Picture of Dennis van Dijk
Dennis van Dijk

Review: LEGO Harry Potter Collection (Xbox, PS4, Switch)

Terwijl in winkelcentrum Hoog Catherijne in utrecht een fantastische HP shop is opgebouw om 20 jaar Harry Potter te vieren, lanceerde Warner Bros. onlangs de LEGO Harry Potter Collection op diverse consoles.

Harry Potter heeft de laatste jaren heel wat eigen LEGO games gekregen. 7 jaar Harry Potter games is nu gebundeld in LEGO Harry Potter Collection. Dat wil zeggen, op de Playstation 4 werd de serie vorig jaar al gereleased. Xbox en Switch gamers moesten tot dit jaar wachten om te kunnen spelen. Hoewel je zou denken dat de game een nauwkeurige vertaling is van de film die weer een losse vertaling is van het boek, wijken de games van LEGO Harry Potter Collection flink af. Er zit namelijk heel veel meer humor in dan in de films.

Hoewel de levels grofweg de bekende scenes van de films volgen, gebeurt er veel meer in deze LEGO games. De studenten van Zweinstein maken er regelmatig een zooitje van. En om de game 100% uit te spelen, moet je dus enorm veel doen. Al die extra opdrachten zorgen voor de gouden blokjes die nodig zijn om het spel echt volledig af te ronden.

Naast al die gouden blokjes, krijg je ook toegang tot de ruim 200 speelbare karakters. Die karakters zijn belangrijk omdat ze vaak al dingen kunnen, die Harry, Ron en Hermelijn vaak nog niet kunnen. De leerlingen kennen in het begin nog lang niet alle spreuken. Ook niet onbelangrijk is dat het uitvoeren van spreuken vroeger al lastig kon zijn op de consoles en dit niet echt is veranderd. Vooral wanneer je net niet lekker richt, kan dit best frustrerend zijn.

Maar dat hoeft niet. Je kunt ook het minimale doen om de games uit te spelen. Dan volg je wel vooral de film en nee, dan ben je niet met een uurtje of 4 klaar. Sterker nog, ik schrijf deze review terwijl ik weet dat ik ook nog lang niet alles heb gedaan.

Conclusie: LEGO Harry Potter Collection

Nu ik de titels achter elkaar speel, merk ik twee dingen. Ten eerste, de LEGO game engine lijkt echt onsterfelijk. Voor het gevoel is er weinig verschil qua gameplay met de games van nu. Ten tweede, wat is het verschil tussen jaren 1-4 en 5-7 enorm! In de jaren 5-7 zijn de levels veel groter. Het was duidelijk dat het succes zich al had bewezen met de eerste titel en dat ontwikkelaar TT Games daar graag nog een schepje bovenop wilde doen. Hoe dan ook, de muziek en de humor blijven een gouden mix en maken dit misschien wel de beste game voor de kerstvakantie… want wat is er enorm veel te beleven!

LEGO Harry Potter Collection kopen