Review: Gears 5 (Xbox One)

• Eindelijk een Gears met een meeslepend verhaal
  • Robot Jack speelt een interessante rol
  • Co-op multiplayer blijft heerlijk

• Soms een wat lage framerate
  • Hier en daar nog een klein bugje

Zocht je nog een excuus om voor het najaar een Xbox One (X) in huis te halen? Met Gears 5 laat Microsoft misschien wel haar sterkste Gears of War titel sinds de start van de serie zien.

Qua exclusives was 2019 een matig jaar tot nu toe. We zagen een enorm sterke Forza Horizons titel… en dat was het vanuit Microsoft eigenlijk wel. Hoewel Microsoft flink heeft geïnvesteerd in het aankopen van studio’s voor exclusives is dit eigenlijk pas de tweede exclusieve topper waar de Xbox gamer helemaal op los mag gaan.

Opvallend in deze release is de titel van de game. Niet langer voert Microsoft de bekende titel Gears of War. Microsoft kiest lekker kortaf voor Gears 5. De game wordt sinds Gears of War 3, niet langer gemaakt door Epic Games. Microsoft heeft immers de rechten op de gameserie overgenomen en de serie ondergebracht bij The Coalition, een studio in Vancouver. Dat resulteerde in een goede maar weinig innovatieve Gears of War 4.

Het verhaal van Gears 5

In Gears of War 4 introduceerde The Coalition drie nieuwe hoofdrolspelers voor Gears of War. Speelde JD in 4 nog de hoofdrol, krijgt hij nu een bijrol. Ditmaal spelen we het verhaal van Kait Diaz, met Del Walker als buddy in het veld.

Waar de vorige gears toch vooral één brok adrenaline liet zien door de rol van JD, is Kait een karakter dat veel meer in balans is. Veel meer over van alles en nogwat nadenkt. Soms zelfs wat emotioneel wordt. Hierdoor gaat het verhaal van Gears 5 al snel, veel meer leven.

Tijdens de eerdere Gears of War series waren er al robots die allerlei taken voor je uitvoerden. Echt onderdeel van het avontuur waren ze echter niet. In Gears 5 trap je af met robot Dave. Die houdt het overigens niet heel lang uit. Al vrij snel wordt deze vervangen voor Jack. En Jack kun je upgraden. Zo kan hij niet alleen vanalles voor je hacken, maar ook nog tactisch voordeel bieden. Jack heeft een zekere AI waardoor hij zelf beslissingen kan nemen om jou of teamgenoten te helpen.

Gears 5 Gameplay

Maar wees niet bang. Dat het verhaal interessanter wordt door deze karakters, betekent niet dat de studio offers heeft gemaakt in de snoeiharde, non-stop actie van de Gears of War serie. De cover shooter waar we allemaal verliefd op zijn geworden… nouja, bijna allemaal. Alleen wordt tussen de slachtpartijen door meer ruimte gemaakt om het verhaal te vertellen. En dat smaakt al snel naar meer.

Voor wie de term cover shooter niet kent, Gears 5 is een third person shooter. Je kijkt dus mee over de schouder van jouw karakter. Wanneer je het gevecht in gaat, ga je niet dom voor je uit knallen. Je zoekt eerst dekken en gaat vanuit die dekking tactisch het gevecht aan. Wat typerend is voor Gears, zijn de enorme waves waarmee de vijanden, de Locust, kunnen aanvallen. Hierdoor kan het slagveld één enorme chaos worden.

Iets anders dat opvalt, is de manier waarop de levels en het verhaal zijn opgebouwd. Gears in een echt open wereld plaatsen zal een hele uitdaging zijn, maar de vaste routes worden wel een beetje losgelaten. Was het eerst vooral kiezen tussen route A of B, kun je nu dan ook echt optionele sidequests oppakken om zo jouw karakter van hetere upgrades te voorzien. Deze eigen route zet je uit met de Skiff. Een soort slee met een vlieger. Een raar ding, totaal niet realistisch, maar wel heel leuk.

Multiplayer

Qua multiplayer is Gears nooit een heel grote titel geweest. Het draait eigenlijk allemaal om co-op gameplay en alle varianten daarop. En dan kunnen we klagen over dat het niet heel spannend is, maar het is wel tot in de puntjes goed uitgevoerd.

Grafisch geweld

De Gears serie staat bekend om overtollige hoeveelheden bloed en gore. En die zijn gebleven. Heerlijk! The Coalition doet ook echt haar best het maximale uit de Xbox One (X) hardware te trekken. Dit leidt weleens tot een framedrop. Maar die zagen we ook in voorgaande Gears games. De console moet immers enorme hoeveelheden tegenstanders op het veld zetten en met zo veel mogelijk details. Een keuze die we

Conclusie: Gears 5

Zonder afbreuk te doen aan de originele gameplayy, heeft The Coalition het aangedurfd om interessante stappen te zetten. Het verhaal is veel pakkender geworden, maar ook robot jack zorgt voor wat meer afwisseling in het spel. Dit is de Gears waar ik voor mijn gevoel echt al een tijdje op wacht. Dit is zonder twijfel dé titel voor Xbox gamers voor dit najaar.

Gears 5 kopen