Review: Greedfall (PS4)

• Goede voice acting
  • Tof Battlesystem

• Graphics zijn echt minder
  • Veel buggs
  • Nog niet af

Welkom in de wereld van Spiders! Een nieuwe RPG genaamd Greedfall is uitgerold op diverse platformen en GadgetGear mocht er mee aan de slag op de PS4 Pro van Jeroen. Lees de review hier!

Roept u Fantasy, dan roll ik over. Simpel als dat. Toen ik de eerste trailers van Greedfall voorbij zag komen begon ik al iets te schuimbekken en toen ik las over Tactical Pause (in de gameplay) toen werd de hondsdolheid echt zichtbaar. Greedfall zag er gelikt uit en ik kon niet wachten. Wie wil er nu niet in een alternatieve fantasywereld rond de 17e eeuw rondlopen en heerlijk levelen en looten. Ikke wel!

Het verhaal

De Sardet! Dat klinkt toch machtig Frans. Daar lijkt het ook wel een beetje op, deze middeleeuwse kostuumdrama. Jij bent iemand van adel. Hoe je eruit ziet, dat bepaal je zelf in een leuk stukje custom pruts en draaiwerk. De Sardet gaat samen met zijn oom (dacht ik) die tevens lijfwacht en vechthond is, op reis naar het eiland Teer Fradee. Niet op vakantie hoor, maar om je koningkrijk te redden. Want een zombieachtige (look-a-like) plaag die Malichor heet, neemt de bevolking over en je wilt nog wel iemand in je kingdom overhouden.

Als je toch op het eiland bent kun je net zo goed het eiland volbouwen met een nieuw koninkrijk, toch? Je ziet het eiland in aanbouw, gaat conflicten uit de weg door ze politiek correct te smoren of lokt ze uit door lekker dwars te doen. Je bent redelijk vrij om soms wat keuzes te maken, zaken te skippen, zijmissies te spelen en op je gemakje te questen en te ontdekken.

Graphics

Oei! Dat was toch eventjes schrikken. Natuurlijk weet ik dat Spiders niet een mega dikke AAA studio is. Maar als je tegenwoordig een beetje wil knallen en zeker in een niche genre zoals fantasy, dan moet je van goede huize komen. Wanneer ik Greedfall speel op de PS4 Pro en op een 4K tv dan doen mijn ogen een beetje zeer. Graphics lijken wat oud, voice acting bewegingen zijn slecht en alle gebitten zien er niet uit. De wereld is met momenten mooi, aangenaam, maar mist her en der gewoon veel moois. Ik moet je eerlijk bekennnen dat ik mij hier erg aan stoorde. Veel meer dan dat ik een Final Fatasy X remake op de PS4 speel, die in sommige opzichten gewoon echt mooier is. Jammerdebammer, want het is een toffe game deze Greedfall en verdient nu al een remake.

Battle System

Wanneer je de game start krijg je een keuze voorgeschoteld om een fractie te kiezen. Want ga je voor Magic, DPS of Tricks. Magie spreekt voor zich. Damage Per Second is de gewone vechter en de Tricks lijkt wel een klein beetje op de Hunter Class, met traps om je vijanden uit te schakelen. Ik ben begonnen als Mage, waarbij je niet alleen een wapen kunt gebruiken, maar door middel van magie iemand kunt blokken, pareren, freezen en aanvallen. Dat werkt prima. Het is action based combad, dus eventjes leren welke knopjes wat doen en dan gewoon lekker rammen.

Het toffe is dat ze ook een Tactical Pause erin gebracht hebben. Word je overvallen door een speciale vijand, dan kan je eventjes op pauze drukken (wel die speciale pauze knop) waarbij je jouw menu van vechtskills kunt bedienen, aanvallen kunt toewijzen aan sneltoetsen en kunt kijken hoe je het beste kunt winnen. Dit werkt soms erg handig!

De game Greedfall lijkt in mijn ogen nog niet af. Hij is speelbaar, als in een soort Alfa versie. Met heel veel tofs om te zien te spelen. De voice acting qua geluid/stemmen is geweldig, maar de monden en de graphics zijn som afgrijselijk. Het spel zit vol met bugs, haperingen, onzuiverheden en toch wel iets ouderwetse gameplay. Jammer want de game zelf scoort enorm op variatie, avontuur, zijmissies, wapens en gevechten. Ik zou de game zelf nu een zesje geven en dat is omdat hij eigenlijk heel tof is, maar gewoon nog niet af.