Annabelle Comes Home Blu-Ray

Review: Annabelle Comes Home (Blu-Ray)

• Horror met heel veel verhaal
  • Past mooi in het Conjuring Universum

Halloween zit er dan wel op, de stroom horrorfilms voor het najaar lijkt net op gang te komen. Dé verrassing voor het najaar is, zonder twijfel, Annabelle Comes Home.

Het Conjuring Universum

Net als Marvel en DC Comics, hebben ook de horrormakers van Warner Bros. een eigen universum opgezet; het Conjuring Universe. Daarin vallen drie filmseries. Namelijk The Conjuring, Annabelle en een serie losse titels. Die laatste groep bestaat uit het onlangs verschenen The Curse of La Llorona en The Nun. Zoals het hoort, liggen bij al deze films, relaties naar elkaar. In de The Conjuring en Annabelle series speelt de familie Warren een belangrijke rol. De andere twee films zijn spin-offs van de belangrijkere paranormale verschijnselen die opdoken in de andere twee series. The Nun komt uit The Conjuring 2 en La Llorona uit The Conjuring 3. Je zou kunnen zeggen dat Annabelle ook een spin-off is, maar zo succesvol dat er inmiddels drie zijn verschenen. Dit is de kijkvolgorde die wij adviseren;

• The Nun (2018)
  • Annabelle Creation (2017)
  • The Conjuring (2013)
  • Annabelle (2014)
  • Annabelle Comes Home (2019)
  • The Curse of La Llorona (2019)
  • The Conjuring 2 (2016)
  • The Conjuring 3 (verschijnt in 2020)

Het ontstaan van Annabelle

Het verhaal van Annabelle begint bij de poppenmaker, nog voor The Conjuring. In Annabelle Creation zien we hoe de dochter van een poppenmaker op 12-jarige leeftijd overlijdt. Om hun verlangen naar kinderen te sussen, laten ze een non en een aantal meisjes in hun huis wonen. Deze komen er al snel achter dat de geest van het 12-jarige meisje in de pop schuilt.

Annabelle duikt nog een tweede keer op, om een gezin te terroriseren. Daarbij raakt de pop bezeten door een occulte vrouw die zelfmoord pleegt in een kinderkamer. Het gezin lijkt niet van de pop af te komen. De pop blijkt één van de meest agressieve verschijningen.

Annabelle Comes Home

In Annabelle Comes Home zien we hoe Annabelle thuis komt bij de familie Warren. Die hebben een eigen ‘schatkamer’ met bezeten objecten. Objecten die ze hebben meegenomen uit hun onderzoeken naar het onbekende.

De familie Warren erkent het gevaar van de pop. Ze wordt in een speciale, gezegende kast van bijzonder glas geplaatst. Daarnaast is met Pater Gordon afgesproken dat hij wekelijks de kamer komt inzegenen. Dit als ultiem wapen tegen al het aanwezige kwaad in de ruimte. Een combinatie die lijkt te werken… tot je zo’n stomme tiener met een eigen willetje in huis krijgt.

Nee, we hebben het niet over dochterlief Judy Warren, maar een vriendin van de oppas. Die blijkt een eigen trauma te verwerken. In haar zoektocht naar antwoorden, wil ze gebruik maken van de objecten die de familie heeft verzameld. Daarbij laat ze in alle onschuld Annabelle vrij…

Één ding dat de Conjuring Universe films onderscheidend maakt van de gemiddelde horrorfilm, is dat het gaat om meer dan scares en gore. De makers van de films proberen ook echt een stuk verhaallijn naar voren te brengen. Om emoties in beeld te brengen rondom de keiharde strijd die de demonen in de films met zich meebrengen. Waar Chukcy bijvoorbeeld een karakter is dat het echt moet hebben van beweging, weten ze Annabelle eng te maken door de plekken waar ze simpelweg opduikt en de invloed die ze heeft op haar omgeving. Je weet gewoon, die pop is boos… heel boos 😊

Warner Bros. snapt dat er inmiddels aardig wat fans zijn van het universum. Daarom is de film voorzien van een flinke hoeveelheid bonusmateriaal. Daarin zien we ook de ambities van het team achter de film. Daar blijkt uit dat het team hoopt nog veel meer producties te mogen draaien. Er zijn teveel demonen uit de verhalen van de familie Warren die nog niet zijn verteld, maar de moeite waard zouden zijn. Ook schenkt de film kort aandacht aan Lorraine Warren die in April van dit jaar is gestorven. Ook zij geeft nog kort commentaar op het werk van het team. Haar man Ed Warren stierf al in 2006, nog ver voor de eerste film verscheen. Het team moet het voortaan doen zonder de inhoudelijke feedback van Lorraine.

Conclusie Annabelle Comes Home

In Annabelle Comes Home trekt de pop alles uit de kast om haar vrijheid te vieren en haar wraak op Judy Warren, haar oppas en diens vriendin af te roepen. Het is een heerlijke horror waarin een heerlijke climax wordt opgebouwd.

Annabelle Comes Home kopen