Review: Ring Floodlight Cam, bewakingscamera voor om het huis

• goede app
  • perfecte camera
  • 220V aansluiting
  • wifi ontvangst

• geluid aan in app bij stille modus telefoon
  • (beperkte) abonnementskosten

Het Amerikaanse Ring heeft gerealiseerd dat we het doodnormaal zijn gaan vinden om ergens aan te bellen en tegen een camera te praten. Ring wil meer. Het bedrijf beveiliging in en rondom het huis betaalbaar maken. De Floodlight Cam is een buitencamera met twee led lampen met heel veel licht. Werkt dat?

Camera beveiliging

De vakantie staat voor de deur. De Politie komt elk jaar met de bekende tips; zorg dat het niet uitgestorven lijkt; de ingangen niet verborgen zijn achter veel groen en sluit alles goed met goed hang en sluitwerk. https://www.politiekeurmerk.nl/preventietips/ Nog steeds staat er niets over camera’s. Jaren geleden heb ik mijn huis laten beveiligen door Verisure met professionele sensoren en camera’s. Helaas zit daar natuurlijk ook een jaarlijks abonnement bij. Het is echter wel een prettig gevoel dat alles onder controle staat en er iemand komt bij een melding. Verisure bewaakt echter bij inbraak. Beter is om te voorkomen dat iemand binnenkomt. Afschrikken met camera’s op het erf is zeker effectief. De Ring Video Deurbel hebben we sinds de introductie in 2014 aan de deur. In het begin was elke aanbeller wat onwennig. Inmiddels vind iedereen t normaal. Inbrekers zijn er inmiddels ook bekend mee. Zo staat een onbekende bezoeker op mijn camerabeelden die, nadat ie de camera zag, rechtsomkeer maakte. Camera’s schrikken zeker af.

Wifi

Al decennia heb ik een bewegingssensor met een bouwlamp bij onze schuur. Gewoon omdat het handig is. Misschien dat t ook bijdraagt bij eventueel afschrikken van ongewenste bezoekers. De Ring Floodlight Cam voegt een camera toe aan het licht. Hoewel het led lampen zijn en de camera niet erg groot is, blijft het geheel een product van formaat. Aansluiten doen we op 220V voor de voeding. De Floodlight Cam vraagt een stevige plek voor bevestiging. Het is niet een klusje wat je even snel doet. Plan er gerust een uurtje voor om dit goed te doen. De installatie is super eenvoudig. De app helpt bij de installatie en voor je het weet zit de lamp met camera in je Ring account. Heb je nog geen account? Dan is dit ook binnen een paar minuten geregeld. Eigenlijk hadden we eerst alles moeten testen op werking, voor plaatsing. De camera moet immers het wifi netwerk kunnen ontvangen. Het is dus verstandiger dit eerst even te testen voor je gaat schroeven en kabels trekken… Mijn Canary en Nest camera’s hebben regelmatig problemen met de wifi verbinding. Of dat komt doordat die met een USB voeding werken, weet ik niet. Opmerkelijk is wel dat de Ring Floodlight Cam probleemloos het wifi signaal ontvangt waar andere merken nogal eens haperen. Prima werking dus.

Licht uit, spot aan

Elke beweging wordt feilloos vastgelegd door de camera. Niet het gehele gezin is daar blij mee. Elke bezoeker staat op beeld, inclusief geluid. Ook de poes van de buren en een vogel die af en toe wat rond dartelt. In de app is de gevoeligheid in te stellen. Ring wil graag een abonnement verkopen om lang alle beelden terug te kunnen kijken. De opeenstapeling van alle aanbieders van producten die allemaal met abonnementen willen verdienen, heeft niet mijn voorkeur. Gelukkig kan iedereen daar zijn/haar eigen afweging voor maken. Zonder abonnement is het product een aanvulling en zijn de beelden nu nog terug te kijken. Controleer bij aanschaf zeker de voorwaarden. Die worden aangepast naar mate het bedrijf steeds groter wordt en meer landen bepaalde diensten kan aanbieden. Persoonlijk vind ik dat alle beelden 48 uur tot een week terug te kijken moeten zijn. Ring vereist in de USA al voor elke opname een abonnement. Dat is met 3 euro per maand nog een beperkt bedrag, maar alle beetjes tellen op.

De beelden van de camera zijn haarscherp. Dankzij het led licht is het beeld even goed in de nacht als overdag. Zonder licht kan de camera ook opnemen, maar dan moet je het doen met een zwart/wit beeld. In de app is het vreemd dat het geluid altijd speelt, zelfs als het geluid van je smartphone op ’stil’ staat. Dat is eigenlijk het enige bugje dat we na een paar weken gebruik hebben gevonden

Ring Floodlight Cam is een prima bewakingscamera met bewegingssensor en licht. De app is rijk aan functionaliteit en alles wordt feilloos vastgelegd. De kosten voor een abonnement zijn de enige domper. Dit soort producten willen we in de basis zonder abonnement kunnen gebruiken.

De Ring Floodlight Cam kost momenteel 249 Euro.,