Review: iPhone 11 Pro Max, de perfecte camera smartphone

• lichtgevoelige wide lens
  • snel opladen
  • mooi scherm
  • schitterend geluid
  • goede microfoons

• prijzig

Jaarlijks komt Apple met een nieuwe iPhone. De laatste tijd in technische variaties in plaats van enkel kleuren. Wij mochten de iPhone 11 Pro Max testen en zijn onder de indruk. Voor Apple fans een ware update.

Android liefhebbers die niet geloven dat Apple beter de privacy beschermt en minder met jouw data handelt dan Google, kunnen deze review overslaan. Enkel een iPhone 11 Pro Max foto op een groot scherm zou misschien nog iemand kunnen overhalen. Wat heeft deze telefoon voor iPhone gebruikers te bieden? Die conclusie kunnen we het best samenvatten met in één woord. Camera. De iPhone 11Pro max doet compact camera’s verbleken en zorgt dat we vaker dan ooit onze camcorder en dslr thuis laten.

Drie camera’s

iPhone 11Na een aantal weken gebruik van de iPhone11 Pro Max is het duidelijk. Dit is de telefoon die ik van mijn eigen geld zou kopen. Momenteel heb ik nog een iPhoneX in gebruik. De iPhone Xr was een vooruitgang met de groothoek lens, maar de portretfoto’s pakten toch wat minder goed uit. Dankzij wat lensjes van Ollo Clip kon ik de iPhone Xr gebruiken zoals ik het zou willen. Maar met de iPhone 11 Pro Max vervalt de noodzaak van losse lensjes. Met drie lenzen heb je alle formaten die je zou willen. Misschien dat de zoom lens nog wat sterker zou mogen. Dat zal vast een slag zijn die Apple met de iPhone12Pro zal maken. Voor nu één en al lof voor de iPhone 11 Pro Max.

De groothoek lens is lekker wijd. Veel meer dan ooit kan je nu op beeld vastleggen. De lens kan je vergelijken met een 13mm lens. De lichtgevoeligheid is redelijk met 2.4. Enkel wanneer het donker is, mis je wat lichtsterkte. Apple heeft op hun productpagina mooie voorbeelden van de verschillende uitsnede die je met de lenzen kan bereiken. De ‘gewone’ lens is extreem lichtgevoelig. Tenminste dat lijkt zo. Met een lichtsterkte van 1.8 is het redelijk lichtsterk. De software kan echter bij duisternis meer detail naar voren halen dan je met het blote oog kan zien. Gevoelsmatig is het resultaat eerder 1.2 lichtsterk.

De zoomlens is erg handig bij het filmen of fotograferen van optredens. Inmiddels heb ik heel wat optredens en diploma uitreikingen met de zoomlens kunnen vastleggen. Tijdens filmen kan je niet het gehele bereik van de ultrawinde lens tot de zoomlens gebruiken. Je kan tussen twee lenzen vloeiende overgangen realiseren. De drie lenzen zijn extreem nauwkeurig op elkaar afgestemd in de fabriek. Apple zou dit voor elk exemplaar afstellen. Het resultaat is ook dat je de uitsnede prima door elkaar kan gebruiken en dat de zoomschakeling tussen lenzen mogelijk is. Tijdens filmen kan je ook gewoon de lens selecteren. Het beeld verspringt dan naar de nieuwe beeldhoek. Het zou mooi zijn als Apple in het iOS of de app een zachte transitie realiseerde. Die zal er ook vast wel in de toekomst komen.

De productlanceringen van Apple zijn altijd erg gelikt. Wie op basis van de presentatie denkt dat je altijd alle info van de drie lenzen nog tot je beschikking hebt, komt bedrogen uit. In de demo lijkt dat zo te zijn, maar wij hebben de instelling of optie niet kunnen vinden. Dat is zo’n minpuntje wat bij elke update van Apple speelt. Er is nagenoeg geen documentatie en we moeten met z’n allen maar uitvinden welke slimme opties zoal in het systeem zitten.

Filmic domper

Apple heeft een lange historie met imponerende Keynote presentaties van nieuwe producten. Als een partner op het podium komt, wil het niet altijd zeggen dat wat getoond wordt er ook daadwerkelijk komt. Zo herinner ik me nog zo’n 8 jaar geleden een Philips directeur op het podium met een mooi verhaal waar we nooit de invulling van gezien hebben. Zo stond nu Filmic op het podium. Een fantastische app voor wie professioneel een iPhone wil gebruiken voor filmen. Diverse randapparatuur kan je optimaal koppelen met deze app en in de app zijn de filminstellingen erg precies handmatig in te stellen. Persoonlijk gebruik ik de app veel bij het filmen van optredens omdat de zoom goed werkt en de audio perfect te regelen is. De makers van Filmic toonden een demo van de volgende generatie van de app waarbij elke lens een preview toont en bij het filmen je twee streams van de camera in HD kan vastleggen. Tot op de dag van het schrijven van deze review blijft Filmic wazig over een datum wanneer dit zou kunnen. Aangezien Filmic Pro ook het abonnementsstelsel heeft ontdekt, zijn we bang dat er weer een prijskaartje aan komt te hangen. Op basis van toekomst verwachtingen moet je nooit een product komen. Multicam is nu nog niet mogelijk.

Film en foto bij duisternis

De camera’s van de iPhone 11 Pro Max zijn ronduit super. Vooral de middelste lens is een wonder. Apple laat aparte software het maximal uit deze lens halen. Het resultaat is een camera waarmee we prachtige avond fotos en videos kunnen schieten. Hierdoor zijn er nieuwe mogelijkheden om de telefoon als camera in te zetten. Onderstaande beelden spreken voor zich.

Als filmcamera is de iPhone 11 Pro Max beter dan welke smartphone die ik eerder heb gebruikt of getest. 4K filmen met enorm detail en contrast is geen enkel probleem. De microfoons nemen het geluid ongelooflijk goed op. Bij een optreden van Duncan Lawrence zijn de bassen enorm goed te horen. Wanneer de PA echter voluit gaat, overstuurt ook deze telefoon. Speciaal voor luide opnames gebruik ik de Shure MV88 om geen clipping tre krijgen. Onderstaande video heb ik gefilmd in Ziggo Dome achterin de zaal. Beeld en geluid zijn werkelijk perfect. Iets meer zoom zou mooi geweest zijn.

Design en accu

Oh ja, een smartphone is meer dan een camera… Je zou het bijna vergeten. De iPhone 11 Pro Max is een stevige telefoon. Het formaat is voor mij persoonlijk net iets te groot. De accu geeft de garantie dat je de hele dag kan doorwerken. In de praktijk hebben we bij beurzen of citytrips, waarbij we de camera veel gebruiken, net niet genoeg aan de volle accu. Trucjes zoals verversen op de achtergrond uitzetten en uitschakelen wifi en inschakelen accu besparen, helpen. De accu is beter dan de eerdere iPhones, maar het eindresultaat is nog steeds een telefoon waarvoor ik een lader of accupack meeneem. Bij normaal gebruik haalt de iPhone 11 Max wel het einde van de dag. Overigens laadt de iPhone 11 Pro Max wel razendsnel op. In een uur is ie ongeveer 80% opgeladen met de juiste lader en kabel.

Het OLED beeldscherm is knijterscherp en meet extreem goed contract. Het scherm van de Xr vond ik goed, maar dit OLED scherm is duidelijk veel beter. Het stereo geluid is mooi en kan luid zonder te vervormen.

Hoesje

Apple heeft het stevigste glas voor de voor en achterzijde gebruikt. Ik blijf zweren bij een goed hoesje en een screen protector. Onlangs heeft een PanzerGlass scherm m’n andere iPhone beschermt bij een val waarna er een paar verkeersgebruikers er overheen reden. Zo’n duur apparaat wil je in goede conditie houden. Al is het maar om uiteindelijk ook een goede inruilwaarde te krijgen. Die vind je overigens niet bij Apple. Het bedrijf ruilt graag eerdere iPhones in, maar vaak heb je op marktplaats voor meer snel een koper. Het enige is wel dat je bij Apple redelijk zeker weet dat er niemand meer aan jouw gegevens komt als je vergeten bent alles goed te wissen.

Als fotograaf en filmer is de iPhone 11 Pro Max de beste optie op dit moment. De beelden zijn zuiver, gedetailleerd en erg fraai. De lenzen werken perfect samen. Het beeldscherm en de luidsprekers zijn een verademing.

De iPhone 11 Pro Max is verkrijgbaar vanaf 1259 Euro

kopen

→ Check de laagste prijs bij Apple