Review: The Gifted Seizoen 1 (DVD)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Sterke verhaallijn
  • Sterke cast
  • Goede afwerking

• Deze serie schreeuwt om een Blu-Ray release

De afgelopen weken dook ik diep in het X-Men universum van Marvel. Een universum zonder Wolverine. Zonder de oude Charles Xavier, maar met overheidsorganisatie Sentinel die jacht maakt op de mutanten.

Het verhaal van The Gifted start bij aanklager Reed Strucker. Hij zit dicht aan de top van Sentinel en moet er voor zorgen dat mutanten worden veroordeeld. In speciale gevangenissen worden met speciale banden hun krachten ontnomen en mogen ze hun leventje uitzitten.

Het lijkt best goed te gaan met de carrière van Reed, tot zijn zoontje naar een schoolfeest gaat. Hij is duidelijk niet heel populair en wordt al snel in elkaar geslagen. In zijn woede laat hij zijn krachten los op de sportzaal waar het feestje is. Wanneer zijn zusje hem alleen met haar krachten kan redden, is het duidelijk. De kids van het gezin Strucker zijn ook mutanten. Dat plaatst het werd van Reed in een heel ander daglicht. Een spannend kat en muis spel is gestart.

Het X-Men universum kent nog niet heel veel spin-offs. Dit is eigenlijk pas de tweede grote productie die in hetzelfde universum plaatsvindt, maar met een heel eigen verhaallijn. Een universum dat nog altijd sterk doet denken aan de vervolgingen in de Tweede Wereldoorlog. Vervolgingen waar onder anderen in de verhaallijn van Wolverine al eens eerder naar werd verwezen. We zitten nog altijd in een wereld die niet wijzer is en een complete bevolkingsgroep kwijt wilt, om wat ze zijn. Niet wie ze zijn. Hoewel The Gifted niet zo rauw is als sommige X-Men films kunnen zijn.

Wat meteen opvalt in de serie is hoe senior alle acteurs zijn. Ook de jonge acteurs zijn duidelijk getalenteerd en zetten hun rollen in volle overtuiging neer. Een knap staaltje werk voor deze jonge groep. Ook qua afwerking lijkt niet bespaard op The Gifted. Jammer is het dan ook dat FOX heeft gekozen voor een release op DVD. Dit is overduidelijk een serie die Blu-Ray verdient.

Conclusie: The Gifted Seizoen 1

Gelukkig heeft FOX het tweede seizoen van The Gifted in de VS al uitgezonden. Wat de status hier in Nederland is weet ik niet, maar ik ga er voorzichtig vanuit dat het tweede seizoen snel zal volgen. En dat is een mooi vooruitzicht voor iedere Marvel fan. Dit is namelijk echt een serie die je gezien moet hebben. Het is alleen jammer dat dit niet in FullHD kan door de keuze voor DVD. Gemiste kans.

The Gifted Seizoen 1 kopen