Oppo Reno 2

Review: Oppo Reno2 – Gevaarlijk goede middenklasser

• Erg goed display
  • Erg goede accuduur
  • Cameraprestaties zijn echt super
  • Chipset is lekker vlot, prima gaming prestaties

Een middenklasser smartphone is al jaren niets meer om je voor te schamen. Zelfs als gamer kun je rond de €400 tegenwoordig goed scoren. Maar als fotografie liefhebber was het altijd lastiger. Tot nu, want nu is er de Oppo Reno2.

Oppo Reno Series

De Oppo Reno2 is niet de opvolger van de Oppo Reno 10x Zoom. Het is een model dat tussen de Oppo Reno2 Z en de Oppo Reno 10x Zoom valt, zoals je in onderstaande tabel kunt zien. Voor de Oppo Reno 10x Zoom verwachten we in het voorjaar een opvolger. Zeer waarschijnlijk zal het dan weer gaan om de snelste chipset van Qualcomm.

[table id=1 /]

De Oppo Reno2 mag dan geen al te hoog prijskaartje hebben, de verpakking is lekker compleet.

• Oppo Reno2
  • VOOC 3.0 lader
  • Documentatie
  • USB-A naar USB-C 3.0 kabel
  • SIM tool
  • 5mm analoge headset
  • Blauwe backcover
  • Screenprotector (al geplaatst)

Qua design zijn we heel happy. We kregen namelijk de Luminous Black uitvoering mee. Waar de Ocean Blue uitvoering een erg strak en zakelijk uiterlijk heeft, is de Luminous Black uitvoering voorzien van spectaculaire design elementen. Zo heeft de camera strip bijvoorbeeld een soort aura die verkleurd.

Oppo houdt bij haar Reno series duidelijk niet van de camera bump. Ook ditmaal, zijn de camera’s onder het glazen achterpaneel geplaatst. Dit ziet er extreem strak uit. Om de kans op krassen op het glas te verminderen, heeft Oppo haar O-dot geplaatst. Dit is een klein bolletje dat het toestel iets lift. Zo liggen de camera’s ongeveer en millimeter boven het tafeloppervlak. En dat is net genoeg.

6.5 inch AMOLED Display

Een AMOLED display in een middenklasse smartphone, dat is iets dat we nog niet heel veel zien. Oppo doet het voor de Reno2. Hij lijkt op papier hetzelfde AMOLED display mee te krijgen dat we in de Oppo Reno 10x Zoom vinden. Hierdoor krijg je minimalistische schermranden wat erg prettig is. Aan alle kanten. Dat is weer mogelijk door voor een pop-up camera te kiezen. Handig! Oppo heeft wel nadrukkelijk voor een vlak display gekozen. Daar zit een stevige kostenbesparing. Het Gorilla Glass op de achterkant loopt wel rond op de zijkanten. Persoonlijk ben ik wel blij met een smartphone zonder aflopend display. Heb je toch minder last van reflecties. Met de resolutie van 24.00×1.080 pixels, is het display prachtig scherp. Ideaal voor games en voor het kijken naar films en series. Het display heeft een maximale helderheid van 800 nits. Daarmee is het ook in de volle zon nog prima bruikbaar.

Geluid

Op het geluid is bij de Oppo Reno2 wel iets bespaard. Alleen onderop het toestel zit een speaker. Afhankelijk van hoe je jouw toestel in de hand hebt, komt het geluid van links of rechts. Het afspelen van Hi-res Audio is geen probleem. Voor audiostreaming beschikt het toestel alleen over A2DP over bluetooth 5.0. Bluetooth 5.0 zorgt wel voor een heerlijk, stabiele verbinding. Er is een 3,5mm audio aansluiting en de meegeleverde headset is prima van kwaliteit.

Android 9.0 en ColorOS 6.1

De Oppo Reno2 komt nog met Android 9.0 op de markt. Mogelijk op zustermerk OnePlus even de ruimte te geven met haar 7T series. Toch geeft een Oppo personeelslid ons aan dat Android 10 al zo goed als klaar is. Eind deze maand moet de uitrol al beginnen. Weliswaar is nog niet bekend welke toestellen eerst de update krijgen en welke regio’s eerst mogen. Koop je de Oppo Reno2 nu, krijg je vrijwel zeker voor kerst nog Android 10 op het toestel.

ColorOS is meer dan een grafische schil die Oppo over Android heen gooit. Deze brengt ook de nodige interessante opties mee in de vorm van Hyperboost. Dit is een programma waar System Boost, App Boost en Game Boost onder valt. Game Boost is voor niemand een onbekende. Vrijwel ieder merk heeft tegenwoordig een game modus. Daarbij worden processen op de smartphone aangepast om games zo veel mogelijk resources te geven. Niet alleen op de telefoon zelf, maar ook doen deze modi hun best om de lag op het netwerk zo laag mogelijk te houden. App Boost en System Boost doen vergelijkbare dingen om te zorgen dat apps sneller worden opgestart.

ColorOS komt ook met de Oppo Cloud. Een online dienst waar je documenten kunt plaatsen. Voor Europa draait deze in de datacentra van Amazon. Dus over de AVG hoef je niet al teveel zorgen te hebben.

De Mono app is ook niet nodig voor ColorOS. Er zit al een slim rijden functie in. Gesprekken en berichten worden automatisch beantwoord met het bericht dat je aan het rijden bent. Tenslotten kent ColorOS ook een gebarenbesturing.

Chipset en benchmarks

Opvallend is de chipsetkeuze van Oppo. Om de prijs beheersbaar te houden, is er gekozen voor een middenklasse chipset. Maar niet dé chipset die je meteen zou verwachten. Nee, Oppo kiest voor de Qualcomm Snapdragon 730G. Die G staat voor Gaming. Deze nieuwe chipset is in april op de markt gekomen. Speciaal om gaming smartphones in het middensegment mogelijk te maken. Deze chipset heeft een wat andere CPU verdeling dan bij het gros van de octa-core chipsets van Qualcomm. Hier heb je twee 2.2GHz krachtpatsers en zes lager geklokte CPU’s die stroom besparen. Voor gamers moet het echter van de GPU komen. Daar heeft Qualcomm voor de Adreno 618 gekozen die toch best snel is. Voor beeldbewerking (waar deze chipset ook goed in is), beschikt de chipset over de Spectra 350 image processor.

Qualcomm Snapdragon 730G is voor de gamers

Eerder in deze review vertelde ik je al over de Game Boost modus van ColorOS. Gamers krijgen nog meer voordelen op deze smartphone. Namelijk Game Assistant. Zo is er een modus om gemakkelijk schermopnamen te kunnen maken, maar ook berichten snel bekijken en beantwoorden. Dit laatste kan ik zelf enorm waarderen, maar het staat haaks op merken als OnePlus en Honor die je tijdens het gamen juist afsluiten voor berichten. Daar vinden ze minder afleiding juist beter. Onder de streep is het een persoonlijke voorkeur.

In de Game Space kun je de prestaties van de Oppo Reno2 verder tunen wanneer je games aan het spelen bent. Bijvoorbeeld door de helderheid van het scherm te locken. Dan hoeven sensoren geen metingen meer te doen en het OS hoeft niet over de helderheid na te denken. Apps die op de achtergrond draaien, kunnen toegang tot het netwerk worden ontzegd.

Hoewel de Oppo Reno2 niet over de snelste chipset beschikt (dat is de Qualcomm Snapdragon 855+), draait het toestel moeiteloos mee in een potje Fortnite of PubG.

16 megapixel Haaienvin pop-up selfie camera

De selfiecamera is ogenschijnlijk dezelfde die we in de andere modellen van de Oppo Reno serie zijn tegengekomen. Maar de camera in deze haaienvin pop-up camera heeft iets bijzonders. Namelijk een LED. Wanneer je gaat vloggen of een selfie onder slecht licht gaat schieten, krijg je hier wat steunverlichting van. Een LED voor een selfiecamera is niet heel nieuw, maar Oppo past dit idee wel in perfectie toe. Bij slechte verlichting en hoge contrasten, zoekt de AI achter de selfiecamera ook echt naar mogelijkheden om toch een goed plaatje neer te zetten. Ja, hier wordt ik wel vrolijk van.

Ga je filmen met de selfie camera, dan film je op maximaal FullHD resolutie en maximaal op 30 frames per seconde. Er zijn selfie camera’s die op een hogere resolutie filmen, maar de camera van Oppo is scherper dan veel van de 4K modellen die we kennen. Knap werk van Oppo.

Quad Camera – 5x Hybrid Zoom

De Oppo Reno2 is niet de vervanger van de Oppo Reno 10x Zoom die rond april in de markt werd gezet. Het is eigenlijk een tussenmodel dat valt tussen de Oppo Reno en de Oppo Reno 10x Zoom. Dit zien we ook terug in de camera. Hoewel er wel spraken is van een quad-camera waar de 10x Zoom het met een triple camera moest doen, is hier geen periscoopcamera aanwezig. Daarom zegt Oppo dan ook dat het hier een 5x Hybrid Zoom camera betreft. Je kunt met de 4 camera’s op 5 zoomniveaus foto’s maken. Waaronder in de macro modus. Daarmee schiet je al op scherp vanaf 2,5mm afstand. Nice!

Wat ook opvalt bij de Oppo Reno2 is de nachtmodus. Die is adembenemend snel in vergelijking met wat OnePlus en Huawei doen. Qua scherpte in de absoluut donkere kamer wordt ik niet heel vrolijk. Maar bij een beetje verlichting, zoals op het vliegveld, zien de foto’s er echt wel heel goed uit. En ach, wie maakt er nou foto’s in een darkroom 😉

Maar op de dag zijn de foto’s die de Oppo Reno2 schiet ook adembenemend. Zelfs bij lastige contrasten. Bijvoorbeeld waar het veel rood betreft. Deze camera’s staan toch echt hun mannetje. De main camera wordt overigens geleverd door Sony. Dit is de IMX586 camera.

Video

Ook op het gebied van video, weet de Oppo Reno2 goed te scoren. Vooral met de beeldstabilisatie. Daar hebben we OnePlus bijvoorbeeld een enorme misser zien maken met de OnePlus 7T. Bij Oppo loopt dit perfect op de camera’s achter. Die stabilisatie werkt helaas nog niet onder 4K, maar wel onder FullHD bij zowel 30 frames per seconde als 60 frames per seconde. Draadloos opladen kan helaas nog niet.

Accuduur

De Oppo Reno2 heeft een stevige, 4.000mAh accu aan boord. Oppo maakt gebruik van VOOC Flash Charge 3.0. Daarbij wordt de accu gesplitst. Het mooie daarvan is dat de meegeleverde 20 Watt adapter het toestel echt waanzinnig snel kan opladen. Als we niet waanzinnig veel gaan gamen, trekt het toestel het prima tot het einde van de avond. Moet hij tussendoor toch aan de lader, dan kun je hem in een half uur, voor de helft opladen.

Concurrenten

De Oppo Reno2 komt niet zonder concurrenten. De echte gamer zal wellicht doorsparen voor de OnePlus 7T, maar dan moet je toch al €150 meer meebrengen. En dan heb je camera’s die niet te vergelijken zijn met wat we hier zien. Kijken we naar de Xiaomi Mi 9T en de Xiaomi K20 Pro, dan zien we op specs stevige concurrenten. Echter blijft de Oppo Reno2 het winnen op de camera’s. Bovendien heeft Oppo in Nederland een volwassen sales organisatie. Je mag dus een goede service verwachten wanneer je problemen krijgt met het toestel.

Conclusie: Oppo Reno2, gemaakt voor creativiteit

Ik ben zelf echt een liefhebber van foto/video. En ja, dan maakt de Oppo Reno2 je gewoon heel gelukkig. In dit prijssegment heb ik nog geen betere camera-ervaring meegemaakt dan met wat Oppo hier neerzet.

kopen