Review: OnePlus 7T doet de OnePlus 7 verbleken

• Ideaal voor gamers
  • Zeer geschikt voor filmliefhebbers
  • Erg goede audio

• Filmen gaat gewoon nog niet zo goed
  • Fotografie gaat beter dan de vorige generatie, maar de lichtgevoeligheid laat nog wat te wensen over
  • De AI heeft soms moeite met scherpstellen e.d.

Heb je een OnePlus 7 gekocht in de afgelopen paar maanden? Sorry man… prima toestel, maar deze is op zo ongeveer alle fronten wel heel veel beter… maar ook iets prijziger. Ik heb het over de OnePlus 7T. Dé OnePlus voor de gamers.

De doos van de OnePlus 7T is veel groter, maar bevat geen noemenswaardige verrassingen. Het meest opvallende is dat je geen USB-C verloop naar 3.5mm audio meer krijgt. Wil je de OnePlus Bullets Wired kopen, zal je zelf voor een convertor kabeltje moeten zorgen. Verder is het weer lekker compleet. Tot op een transparante backcover en fanstickers aan toe. Waarom de doos perse groter moest, geen idee. Maar het past wel bij het imago dat OnePlus opbouwt.

90Hz 6.41 inch AMOLED Display met HDR10+

In de OnePlus 7 lag al wel netjes een AMOLED display, maar deze is groter. In een 20:9 beeldverhouding. Dat is net even wat prettiger werken. Bovendien is de inkeping voor de selfiecamera weer wat kleiner geworden. Dat verschil is verwaarloosbaar, maar toch leuk om te weten.

Nieuw ten opzichte van de OnePlus 7 is dat de OnePlus 7T is voorzien van een AMOLED display dat op 90Hz draait. Dat is wel heel prettig voor gamers, maar ook in het algemene gebruik voelt het toestel hierdoor extreem soepel aan. OnePlus heeft een speciale co-processor moeten ontwerpen om het display goed aan te kunnen sturen.

Ben je gek op fotografie, ben je blij dat het display 100% van het DCI-P3 kleurenbereik kan tonen (maar voor videografie hebben we argumenten hem te laten liggen, zie onder). Voor filmliefhebbers en gamers, is er ondersteuning voor HDR10 en HDR10+. Dus nog meer details in lichte en donkere partijen. En ja, ik geef toe dat dit een display is om verliefd op te zijn. Overigens lopen de randen van het display niet af. Het is een vlak display. Hier zit een stukje besparing, maar persoonlijk hou ik wel van een vlak display.

De vingerafdruksensor is wederom onder het display geplaatst. Deze reageert snel en prettig. We bemerken geen specifieke vooruitgang.

Geluid

De chipset van de OnePlus 7T heeft geen moeite om 24Hz hi-res audio af te spelen. Beschik je over een high-end headset, heb je geluk. Er is ondersteuning voor Bluetooth 5.0 en voor Qualcomm aptX HD. Luister je over de speakers, krijg je een Dolby Atmos geluid. Wederom klinken ze erg prettig en scherp.

Glazen behuizing

Het toestel bestaat voor- en achter uit glas. Aan de voorkant is gekozen voor Gorilla Glass 6. Aan de achterkant voor Gorilla Glass 5. Overigens krijg je voorop nog netjes een screenprotector. Wij hebben geprobeerd krassen te trekken met sleutels, maar dat wilde absoluut niet lukken.

De glazen platen worden op hun plek gehouden door een metalen frame. Dit is uiteraard wel iets gevoeliger voor beschadigingen, maar daar hebben alle smartphones met deze constructie last van. Niets bijzonders dus.

Typerend voor OnePlus is de schuif boven, op de linker rand. Deze schakelt snel en simpel het volume van jouw ringtone. Van geluid + trillen naar trillen, naar stil. Zeer handig. Verder vinden we de gebruikelijke knoppen op het toestel.

Nieuwe chipset, meer geheugen

De OnePlus 7T lijkt meer een premium uitvoering bovenop de OnePlus 7. Dat zien we onder de motorkap maar al te goed terug. Niet zo zeer omdat je nu de iets snellere Qualcomm Snapdragn 855+ chipset krijgt. Ook omdat je nu 8GB LPDDR4 werkgeheugen krijgt in plaats van 6GB. Voor de 128GB of 156GB opslagruimte gebruikt OnePlus het zeer snelle UFS 3.0 geheugen.

Android 10 en OxygenOS 10

De OnePlus 7T series is de eerste series smartphones die worden verkocht met Android 10. En dat is lekker. Je bezit dan de nieuwste versie van Android. Met OxygenOS 10, levert OnePlus ook haar nieuwste snufjes mee. Opvallend is dat OnePlus de dark mode als USP presenteerde tijdens haar presentatie, en dat Google meteen liet weten dat dit een standaard functie is in Android 10… op hetzelfde podium. Maar er is veel meer dat OnePlus redelijk uniek maakt. Zo is het nog steeds erg gemakkelijk je Tinder app te verstoppen voor je partner, om maar iets te noemen. Ook is het gemakkelijker om gemaakte foto’s te verstoppen. Helemaal fijn is dat je nu gemakkelijker tussen apps kunt wisselen wanneer het toestel in horizontale modus wordt gebruikt.

OnePlus belooft 2 jaar Android updates op de OnePlus 7T. Daarnaast krijg je 3 jaar security patches. Deze zijn vanaf het moment van de lancering van het toestel, dus niet vanaf het moment van aankoop. In vergelijking tot anderen is dit erg netjes.

Fotografie met de selfie- en triple camera

We trappen af met de selfie camera. Dit lijkt dezelfde 16 megapixel selfiecamera als we kennen van de OnePlus 7. het betreft een 25mm lens, wat vrij normaal is. Voor de selfie generatie is het wel handig om te weten dat de lichtgevoeligheid niet echt top is met f/2.0. In onze testfoto’s zien we wat meer beeldruis dan wat we willen en in het donker is de kleurbepaling niet altijd even accuraat. Ook viel ons pas laat op dat de selfie camera standaard de foto’s spiegelt. Vandaar de teksten in spiegelbeeld.

De 26mm 48 megapixel main camera is een verbeterde versie ten opzichte van het vorige model. Net een tikkie lichtgevoeliger. Of de optische beeldstabilisatie verbeterd is durf ik niet te zetten, maar zo voelt het wel. Hij schiet mooie, strakke plaatjes overdag. Bij minder licht presteert hij zeker beter. Met de nachtmodus zijn de prestaties fantastisch, maar daar staat tegenover dat het stilstaande objecten moeten zijn. De 5 megapixel diepte camera die de onscherpe achtergronden moest vastleggen, is in deze smartphone geschrapt. We zijn er niet rauwig om. Bij portretten hebben we niet het idee dat we die echt missen. Het wordt keurig opgelost door de camera software.

Veel minder lichtgevoelig is de 16 megapixel groothoek camera. Deze moet het met een lichtgevoeligheid van f/2.2 doen. Met 17mm levert dit wel een heel mooie groothoek op. De plaatjes overdag zijn echt super.

De telelens moet het met 12 megapixels doen, op een mooie 51mm. Er is weinig vertekening, dus ook hier weer mooie plaatjes. Maar ook deze is met f/2.2 niet bijzonder lichtgevoelig. Bij weinig licht is het ook hier weer zo dat de main camera de mooiste plaatjes maakt.

Gaaf is de nieuwe macro functie. Het toestel kan op iets meer dan 2CM scherpstellen op objecten. Dit levert echt bijzondere foto’s op. Wordt ik als cameraliefhebber enorm enthousiast van.

Videografie met de selfie- en triple camera

Qua video-opnamen, valt de OnePlus 7T toch een tikkie tegen, maar vooral in de meer bijzondere modus. Zo blijkt Windows 10 niet zomaar timelapse video’s kan afspelen die met het toestel zijn gemaakt. Niet op onze twee testmachines in ieder geval. Iets anders is de Super Stabilizer modus. Deze is waanzinnig en moet het opnemen tegen de camera’s van GoPro.

OnePlus maakt gebruik van een extreme vorm van elektronische beeldstabilisatie. Net als vele anderen dat doen. Meestal levert dat vertekeningen aan de randen van het opnamegebied op. Bij OnePlus zit dit probleem midden in het beeld en is gewoon echt niet mooi. Dit zie je goed in de reviewvideo die ik met het toestel heb geschoten. Nu is OnePlus erg sterk met haar updates, maar in de extreem korte reviewperiode werd dit probleem nog niet opgelost.

Bij de OnePlus 7 Pro was een veelgehoord commentaar dat je alleen met de main camera kon filmen. Bij Apple, Samsung, LG en Huawei was het al langer volstrekt normaal dat je op alle camera’s kunt filmen. Bij de OnePlus 7T kan dit nu op de main camera en de groothoek. Dat is dus twee van de drie.

Wat opvalt, is dat de AI soms nog wat moeite heeft met scherpstellen op objecten. Zo kan het bij een timelapse niet altijd goed onthouden waar het op was scherpgesteld. Bij het filmen door een raam kan lichte vervuiling of een reflectie de focus hopeloos in de war brengen. Jammer.

Met de main en groothoek camera, film je in 4K kwaliteit op maximaal 60 frames per seconde. Dat is lekker strak, maar dan kun je niet met de Super Stabilizer werken. Daarvoor moet je terug naar FullHD op 30 frames per seconde. In theorie loont die stap, ware het niet dat we dus vinden dat hier veel vertekening plaatsvindt. De selfie camera filmt op maximaal FullHD. We zien bij andere merken 4K ondersteuning op de selfiecamera, maar die zijn wel veel duurder. FullHD is in deze prijscategorie echt prima, zeker gezien de vele andere punten waar de hardware erg voordelig is ten opzichte van andere toestellen in hetzelfde prijssegment.

De selfiecamera is niet heel lichtgevoelig. Filmpjes op feestjes, zoals wij filmden bij de release van de OnePlus 7T, zijn niet top. Ook qua kleuren weet de automatische witbalans niet altijd goed te scoren. We zien echt de kwaliteit van een smartphone die laag in het middensegment zit. Kan dit met de software verbeteren? Wellicht. We hopen het. Bij daglicht filmt de selfiecamera fantastisch.

Een externe microfoon gebruiken is niet mogelijk in combinatie met de OnePlus camera app. Je moet dan uitwijken naar een app als OpenCamera.

Accuduur en Warp Charge

Met 3.800 mAh is de accu 100mAh groter geworden. In de praktijk merk ik hier weinig van. Waarschijnlijk omdat het display groter is geworden en meer stroom vraagt. Draadloos laden is wederom niet mogelijk, maar je krijgt nu wel Warp Charge 30T. Je kunt het toestel dus met 30 Watt opladen en dat gaat lekker snel. Wel moet je de speciale Warp Charge 30T lader van OnePlus zelf hebben.

Conclusie: OnePlus 7T

Op papier wordt de OnePlus 7 weggevaagd door de hardware van de OnePlus 7T. En dat is een lekker gevoel (als je de OnePlus 7 nog niet hebt gekocht). Voor gamers durf ik zelfs te zeggen dat dit de ultieme gaming phone is. Op basis van prijs/kwaliteit. Hou je van fotografie, is de OnePlus 7T echt prima een zeer goed toestel voor haar prijs. Ben je meer van het filmen, dan heeft dit toestel echt nog wel wat software updates nodig…

kopen