Review: State of Decay 2 (Xbox One)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Hele mooie open wereld
  • Goed uitgedachte gameplay
  • Veel content

• Veel bugs die het spel minder interessant maken...

Eerder dit jaar stortte Microsoft ons in de wereld van de piraten. Een prachtige game werd getackeld door matige content. Met State of Decay 2 gaat het gelukkig een stuk beter.

Zombies zijn hot, al een aantal jaar. State of Decay 2 speelt moeiteloos in op series als The Walking Dead. Met name het originele State of Decay was echt op de serie gericht. Je moest constant kiezen tussen het vergroten van jouw groep overlevenden of het vergroten van de kansen om te overleven. Dit leverde veelal moeilijke keuzes op. In State of Decay 2 wordt deze gameplay nog verder uitgewerkt.

Opnieuw plaatst de game je in een open wereld. En die open wereld van State of Decay 2 is nog een stuk groter dan die uit de eerste game. Je start in een wel hele kleine groep en het doel is meteen om te proberen te overleven. En leuk, dat kan zelfs in co-op gameplay via Xbox Live :-).

De game begint je meteen te leren hoe dingen werken. Zo begin je te voet de wereld en de mogelijkheden van de game te ontdekken. De wereld wordt een stuk kleiner wanneer je jouw eerste voertuig vindt. Dan kun je al heel vlot grotere afstanden afleggen. Net als in The Walking Dead bestaat jouw missie echt uit het overleven van zombie aanvallen en het overleven door bijvoorbeeld levensmiddelen te vinden. En je moet natuurlijk missies uitvoeren. En dat begint met het redden van een gebeten vriend. Die heeft medicatie nodig. Aaargh… een blok aan je been. Ach…

Terwijl je verder komt in de game bouw je jouw basis lekker uit. Een goede basis zorgt voor voedsel voor de overlevenden. En outposts… die zorgen voor nog meer grondstoffen voor jouw bevolking. Denk aan wapens, medicijnen, munitie etc. Klinkt alsof je klaar bent met een goede basis en een paar outposts toch? Fout… er zijn altijd tekorten, dus je moet altijd op pad om dit op te lossen. Daarbij zet je iedere keer het leven van het karakter waarmee je speelt op het spel. Want wordt deze aangevallen en overleeft deze het niet, is het karakter ook echt weg.

Het enige waar State of Decay 2 echt last van heeft, zijn bugs. Ook hier weer het gevoel dat de game wat te vroeg is uitgebracht. Er zijn stukken in de game waar je om geen enkele reden vast komt te zitten door slecht level design. Daarnaast heeft de game wat moeite om een strakke framerate te houden. Jammer. Ook zijn problemen niet altijd duidelijk zoals hongersnood in jouw basis. Microsoft moet dus echt even flink aan het patchen om de game op te poetsen. De potentie is namelijk enorm.

Conclusie: State of Decay 2 (Xbox One)

State of Decay 2 is de tweede game die Microsoft te vroeg uitbrengt. Gelukkig gaat het hier slechts om bugs. Inhoudelijk is State of Decay 2 een sterke titel die behoorlijk verslavend kan worden. Als Microsoft de technische problemen oplost zou dit maar zo één van de belangrijkste titels van dit jaar kunnen worden. Maar dan moeten ze wel gaan patchen. Voor nu durf ik echt niet meer dan 3 sterren te geven.

State of Decay 2 kopen