Review: GPO Brooklyn gettoblaster, retro belofte in een nieuw jasje

• Oplaadbare accu
  • Veel muziekdragers
  • Leuke LED meters

• Volume had harder gemogen
  • Leeglopen accu bij geen gebruik
  • Langzaam spoelen bandjes

Retro is hip. Maar helaas zijn veel oude apparaten niet goed werkend. De Brooklyn gettoblaster van GPO moet hier het antwoord op zijn. Een retro gettoblaster, maar dan nieuw uit de fabriek. Staat de Brooklyn garant voor retro plezier?

Eind deze zomer troffen wij op een beurs een stand met de hele wand vol gettoblasters. Het leek een gimmick, maar het blijkt een nieuw gefabriceerd product te zijn, volledig geïnspireerd op de 70-er jaren. De firma is GPO uit het Verenigd Koninkrijk. Het product is de Brooklyn gettoblaster. Genoemd naar de wijk Brooklyn waar veel nieuwe muziek werd geboren in de jaren 70. Rap, streetdance, electric boogie en breakdance horen net zo bij Brooklyn als de gettoblaster. Een passende naam dus voor deze draagbare muziekale allesvreter. De originele draagbare stereo’s hadden enkel een cassette speler en radio. Cassettes waren het medium om muziek te delen en af te spelen. De cassette is aan een hergeboorte begonnen en we hebben zowaar in Nederland nog de enige cassette maker: de bandjesfabriek.

Moderne materialen

Anno 2019 wil je natuurlijk meer dan een cassette speler. De Brooklyn gettoblaster kan cd’s spelen, heeft een FM en DAB radio; speelt muziek van usb sticks en is ook nog eens als bluetooth luidspreker te gebruiker. Dat alles in plastic uit de 21e eeuw in een jaren zeventig jasje. Het ontwerp is geloofwaardig een kopie van wat bijna 50 jaar geleden hip was en nu weer gewaardeerd wordt. Natuurlijk kan je op marktplaats een tweede hands draagbare radio/cassette speler kopen. De vraag is echter dan wel welke kwaliteit je dan hebt. Stof en tijd hebben vaak niet een rustig effect gehad. ZO breken kunststofdelen na decennia af omdat plastic bros kan worden. Stofophopingen zijn ook niet echt een zegen voor loopwerken. Daarnaast wil je niet oneindig veel batterijen in jouw draagbare muziekwonder stoppen. Al deze punten lost de Brooklyn op. Allereerst is alles nieuw gemaakt. Niet van de hoogste kwaliteit, maar wel nieuw. Je bandjes lopen dus niet vast en alles doet het. De Brooklyn heeft zelfs een oplaadbare accu om te voorkomen dat je steeds batterijen moet kopen.

Groots ontwerp

GPO heeft niet voor een doorsnee gettoblaster formaat gekozen. De Brooklyn is GROOT. Op plaatjes en in de winkel leek het mee te vallen.. Eenmaal in huis is het duidelijk dat dit echt een gettomonster is. Het gewicht voelt degelijk aan. Niet te zwaar, maar het is duidelijk dat je niet een nep product draagt. Het aantal media dat de Brooklyn af kan spelen is groot. CD, cassette, usb, radio en bluetooth. Wat wil je nog meer? De CD speler laadt de cd’s soepel en met aparte knoppen aparte knoppen bedien je de cd speler. De knoppen zijn niet verlicht, dus in een donkere (disco) ruimte moet je wel weten op welke knop je moet drukken. Maar he, zo was dat destijds ook. Met een input schakelaar switch je van de cd bron naar een ander medium. DAB werkt, maar is afhankelijk van het gebied waar je zit. Met een schakelaar switch je in de radio functie van DAB naar FM. De FM radio klinkt super. Je kan geen voorkeur zenders in de FM radio instellen. Het is een FM afstemming zoals je dat vroeger deed; met een draaischijf over de gehele FM band.

Het cassette gedeelte is nieuw. Dat is belangrijk als je zeker wilt zijn dat je oude cassettes niet aan gort draait. Oude bandjessystemen willen nog al eens onbetrouwbaar worden. Riempjes verslappen immers. De Brooklyn heeft een nieuw cassette gedeelte. Het is geen top kwaliteit, maar wel betrouwbaar. Bandjes klinken prima. Spoelen van bandjes gaat ronduit langzaam. Even een bandje helemaal terugspoelen kost wat tijd. Jammer genoeg kan je dan niet even naar de radio schakelen ofzo. Wanner je schakelt naar een ander medium, dan wordt de stroom uitgeschakeld naar de mediaspelers die je niet gebruikt, Zo stopt dan ook het spoelen van bandjes. Retro geduld dus als je gaat spoelen.
De Brooklyn is ook als bluetooth luidspreker te gebruiker. Super leuk. Gewoon Spotify of iTunes afspelen via de Brooklyn is dan geen probleem. Wanneer je van media bron verandert, verlies je ook de bluetooth verbinding. Bij terug naar Bluetooth afspelen, moet je dan een paar seconden wachten dat de Brooklyn weer als BT luidspreker herkend wordt.

Kwaliteit

De Brooklyn gettoblaster kost dik 270 Euro. De brijs waar je een goede bluetooth luidspreker voor koopt. Die is dan waarschijnlijk kleiner en moderner qua vormgeving. Je kan de toonregeling vaak niet op een Bluetooth luidspreker regelen. Met het retro ontwerp van de Brooklyn is dat geen probleem. Het enige wat een beetje teleurstelt is dat het volume niet zo hard is als de afmeting doet vermoeden. De Brooklyn kan behoorlijk volume produceren, maar minder dan goede bluetooth luidsprekers in deze prijsklasse. Je hebt voor dit geld wel de mogelijkheid om al die andere media af te spelen en het enorme retro uiterlijk.
Aparte aandacht willen we besteden aan de volume meter. In het midden zitten twee rijen met zeven leds in de kleuren groen, oranje en rood. Zoals vroeger alle opname apparatuur een volume aanduiding had om goed op te kunnen nemen zonder het geluid te oversturen. Deze led meter is louter ter decoratie. In de Brooklyn zit een microfoontje wat zorgt voor de uitslag van de meters. Een beetje nep, maar wel leuk effect. De Led meters maken het retro geïnspireerde ontwerp compleet. In een gebruikersforum heeft een gebruiker dit gemeld die de Brooklyn uit elkaar had gehaald. De reden was de constatering dat de accu van de Brooklyn na een week ongebruikt staan, leeg was. Het blijkt dat dit microfoontje langzaam de batterij gebruikt als je de LED meter niet uitzet. Schijnbaar heeft de aan/uit schakelaar geen invloed op het stroomverbruik van de microfoon. De Brooklyn heeft geen internet verbinding dus je hoeft niet bang te zijn dat de microfoon een andere functie heeft. Iets waar je in de 70-er jaren ook geen zorgen over hoefde te maken.

De Brooklyn van GPO is een leuk product. Een geslaagd retro ontwerp met ondersteuning van vrijwel alle succesvolle muziekdragers sinds de jaren 70. Het volume is wat minder groots dan het ontwerp doet vermoeden en de kwaliteit van alle componenten is op het nivo wat je voor de betaalbare prijs mag verwachten. Enne, er zit garantie op. Dat heb je niet met een echt oude gettoblaster van marktplaats.

GPO Brooklyn Ghettoblaster Cd - Casette kopen

→ Check de laagste prijs bij Gizmo retail