Review: Instax SQ6, de hipste vierkante camera

• leuk formaat foto’s (vierkant)
  • goede foto’s
  • lang houdbare foto's
  • goed verkrijgbaar
  • snelle afdruk

• niet overal verkrijgbare batterij

Weet je niet wat een Instax is? Aan tieners en millennials hoef je niet uit te leggen wat Instax is. Het is de hipste manier om direct een foto geprint in je handen te hebben. En wel zonder ‘wapperen’ van de foto. Dat is voor 50 plussers. De Instax SQ6 wil voor iedereen de leukste camera zijn. Is dat gelukt?

Polaroid heeft direct klaar fotografie groot gemaakt. Fujifilm maakte al films voor die eerste generatie camera’s, maar introduceerde een aantal jaar geleden een eigen technologie onder het eigen merk; Instax. Deze technologie heeft veel voordelen en wordt omarmd door de nieuwe generatie fotografen. De foto’s zijn redelijk scherp; snel klaar en blijven ook mooi. De (ver)oudere technologie van de Polaroid camera’s was milieu belastend en kon niet meer met de tijd mee. Daarom stopte Polaroid in 2008 met een faillissement. De oude fabrieken werden voor een symbolisch bedrag overgenomen door een nieuwe organisatie: Impossible. Dit merk blaast de oude camera’s nieuw leven in met een nieuwe versie van de oude technologie. Minder milieu belastend en conform de huidige wetgeving, echter met dezelfde resultaten. Fujifilm heeft met hun nieuwe technologie een beter product qua foto’s. Daarnaast grijpt het merk Instax niet terug op retro ontwerpen, maar maakt camera’s die de jeugd aanspreken. Wel met een knipoog naar de oude camera ontwerpen, maar geen verkrampte poging een oude camera opnieuw te designen. Die combinatie van camera en films maakt dat Instax mateloos populair is geworden. Wat ook helpt is dat de films breed verkrijgbaar zijn. Zo heeft de Hema cassettes met films onder het eigen merk voor een betaalbare prijs. Kortom Instax is het nieuwe merk als het om direct klaar fotografie gaat.

SQ6 model

Het eerste wat opvalt is het vierkante ontwerp wat erg veel op het Instagram icoon lijkt. De vormfactor wordt daardoor direct door iedereen onder de dertig herkend als een camera van deze tijd. Instagrammers zijn gewend aan de 1:1 beeldverhouding. Zij denken in vierkante foto’s in plaats van 2:3, twee staat tot drie beeldverhouding. Die beeldverhouding is gangbaar in de meeste digitale fotocamera’s en stamt nog uit de analoge tijd die gebaseerd is op 35mm film. Filmen doet de nieuwe generatie in portret modus (ofwel staand) in plaats van liggend. Dat is namelijk de enige wijze om een story in Instagram te maken. Kortom jongeren die nooit analoog gefotografeerd hebben denken in andere beeldverhoudingen die naadloos bij de SQ6 passen. Deze maakt namelijk vierkante foto’s. Selfies zijn natuurlijk perfect te maken met de SQ6. Aan de voorkant zit een spiegeltje zodat je een idee hebt of je er wel goed op staat. Het blijft wel altijd een beetje een verrassing. Maar dat is nou net het leuke van direct-klaar camera’s zoals de Instax modellen.

De camera is perfect afgewerkt en voelt en oogt minder plastic dan veel andere goedkope camera’s voor de Instax films. Natuurlijk blijft de behuizing kunststof, maar het voelt degelijk aan. Dit is duidelijk een camera die jaren mee zal gaan. Bovenop zit de aan/uit schakelaar. Wanneer we de camera aanzetten, komt de lens naar buiten en is de camera direct klaar voor fotograferen. Standaard kan dit geheel automatisch. Wie optimale resultaten wil, kan uit een aantal aparte modi kiezen. Met de Macro functies perfect onderwerpen close-up te fotograferen binnen een bereik van 30cm – 50cm. De Landschap modus is ideaal voor het vastleggen van onderwerpen in de verte (2m – ∞). Voor de creatieven is er de mogelijkheid om beelden over elkaar te fotograferen en de belichting iets te variëren. In de doos zitten ook drie kleurfilters om op de flits te zetten. Door het oranje, paarse en groene filter te gebruiken, krijgt de foto een zweem in die kleur. Leuk voor een keer, maar wij hebben de filtertjes netjes in een la opgeborgen. De flits werkt overigens prima en vreet niet veel stroom.

De SQ6 is inmiddels in zes kleuren leverbaar. Naast zwart, wit en oranje/goud, zijn er nu ook een blauw en rood model. De Q6 ligt lekker in de hand en kan iets gemakkelijker in een jaszak meegenomen worden dan het oermodel. Omdat er fysieke direct-klaar film in de camera zit, blijft het een volumineus model. In de cassette zitten immers de niet opgerolde en nog niet afgedrukte foto’s. Wie extra bescherming wil, koopt voor een paar tientjes een nette beschermhout die leder oogt, maar niet is. De tas is draagbaar over de schouder met de meegeleverde schouderriem. De tas is beschikbaar in de kleuren: zwart, rosé goud en grafiet.

Film cassettes

Elke Instax camera ‘eet’ cassettes. Nieuwe cassette inleggen, afdrukken en een foto in je hand is zo gemakkelijk, dat je weer moet wennen om niet alles te fotograferen en spaarzaam met de momenten die je vastlegt om te gaan. De inleg van een cassette is super eenvoudig. De indicator geeft exact aan hoeveel foto’s er nog te maken zijn. Een foto kost uiteindelijk iets minder dan een euro. Dan nemen we de afschrijving van de camera en de batterijen niet mee. Overigens gaan die batterijen erg lang mee. Goed voor ongeveer 300 foto’s. De CR2/DL CR2 batterij is helaas niet overal te koop. De film heeft een grootte van 86 x 72 millimeter en het beeld is 62 × 62 millimeter. De rand is wit, zwart of met een glitter te koop.

De Instax SQ6 is een absolute aanrader. Sowieso is het Instax systeem robuust, modern, overal verkrijgbaar en betaalbaar. Daarnaast is de SQ6 is een mooi model camera met de unieke vierkante foto’s die zo in deze tijd passen. Het is een beetje goedkoop statement, maar wij staan vierkant achter dit model direct-klaar camera.

De Instax SQ6 is online en in de winkel te koop voor rond de 100 Euro.