Review: Mushroom Wars 2 (Nintendo Switch)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Realtime strategy dat werkt op een console
  • Leuk uitgedachte volkeren

• Grafisch kan het soms wat saai zijn
  • Maak je een misstap, is de kans groot dat je al snel verloren hebt

Een realtime strategy game voor een console bouwen is een stevige uitdaging. Zorgen dat deze ook nog eens aansluit op de voorkeuren van de Nintendo gamer is nog lastiger. Mushroom Wars 2 slaagt in beiden.

Realtime Strategy compleet anders

Wanneer we aan realtime strategy games denken dan denken we aan PC titels als Dune II, Warcraft II, Command & Conquer en vele andere games. Het concept daarachter was altijd een beetje hetzelfde. Je bouwt een basis. Daarin bouw je troepen en je gaat op verkenning. Iets dat bijna niet mis kan gaan… behalve als je het moet spelen op een gameconsole zonder muis. Man wat waren de console versies van games als Dune II bagger om te spelen. Nee, dan moet je iets compleet anders bedenken.

De strategie van Mushroom Wars

Mushroom Wars II pakt het dus compleet anders aan. Hier gaat het om dominatie door toads te fokken. Of één van de drie andere rassen die je in de game kunt kiezen. Hier verover je paddenstoelen waar je soldaten gaat fokken. Hoe hoger het level van de paddenstoel, hoe sneller soldaten worden gefokt. En dan is het de keuze naar welke vijandelijke paddenstoel je ze toe stuurt. Daarin zit een vijandig volkje dat aan het groeien is, op een ander tempo dan jouw volkje.

In Mushroom Wars II zoek je voor jouw troepen dus de optimale route om de vijand te veroveren. In realtime. Dus nee, je krijgt geen bedenktijd. Een echte commandant houdt de situatie in de gaten en maakt direct aanpassingen waar deze nodig zouden zijn.

De gameplay

De gameplay speelt zich altijd af op een enkel scherm. Geen shroud of war die je in de weg zit. Gewoon overzicht en spelen maar. Dit maakt dat het spel soms grafisch wat zwak aanvoelt. Of op zijn minst als een herhaling van eerdere levels wat soms een beetje jammer is. Hoewel de trailer en menu’s er prachtig uitzien, mis je wat interactie en creativiteit tijdens het spel. Je moet het dus echt hebben van zaken als rivieren en andere obstakels. Er zijn zelfs monsters die jouw troepen tijdens de gevechten kunnen doden.

Hoewel je met één vijand begint kun je, zeker in multiplayer, tot drie vijanden op het scherm hebben. En ja, vier op één map is krap, dus stress gegarandeerd. Om het overzicht te bewaren krijg je bovenin een gekleurde balk. Die laat keurig de verhoudingen in troepen zien.

Dat de maps niet al te groot zijn is misschien maar goed ook. Je zal merken dat als de teams uit balans raken, de teams zich niet of nauwelijks herstellen. Komt een speler onverwacht voor grotere verliezen dan een tegenspeler te staan, is de kans klein dat deze verliezen worden goed gemaakt. Gelukkig worden spelers in multiplayer keurig geranked zodat je als pro niet voor een n00b komt te staan.

Conclusie: Mushroom Wars II

Realtime strategy is een categorie games waarin je niet snel iets zal vinden op de Switch. Met Mushroom Wars II heeft ontwikkelaar Zillion Whales een leuke game uitgebracht die heel goed speelbaar is op de switch. Ja, qua vormgeving kan het leuker, maar de gameplay is zeker aanstekelijk en zorgt voor heel wat leuke uurtjes.