Pathe 4DX logo

Review: 4DX Pathé Nijmegen

De zaal heeft ventilatoren, rookmachines, geurmachines, Schuimmachines en nog veel meer. Met de nieuwe 4DX zaal beleefde Pathé Nijmegen gisteren haar Nijmeegse debuut en wij vertellen je of 4DX de moeite waard is.

Wat is 4DX?

4DX is de best ontwikkelde standaard om zaal effecten aan een film toe te voegen. De standaard werd 10 jaar geleden geboren in Zuid Korea, bij CJ 4Dplex. Daar worden de films nog altijd van de informatie voorzien waarmee de effecten in de zaal kunnen worden aangestuurd. In een aantal gevallen bemoeit de Hollywood studio zelf zich met het programmeren van de effecten.

De effecten

Er zijn vele effecten. De stoelen kunnen verwarmen, er zitten tril en stootkussens in de stoelen, er wordt vanuit verschillende richtingen lucht langs je op geblazen en nog veel meer. Met behulp van schuimmachines kan sneeuw worden gemaakt, regenbuien kunnen worden nagedaan, er zitten geurmachines in de stoelen en waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat effecten.

Aladin in 4DX

Voor de première koos Pathé er voor de film Aladdin te laten zien. Omdat het een film is die vrijwel alles uit de 4DX zaal trekt. Tijdens achtervolgingen, schudden de stoelen je aardig door elkaar. Tijdens de rustigere momenten, zweef je letterlijk mee met de camera. Vooral tijdens het ritje op het vliegend tapijt is dit een heel bijzondere beleving. Helemaal wanneer de wind lang je op suist.

De film van Aladdin vindt voornamelijk plaats in de woestijn. Wanneer de film je even meeneemt naar een sneeuwlandschap, wekt de wind langs je gezicht, de illusie dat je echt mee gaat naar een ander klimaat. En dan de geuren. Op diverse momenten worden heerlijke geuren in de zaal verspreidt. Bijvoorbeeld wanneer de staf van Jafar op de grond valt en breekt. Let wel, vanochtend rook ik nog naar de film.

Ik moet natuurlijk kritisch blijven. En ja, dan valt in deze 4DS zaal toch op dat 3D niet heel geschikt is voor snelle scenes. Daar valt de framerate af en toe toch even tegen. Maar dit is vooral een nadeel van 3D. Ook halen de geluiden van de effecten je soms echt uit de film. Het gesis van de rookmachines, het pneumatische geluid van de windkanaaltjes in het hoofdkussen. Ja, dat mag allemaal stiller omdat het je soms even uit de film haalt. Maar… de totale beleving is echt enorm leuk. De bioscoop wordt op deze manier net iets meer pretpark.