Review: Nintendo Switch Online

• Online back-up savegames
  • Flinke collectie NES Classic games
  • Lage prijs

• De dienst voelt nog niet 'af' qua mogelijkheden

Afgelopen week ging Nintendo Switch Online online. Het multiplayer netwerk van Nintendo op basis van een abonnement. Wij kregen toegang en dit is wat je van Nintendo krijgt.

Abonnementen

Maar eerst, welke abonnementen zijn er. Nintendo komt namelijk met vier smaken aanzetten. Het begint met een maandabonnement voor €3,99. Koop je het abonnement per drie maanden, betaal je nog maar €7,99. Betaal je per jaar, gat het bedrag omlaag naar €19,99. Dan bespaar je 58% ten opzichte van het maandbedrag. Voor gezinnen is er een jaarabonnement van €34,99. Dan heb je met maximaal 8 personen toegang.

Online gaming, ineens tegen betaling

Iedereen die de Nintendo Switch kocht, kon tot nu toe gratis online gamen. Vanaf de lancering heeft Nintendo echter al laten weten dat dit niet het geval zou blijven. Nu, september 2018, is het omslagmoment voor het bedrijf. De reden dat Nintendo niet meteen voor een betaald abonnement ging is op een aantal plekken te zoeken. Zo was er nog vrijwel geen content met online multiplayer mogelijkheden. Opvallend genoeg is Fortnite uitgesloten van de dienst. Die game kun je ook zonder Nintendo Switch Online spelen. En ja, dat kan op termijn natuurlijk erg verwarrend worden.

Nintendo’s cloud

Met Nintendo Switch Online krijg je ook toegang tot Nintendo’s cloud. Deze cloud dienst is er om jouw savegames veilig te houden. Verlies je ooit jouw switch, koop je een nieuwe en synchroniseer je gewoon al jouw savegames. Handig! Zeker omdat je ze nog steeds niet zelf kunt back-uppen op de microSD kaart van de Switch.

NES Classics – gratis games

En dan nog een argument om Nintendo Switch Online te nemen. Net als op de Playstation en Xbox kun je gratis games downloaden op de Switch. In tegenstelling tot die platformen, gaat het niet om oude AAA titels. Daar is de prijs ook niet naar. Wel krijg je gratis NES classics. Een portfolio spellen die je voorheen op de Virtual Console van de Wii en Wii U kon kopen.

Een aantal van deze games zijn alleen solo te spelen. Anderen alleen in local multiplayer, zoals ze ooit bedoeld waren. Een aantal kun je dan zelfs met één controller spelen door om en om te spelen. Maar… een aantal is nu zelfs online te spelen. En Nintendo heeft een systeem waardoor je in iedere game kunt opslaan waar je bent gebleven. Top! Alle NES games zitten in de speciale NES app in de eShop. Nintendo heeft toegezegd iedere maand drie nieuwe NES classics toe te voegen, maar nu heb ik al heel wat uurtjes plezier met de klassiekers gehad. Wat is dit leuk!

Overigens kun je ook NES controllers kopen om deze games lekker retro te spelen. Top! de controllers zijn draadloos.

Nintendo komt ook met speciale DLC content voor haar leden. De eerste game die dit krijgt is Splatoon 2. Je ontvangt dan ingame items. Maar… dan moet je wel een jaarabonnement hebben.

Nintendo Switch Online Smartphone App

En dan de Nintendo Switch Online Smartphone App die de Switch ervaring verlegt naar het kleine scherm. Het zijn vooral eigen titels die deze app ondersteunen en daarbij is het gros alleen in staat om gebruik te maken van voice chat. Splatoon is de enige game waarbij de app echt een meerwaarde biedt. Ja, de Nintendo Switch Online Smartphone App heeft een enorm potentieel, maar het ontwikkelt zich toch wel heel traag. Voor voice chat zijn er zat goede alternatieven te vinden zoals Discord. Tijd dat hier dus het één en ander gaat gebeuren.

Conclusie: Nintendo Switch Online

Nintendo Switch Online heeft een aantal heel sterke punten. Cloud back-up voor jouw savegames, de gratis NES Classics en de enorm late instapprijs. Toch lijkt de dienst echt nog in haar kinderschoenen te staan. Op de andere consoles zijn de vergelijkbare diensten vollediger en volwassener (denk aan o.a. achievements), maar ook een heel stuk duurder. Is Nintendo Switch Online haar geld waard? Zeker. De kans is relatief klein dat Nintendo de prijs op korte termijn laat stijgen en we verwachten dat Nintendo de dienst nog flink zal uitbreiden. Absoluut een must-have dus.