Nuu Mobile G2 Display

Review: Nuu Mobile G2 Android Smartphone

• Zeer snel voor deze prijsstelling
  • Camera is prima
  • Geen bloathware op het toestel
  • Laden met 10 Watt en een flinke accu

Het is één van de goedkoopste Androids die je op dit moment kunt kopen, de Nuu Mobile G2. En op een oude Android versie na, stelt deze smartphone echt niet teleur. Zelfs de cameraprestaties zijn prima.

In het doosje van de Nuu Mobile vinden we de volgende items;

• Micro-USB kabel
  • USB-A lader van 10 Watt
  • Transparante backcover
  • SIM tool

Qua materiaalgebruik krijg je, natuurlijk, een plastic achterkant en ook het frame lijkt van plastic te zijn gemaakt. Al heeft deze wel een meer metallic uitstraling van de achterkant van het toestel. Het display is wel van glas. Jammer is wel dat Nuu Mobile niet standaard een screenprotector aanbrengt. Die zijn lastig te vinden in de webshops.

Om de vingerafdrukscanner en om de twin-camera lijken metalen ringen te zitten. Dit is gewoon mooi afgewerkt. Wat wel opvalt, is dat de status LED door de hoofdtelefoonplug heen knippert. Maar dit vinden we niet bezwaarlijk. Het Nuu Mobile logo overheerst ook niet.

Het display van de Nuu Mobile G2 meet 5.99 inch en heeft een hele prettige bonus. Binnen dit lage prijssegment krijg je namelijk al een FullHD+ display van Nuu Mobile mee. Dit vinden we heel netjes. Ook de kijkhoek is meer dan acceptabel. Ook in het zonnetje is het display nog aardig bruikbaar. We zeggen overigens FullHD+ omdat het display een 18:9 beeldverhouding heeft. Een FullHD toestel heeft een 16:9 beeldverhouden. In plaats van 1920×1080 pixels krijg je nu 2160×1080 pixels. Dat is heel wat meer ruimte. Netflix heeft diverse films en shows al aangepast op dit bredere formaat. De randen van het display zijn afgerond, waarmee de Nuu G2 prima past in het beeld van de huidige budget en middensegment smartphones. Wel krijg je nog een dikke rand onder en boven.

Geen Android One, toch kale Android

Een gemiste kans voor Nuu Mobile is dat het toestel geen gebruik maakt van Android One. Nuu levert namelijk wel keurig een kale Android installatie op. Geen bloathware dus en daar mogen we deze Chinese fabrikant voor complimenteren. Bloathware is een erg aantrekkelijke manier om nog een paar extra centen uit de klant proberen te trekken. Nuu doet daar dus niet aan. Top!

Nuu lijkt ook de interface van Android niet aan te hebben gepast. Wat je krijgt is een keurig, kale Android 8.0.0 installatie. Hoewel Android 9.0 niet in zicht lijkt te zijn, stond voor ons wel een beveiligingspatch van januari 2019 klaar. Netjes!

Specs

Android draait op een relatief simpele MediaTek MT6750 chipset. MediaTek is hofleverancier voor de onderkant van de Android markt. Het is dus geen heel slechte keuze. Waar Huawei haar high-end chipsets produceert op 7nm, produceert MediaTek deze nog op 28nm. Het gevolg is niet alleen dat deze octa-core wat traag is, maar ook relatief veel energie verbruikt. Dat wil zeggen, nu vergelijk ik deze 1.5GHz chipset met die van een smartphone van €800. Dat is niet eerlijk natuurlijk. In de praktijk reageert de Nuu Mobile G2 snel genoeg voor de dagelijkse taken. Er zijn ook relatief veel games op te spelen, maar je moet wegblijven van zware titels als Fortnite en PubG.

Het toestel bevat 4GB werkgeheugen wat zorgt voor redelijke snelheden bij het wisselen van apps. Ook in de wereld van werkgeheugen heb je verschillende prijsniveaus die worden bepaald door de snelheid van het geheugen. Maar…. Het is dus prima. Ook de 64GB opslag is prima en kom je tekort… er is ondersteuning voor MicroSD kaarten tot 128GB op deze chipset.

Dual-Camera

Nuu Mobile levert haar G2 af met een dual-camera. Je krijgt een 20+2 megapixel beeldprocessor. Dat wil zeggen dat de 2 megapixel camera ondersteuning biedt voor onscherpe achtergronden. Zoals je van een Chinees toestel mag verwachten, is er ondersteuning voor beauty modus, maar er is ook ondersteuning voor HDR. Al vinden we de aanwezigheid van HDR niet heel overtuigend.

Selfie camera

Qua selfiecamera is de Nuu Mobile G2 niet mis. Het toestel geeft je 13 megapixels om jezelf op de kiek te zetten. Ook hier zijn weer heel wat filters om jezelf recht- en strak te trekken.

Filmen

Ga je filmpjes schieten, dan film je aan de achterkant op Full HD. Beeldstabilisatie is er niet. De selfie camera filmt op 720p HD.

Accuduur

Met 4.000mAh bevat de Nuu Mobile G2 net zoveel accucapaciteit als een Samsung Galaxy S9. Maar… de chipset is wel een stuk minder zuinig. Net als het display. Reken op ruim een dag gebruik.Ook erg netjes is de meegeleverde lader. Die laadt het toestel met 10 Watt. Ter vergelijking, we testen momenteel nog twee andere smartphones die net iets boven deze prijsklasse zitten en die komen met 5 Watt laders.

Conclusie: Nuu Mobile G2

Voor een goedkope smartphone als de Nuu Mobile G2 is het beknibbelen op de extra’s. Alle luxe ontbreekt, maar daarvoor krijg je een snelheid die prima is. Een camera die prima is en een ouder Android, maar zonder ongewenste apps. Gewoon een net toestel voor die paar euro’s.