Review: Forza horizon 4 (Xbox One)

• Fantastische gameplay!
  • Fantastische gameplay!
  • Heerlijke open wereld
  • Fantastische gameplay!
  • Fantastische gameplay!
  • Fantastische gameplay!

Met Forza Horizon 3 had de race serie eindelijk de goede afslag te pakken. We kregen een open wereld die best realistisch was, waar we heerlijke straatraces reden. Dat het allemaal nog wat realistischer kan, zien we in Forza Horizon 4 voor de Xbox One.

Single Player

Je trapt af in single player. Nouja, dat is de bedoeling natuurlijk. Hierin leer je rustig de game kennen. Je komt al wel wat drivatars van vrienden tegen, maar echte vrienden kom je pas vrij laat in het spel tegen.

Iedere Forza begint met een demo race die een beetje laat voelen wat de engine kan. Er zitten wat scripted wins in en alles wordt er aan gedaan om je even een winnaar te laten voelen. Zo ook bij Forza Horizon 4. Maar, er zit iets nieuws in de game. Seizoenen! Tijdens jouw eerste race begin je met een heerlijke McLaren, maar al snel krijg je een paar andere wagens onder jouw kont die iets beter bestand zijn tegen de weeromstandigheden. Van de herfst duik je in de winter, in de lente en weer in de zomer. De intro laat je meer dan ooit voelen, wat deze game te bieden heeft.

Overigens vindt het Horizon Festival waarvoor je racet, niet meer plaats in Australië. Ditmaal ben je neergestreken in het Verenigd Koninkrijk. Het zou ook een beetje raar zijn… sneeuw in Australië. En in het VK barst het van de lage muurtjes langs de weg. Zo ook in Forza Horizon 4. En wat stiekem toch wel heerlijk is, is dat je ze gewoon omver kunt rijden. Natuurlijk met de wat heftigere 4×4’s, maar ook de lichtere auto’s knallen door die muurtjes heen. En ja, ik denk dat ik al vele kilometers heb gesloopt.

Want dat is ook Forza Horizon. Het mag allemaal wel een beetje leuk zijn. Het is niet heel erg om tegenstanders een tikkie uit te delen (tenzij je een racepurist bent) of een boompje omver te werpen. Je krijgt er zelfs punten voor. De open wereld biedt veel mogelijkheden om te stunten en je kunt landmarks ontdekken. Forza is een premium game serie, maar je krijgt er duidelijk iets voor terug.

Wanneer je binnen de open wereld events opzoekt, unlock je steeds weer nieuwe events. Hierdoor blijf je eindeloos racen. Of, zo voelt het in ieder geval. Daarna wisselt de game regelmatig van seizoen en wissel jij dus van auto en uitdaging. Hoewel je de seizoenswissel niet echt onder controle hebt, bepaal je verder zelf op welk tempo en welke volgorde je de game speelt.

Influencers opgelet

Niet in Forza Horizon 4 is de mogelijkheid om volgers te sparen. Jouw volgers bepalen jouw status als influencer. En jouw status unlockt speciale showcase events waarbij je soms echt flink aan het stunten mag.

4 Seizoenen

En dan kom ik nog een keer terug op de seizoenen, want dit is zo enorm sterk in deze Forza. Wanneer je nog maar net speelt, worden de seizoenen aangepast op basis van de events die je speelt. Zo krijg je regelmatig een ander seizoen onder de wielen. Ben je eenmaal door de uitleg van de game heen, dan verandert het seizoen per week. Je wordt zo gedwongen om niet steeds in dezelfde auto te rijden en dat is stiekem alleen maar fijn.

Grafisch

Is er reden om te upgraden naar Forza Horizon 4? Zeker als je een Xbox One X hebt. Forza Horizon 3 deed het al erg lekker onder 4K maar Forza Horizon 4 is gewoon smullen! Dit is 4K racing zoals je het verwacht. Niet alleen de auto’s zijn prachtig, maar ook de details in de omgeving. Vooral de luchtballonnen in de blauwe lucht. Een klein detail, maar het voegt zoveel sfeer en realisme toe. Voor iedereen zonder 4K… jammer voor jullie want dit is echt de mooiste racer tot nu toe. In 4K draait Forza namelijk op een heerlijke 30 frames per seconde. Oké, dat kan beter. Zet ik hem op Full HD, knalt hij op 60 frames per seconde, maar mist de detail. Het is net waar jouw voorkeur ligt.

Wat het team van Turn 10 heeft gedaan met Forza Horizon’s engine is formidabel. Horizon 3 voelde al prima aan, maar Horizon 4 speelt zo soepel en realistisch. De auto’s reageren echt fantastisch op de landschappen, maar ook op de manier waarop jij ze gaat tunen in de game. Het arcade gevoel, maar dan beter.

Qua moeilijkheid is Forza Horizon 4 redelijk goed speelbaar voor iedereen. De AI in de game past de tegenstanders goed aan op de speler, maar zal de speler zeker wel uitdagen. Een eerste plek wordt echt niet zo gemakkelijk weggegeven als in het derde deel van deze serie.

Maar, de game houdt je vast tot op het einde. Want voor alles dat je presteert, krijg je een beloning. Echt voor alles. Niet alleen die influencers, maar nieuwe auto’s, nieuwe tuning mogelijkheden, pakjes etc etc.

Conclusie: Forza Horizon 4

Forza Horizon 3 was geweldig, maar Microsoft wist er duidelijk nog een flnke schep bovenop te doen. De gameplay is tot in perfectie getuned, de landschappen zijn fantastisch, tot 60 frames per seconde. Er wordt niets te wensen overgelaten… niets!

Oja, en er komen nog heel wat car packs 🙂

Forza horizon 4 kopen