Packshot House of Cards Seizoen 6

Review: House of Cards Seizoen 6 (Blu-Ray)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Opnieuw sterke verhalen en smerige praktijken in het witte huis.

• Einde komt te geforceerd
  • Kevin Spacy wordt echt gemist

Het zesde seizoen van het grootste politieke drama van Amerika is op Netflix verschenen. Nouja, politiek, ook buiten de serie heeft Kevin Spacey het zo bond gemaakt dat we het seizoen starten met zijn uitvaart.

Het zat er natuurlijk al een beetje aan te komen. Het misbruikschandaal kwam dan ook op een goed moment voor de serie. In seizoen vijf zagen we al hoe Claire Underwood startte met het uit de weg ruimen van haar man. Zo mocht hij zijn presidentiële rol al inleveren om zo haar positie als eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten te kunnen claimen. Met een kleine fast-forward zit Claire Underwood perfect op haar plek.

In dit zesde en laatste seizoen zien we hoe Claire mag worstelen met haar presidentschap. Hoe ze non-stop wordt ondermijnd terwijl ze probeert zoveel mogelijk vrouwen aan de macht te brengen in de VS. Maar stiekem voelen we ook hoe overal wordt gewrongen op het verhaal. Kevin is compleet uit beeld en dat geeft hier en daar toch wat ongemakkelijke momenten. Momenten die net niet helemaal onnatuurlijk geven. Doordat Netflix besloot eerder afscheid te nemen van de serie dan verwacht, komt ook het slot geforceerder over. Jammer.

Sony Pictures heeft niet alleen Kevin Spacey gewipt, maar ook de premium verpakking. Verschenen de eerste vijf seizoenen in prachtige, kartonnen verzamelboxen, komt het zesde seizoen binnen in een standaard Blu-Ray doos. Met daarin nog maar drie schijfjes. Met iets minder aandacht voor de extra’s is dit opgelost. Misschien maar beter ook gezien de zaken die tijdens de productie tegen Kevin Spacey werden gevoerd.

Conclusie: House of Cards Seizoen 6

Het eind dat onverwacht moest komen. Dat merk je in dit zesde seizoen. Hoewel er wel weer ijzersterke intriges zijn en karakters verder uitontwikkeld worden, werken we gedurende de laatste 13 afleveringen naar een ‘moetje’ toe. En eigenlijk is dat zonde. Ik begin binnenkort maar weer eens aan seizoen 1.

House of Cards Seizoen 6 kopen