een Boss Ruch stand.

Nu, anno 2019, zien we Luigi’s Mansion voor het eerst in Full HD. Op de Nintendo Switch verscheen deze week Luigi’s Mansion 3. Een compleet nieuw avontuur voor de bekende broer van de nog bekendere loodgieter.

Het verhaal van Luigi’s Mansion 3

De helden uit het Mario universum (Mario, Luigi, Princess, Toad) hebben een uitnodiging gekregen voor de opening van een nieuw hotel. Ze reizen er met de bus naartoe en alles ziet er spik en span uit. Luigi vertrouwt het allemaal niet zo. Zeker niet wanneer ze worden welkom geheten door eigenaresse Cassie Wijlen en het personeel zombie-achtige trekjes vertoont. De rest neemt het er gewoon van.

Wanneer Luigi ’s nachts wakker wordt in zijn hotelkamer, blijkt de magie van Cassie Wijlen uitgewerkt. Het prachtige hotel verandert langzaam in een spookhotel en al snel staat Luigi oog in oog met zijn grootste vijand; King Boo.

Tijdens zijn ontsnapping komt hij al snel professor K. Wiebus tegen. Net als de nieuwe versie van de Poltergust spookzuiger. Ook hij bleek een uitnodiging te hebben ontvangen. Al veel eerder. Hij was vol in de val gelopen. Het is aan de professor om Luigi zo snel mogelijk van de nieuwste gadgets te voorzien. Waaronder een slijmerige versie van zichzelf. Daarmee ga je als speler nieuwe puzzels oplossen waar je eigenlijk twee spelers voor nodig zou hebben.

Het nieuwe hotel leent zich enorm goed voor een game als Luigi’s Mansion 3. Iedere verdieping is een nieuw level. Deze unlock je door liftknoppen te vinden. Deze worden meestal bewaard door sterkere spoken die je zal moeten opzuigen.

Leuk is hoe Nintendo teruggrijpt naar haar verleden. Niet alleen doordat professor K. Wibus regelmatig over de eerder games praat, maar ook door de VB waarmee Luigi en de professor contact met elkaar houden. En nee, VB staat niet voor de Virtual Boy, de geflopte 3D VR console van Nintendo, maar de Virtual Boo. Die er wel ongeveer hetzelfde uitziet. En ongeveer hetzelfde logo heeft. En ook een rood-zwart display dat we kennen van de Virtual Boy. Gelukkig heeft Nintendo inmiddels wel successen behaald met 3D en met VR.

Verder draait het in Luigi’s Mansion 3 vooral om het oplossen van puzzels. Iedere keer dat Luigi nieuwe tools krijgt, kan hij ook terug gaan naar eerdere levels. Overal blijken nieuwe dingen verstopt te zijn. Bovendien werkt Luigi ook aan een eigen verzameling. Een verzameling van spoken en eindbazen, maar ook een verzameling van bijzondere edelstenen die verstopt liggen over alle verdiepingen.

Het niveau van de puzzels die nodig zijn om de levels te beëindigen ligt niet super hoog. Zo is de game ook zeer toegankelijk voor kids. Maar wil je echt alle extra’s verdienen, dan is het soms goed zoeken. Daarbij moet je altijd rekening houden met meerdere facetten. Zo zijn er bijvoorbeeld kamers met spiegels. In het spiegelbeeld zie je soms zaken die je als gamer niet direct zou zien vanuit het cameraperspectief. Hier zitten vaak belangrijke hints.

Ook heb je een nieuwe lens. Daarmee kun je zaken uit schilderijen bevrijden, maar ook onzichtbare objecten vinden. Die bevatten vaak weer veel geld, wat eigenlijk het puntensysteem in Luigi’s Mansion 3 is.

Lastiger dan de puzzels, zijn de boss battles. Hier is het belangrijk om door te hebben hoe de grote spoken aanvallen en waar de zwakke plekken liggen. Soms moet je zelf eerst iets doen om een kwetsbaarheid te creëren. Hier zouden erg jonge spelers wel vast kunnen lopen in het spel. Dus kan het zijn dat het toch handig is om als volwassene even mee te kijken.

Wat opvalt is dat de variatie in het aantal kleinere spoken niet heel hoog ligt in de titel. Hierdoor kunnen de standaard gevechten wat saai worden. Ach, we moeten ergens over klagen.

Grafisch

Game ontwikkelaars die games neerzetten die op alle platformen moeten werken, hebben toch vaak wat moeite met de grafisch beperkte hardware van de Nintendo Switch. Het is een publiek geheim dat Nintendo werkt aan een nieuwe generatie die bijvoorbeeld geschikt is voor 4K graphics.

Toch zien we ook dat games die echt gemaakt worden voor de Nintendo Switch, er fantastisch uit kunnen zien. Afgelopen maand was het buitengewoon smullen bij de nieuwe Zelda. En nu, zien we dat Luigi’s Mansion 3 ook echt weer een pronkstuk is geworden. De grafische effecten die de Nintendo Switch hardware neerzet, zijn echt geweldig. Nintendo laat hier zien heer en meester te zijn wanneer het komt op het ontwikkelen van games die er top uitzien op hardware die misschien niet de krachtigste in de markt is. Geweldig!

Ook krachtig is de manier waarop Nintendo de vertaling naar het Nederlands heeft aangepakt. Bij de Zelda titels liet Nintendo al zien dat het hier een ster in was. Gewoon goede, duidelijke teksten en niet de simpele 1-op-1 vertalingen die verwarrend kunnen zijn. Bij deze titel hebben de vertalers ook alle ruimte gekregen om creatief te zijn. Creatief in de benamingen van de belangrijke spoken, maar ook in het taalgebruik. Ik heb normaal niet zo veel met games die vertaald zijn, maar hier zijn complimenten echt op haar plaats.

Conclusie: Luigi’s Mansion 3

Het lukt Nintendo al jaren om maand op maand een topgame voor de Nintendo Switch neer te zetten. En met de kwaliteit van Nintendo, voelen zelfs de remakes goed aan. Met Luigi’s Mansion 3 zien we gelukkig weer een volledig nieuwe titel. Een titel die echt waanzinnig leuk is om te spelen, maar voor jonge kinderen ook waanzinnig leuk om bij mee te kijken. En dan heb je het als spellenmaker toch wel heel goed gedaan.

Luigi’s Mansion 3 kopen