Review: Honor View 20 overtuigt in designkeuzes

• Zeer goed geluid
  • Display is dik in orde
  • Goede prestaties voor gamers

• Bij ontvangst zien we al kleine beschadigingen op het toestel wat een kwetsbare afwerking suggereert (was al gebruikt op een demo event)
  • Niet waterdicht
  • Bloathware

Hoewel Honor het dochtermerk is van Huawei, lijkt het zich langzaam los te weken van moeders. De eerste tekenen zijn duidelijk in de Honor View 20. Een nieuwe vlaggenschip Android smartphone die Samsung en anderen uitdaagt in design en prestaties. Details weerhouden ons ervan 5 sterren te geven.

Honor V20 vs. Honor View 20

Wie in China shopt, heeft daar een ogenschijnlijk vergelijkbare Android smartphone gevonden. Daar vindt je in de schappen de Honor V20. Het gaat hierbij om exact hetzelfde toestel als de Honor View 20 die we hebben getest. Wij hebben het vermoeden dat LG het niet zou waarderen wanneer Honor buiten China de naam V20 zou gebruiken. Een deel van de Nederlandse media heeft in aanloop tot de release van de View 20 ook regelmatig de naam V20 gebruikt.

Het begint al lekker met de View 20. Het toestel komt keurig met een transparante backcover, SIMtool, USB-C kabel en een Huawei SuperCharger USB lader. Een screenprotector ontbreekt. Mogelijk omdat het toestel eerder al op het persevent van Honor is gebruikt.

Qua design is de achterkant van de Honor View 20 100% wouw! Honor legde altijd al veel focus op het werpen met kleur verlopen en mooie reflecties, maar dit springt eruit. En soort reflecterende V die doorloopt naar beneden op een donkerblauwe achterkant.

Wat negatief opvalt zijn de eerste beschadigingen die we al op het toestel aantreffen. Wanneer we toestellen testen, beschouwen we deze als van onszelf. Dus we zijn er ‘normaal’ voorzichtig mee. Het enige wat we doen is voorzichtig met een mesje hier spotchecks doen om te kijken hoe krasgevoelig materialen zijn. Het opstaande tukje bij de camera laat echter al zien dat er stukjes van een mogelijke laklaag weg zijn. Ook langs het display zien we een klein plekje waar de mogelijke lak beschadigd of weg is. Als het al lak is, maar daar gaat het niet om. Kennelijk is het toestel kwetsbaar en is de siliconen backcover dus geen overbodige luxe. Zonde, want het toestel ziet er gewoon heerlijk uit. Toch heeft dit ook een voordeel.

Niet overbodig om te vermelden. We zullen het toestel in deze review regelmatig vergelijken met de Huawei Mate20 Pro. In tegenstelling tot de duurdere Mate20 Pro is de View 20 NIET waterdicht.

Ook over het display niets dan lof. Wat ziet dat er goed uit. Hoewel het ‘kinnetje’ nog wat dikker is, beslaat het display 85,7% van de voorkant want een enorm mooie kijkervaring oplevert.

Honor krijgt dit voor elkaar door de selfie camera achter een rond gaatje in het display te verstoppen in plaats van de bekende inkeping. Een stukje design dat Samsung ook zal toepassen op de Galaxy S10 series. Daarmee lijkt Honor het grote Samsung qua design toch een hak te zetten. Bovendien geeft dit aan dat we dit jaar heel wat smartphones met dit ontwerp mogen verwachten.

Honor heeft gekozen voor een mooi groot 6,4 inch display. In tegenstelling tot wat Samsung waarschijnlijk zal doen, is het hier geen AMOLED, maar LCD en geen QHD maar FHD+ (1.080×2.310 pixels). Door de keuze voor LCD zijn randen vaak wat dikker, maar ook hier lijkt Honor een mooi stukje technologie te hebben ontwikkeld. De randen zijn bijna net zo smal als bij AMOLED displays. Een sterke prestatie. De kijkhoek is gewoon heel goed.

Specs

De Honor View 20 is ontwikkeld als racemonster. Net als de vooruitstrevende Huawei Mate20 pro, ligt ook hier de hiSilicon Kirin 980 chipset in. Deze is op 7nm gebakken en daarmee sneller en energiezuiniger qua technologie dan de Qualcomm Snapdragon 855 chipset. Of hij ook sneller is, is iets dat we dit jaar gaan zien. De eerste toestellen met de Snapdragon 855 zijn onderweg naar de redactie.

Net als bij de Mate20 Pro levert Honor de View 20 met 128GB opslag en 6GB werkgeheugen of 256GB opslag en 8GB werkgeheugen. Maar… Bij de Honor View 20 kun je geen externe opslagruimte bijplaatsen. Een subtiel verschil tussen de twee.

Draadloos zien we fantastische ondersteuning voor dual-band WiFi. We zien Bluetooth 5.0 (inc. NFC) met ondersteuning voor aptX HD wat zeker een luxe is. Plaatsbepaling gaat zowel via A-GPS (VS) als Glonass (RU), BDS (CN), QXSS (JP) en Galileo (EU). Daarbij leest het toestel twee frequenties tegelijk uit voor optimale plaatsbepaling.

Game ervaring

Honor zet groots in op gaming. Dit zien we ook terug in de koeling van de Honor View 20. Deze bevat namelijk een vloeistof koelsysteem op basis van een S-vormige heatsink. En dat is interessant. James Dyson beweerde onlangs in een interview met GadgetGear.nl dat meer dan één bocht de effectiviteit van een heatpipe drastisch verminderde. Bij verschillende andere fabrikanten zien we zelfs helemaal geen bocht in de heatpipe (denk aan Nokia). Maar… de onderstaande benchmarks zijn voor gamers toch zeker indrukwekkend.

Vergelijken we de gaming prestaties met de Asus ROG Phone of de Razer Phone 2 (review komende vrijdag), dan missen gamers voornamelijk één ding, een snel display. 90Hz of zelfs 120Hz is hier niet mogelijk. Die displays zijn echter enorm duur en de wereldwijde voorraad is beperkt. Dus dat snappen we wel. Leuk detail is wel dat de Honor View 20 drie WiFi antennes heeft om gamers een zo laag mogelijke ping te geven ongeacht de stand van de handen. Een andere optimalisatie voor gamers is de GPU Turbo 2.0 die Honor in het toestel heeft liggen. En ja, dan presteert dit toestel al snel beter dan de Honor Play die echt als gaming smartphone in de markt is gezet afgelopen jaar.

Lekker Netflixen?

Maar hoe is het om filmpjes te kijken met een gat in het scherm? Dat hangt sterk van de app af die je gebruikt. In veel gevallen krijg je een 19:6 beeldverhouding door, dus dan komt het beeld niet in de buurt van het gaatje. Een aantal andere apps probeert wel het beeld te vullen. Dan heb je inderdaad een zwart gat waar je naar staart. Voor ondertitels lijkt het gat echter nooit in de weg te zitten. Daarvoor zit het dicht genoeg op de rand van het toestel.

Dag EMUI, Hallo Magic UI

Honor probeert zich los te weken van moedertje Huawei. Dit doen ze onder anderen met Magic UI. Deze vervangt de EMUI (Emotion UI) die in de afgelopen jaren op de toestellen van Honor werd gezet. Dat Magic UI een aftakking is, is meteen duidelijk. Het gros van de EMUI functies is direct overgenomen en Honor lijkt vooral toevoegingen te hebben gedaan.

De focus van Magic UI ligt vooral op AI. Het toestel moet leren hoe haar gebruiker werkt en daarop anticiperen. Maar AI komt eigenlijk toch pas vooral van pas bij gebruik van de slimme camerafuncties. Bijvoorbeeld om het aantal calorieën in een maaltijd in te kunnen schatten.

Al met al kunnen we stallen dat Honor met Magic UI 2 nog echt aan de basis staat. De kritieken die we op internet lezen stellen vooral dat de kleurtjes zijn aangepast en dat gevoel snappen we best. Toch hebben we het idee dat dit de komende jaren snel in een compleet andere richting zou kunnen groeien.

Android

De sample die wij voor deze test hebben gebruikt, draait keurig op Android 9. Bovendien is de beveiligingspatch van januari 2019 ook al geïnstalleerd. Honor lijkt dus te laten zien dat het snel op Google kan reageren en dat is een fijn vooruitzicht. Jammer is wel dat Honor nog steeds bloathware meelevert met het toestel. Ongevraagd krijg je apps van o.a. Booking.com. Daar verdient Honor weer een paar euro mee terug op het toestel. Gezien dit een vlaggenschip is, vinden we dit niet netjes.

Geluidservaring

De geluidservaring begint met heel goed nieuws. Want; deze smartphone heeft gewoon nog een hoofdtelefoon ingang. Voor liefhebbers kan er dus gewoon bedraad worden geluisterd via de 32-bit DAC van deze smartphone. Een DAC die eigenlijk prima klinkt. Ook op speaker modus klinkt de Honor View 20 gewoon prima. Bij films en series maak je bovendien gebruik van een prima stereo geluid.

Camera met AI Vision

Dat Honor er voor kiest een gaatje te maken om de selfie camera te plaatsen is niet alleen uit designoogpunt interessant. Het geeft ook wat meer ruimte om gewoon een hele goede selfiecamera te plaatsen. En dat is ook wat waard. Honor plaatst dan ook meteen een 25 megapixel selfie camera, die ik nog eens zeer lichtgevoelig blijkt te zijn. Ja, daar worden we blij van.

Achterop krijg je zelfs 48 megapixels zodat je kunt spelen met zoom (croppen op de sensor). Bovendien is de camera achter een 3D camera. Daarmee kun je leuke grappen uithalen zoals het in 3D scannen van objecten. Al krijgen we dit in de zeer korte testperiode niet goed werkend met het toestel. Waar Huawei gebruik maakt van camera’s van Leica, maakt Honor gebruik van de ½” Sony IMX 586 CMOS sensor die we in heel wat smartphones terugvinden. Maar… het objectief ervoor maakt duidelijk veel verschil.

Honor maakt gebruik van een TOF 3D camera. Dat wil zeggen dat het toestel diepte kan waarnemen aan de achterkant, maar ook skelettracking en andere leuke dingen kan doen. Zo moet je games kunnen bedienen met je lichaam zoals met Xbox Kinect. Helaas was de testperiode te kort om dit echt uitvoerig te testen. We hebben deze functie dan ook niet meegenomen in ons oordeel.

Filmen doen de camera’s voor en achter echt op topniveau. De beeldstabilisatie van de Sony IMX 596 lijkt bij 4K opnamen zelfs beter dan bij de Leica camera van de Huawei Mate20 Pro.

Accuduur

Honor levert haar View 20 met een Huawei SuperCharger. Deze laders zijn enorm snel en dat levert veel comfort op. In een half uurtje is de enorme 4.200mAh accu ruim 50% geladen. Die 4.200mAh zorgt er, net als bij de Mate20 Pro, voor dat je bijna twee dagen door kunt op een enkele lading. Draadloos laden kan overigens niet met de Honor View 20.

Honor View 20 vs. OnePlus 6T

Hoewel we in deze review veel hebben gekeken naar de Huawei Mate20 Pro, is er maar één toestel dat de Honor View 20 echt uitdaagt, de OnePlus 6T. Dat toestel werd afgelopen najaar gelanceerd en was al snel één van de snelste toestellen op de markt, met een degelijke camera. Met de View 20 zien we een toestel met een betere camera, een veel dikkere accu, veel hogere laadsnelheden en een even groot display. Het display van de OnePlus 6T is beter, maar met het ontwerp van de Honor loop je zeker voor op de markt. De Honor is net iets duurder dan de OnePlus 6T, maar het verschil is het door sparen zeker waard.

Honor View 20 vs. Samsung Galaxy S10

En dan nu een gevaarlijke vergelijking. Nouja… vrijwel alles rondom Samsung’s Galaxy S10 series lijkt al te zijn gelekt. Dus ook hier gaan we voorzichtig een vergelijking maken op basis van wat we vandaag weten.

Beide toestellen hebben een gat in het display. Beiden hebben ook een wat dikkere onderkin, maar de kwaliteit van het Samsung display zal zeer waarschijnlijk beter zijn. Daarnaast zal Samsung inzetten op 5G waar de View 20 nog 4G is. Maar… 5G wordt pas rond 2022 relevant in Nederland.

Samsung zal het toestel voorzien van haar eigen Exynos 9820 chipset die op 8nm wordt geproduceerd in plaats van de 7nm van HiSilicon. Samsung moet dus hard werken om betere prestaties neer te zetten. Ook zal de accu van de Galaxy S10 zeer waarschijnlijk een stuk kleiner zijn. Samsung zou het op cameragebied kunnen winnen, maar daarvan zijn nog geen prestaties bekend.

Conclusie: Honor View 20

Het moge duidelijk zijn, de Honor View 20 is een statement van Honor. Een statement dat het zelf mooie dingen kan maken op basis van de technologie van Huawei. Dat het een andere weg in wilt slaan. Dat het online merk anderen voor kan zijn, maar vooral dat het merk de ultieme entertainmentbeleving wilt neerzetten voor iedereen. Het toestel is zo ambitieus dat we in een week testen het gevoel hebben nog niet eens klaar te zijn. Hoe dan ook, wie de Honor View 20 koopt, zal geen spijt krijgen. Maar gebruik wel een cover om het toestel te beschermen.

Honor View 20 kopen