Review: Hyrule Warriors Definitive Edition (Nintendo Switch)

• Alle DLC
  • Full HD
  • Heerlijke soundtrack

• Er valt weinig te puzzelen

Opnieuw brengt Nintendo een grote Wii U titel naar de Nintendo Switch. Na Donkey Kong’s Tropical Freeze van vorige week is het nu de beurt aan de Hyrule Warriors Definitive Edition.

Wariors

Zoals de naam al doet vermoeden, hebben we hier een nieuwe Zelda game te pakken, maar dan van fighter maker Omega Force die lang, lang geleden begon met haar Warriors games. Eerst met Disney en later ook met Nintendo. Dat de serie enige bekendheid geniet, merk je meteen wanneer je de game start. Dan vraagt de game je of je in Zelda stijl of in Warriors stijl zou willen spelen. In Warriors stijl speelt Hyrule Warriors Definitive Edition natuurlijk meer zoals de andere titels van de spellenmaker.

Definitive Edition

De titel Hyrule Warriors Definitive Edition zegt ons ook dat we hier de meest complete uitvoering van de game hebben. Alle content die voor de Wii U en 3DS versies van de game is ontwikkeld, is ook toegevoegd aan deze versie van de Nintendo Switch. Alle personages, alle modus zijn aanwezig.

Grafisch goed, klinkt nog beter

Zelda: Breath of the Wild heeft natuurlijk een enorme impact gehad op de sales van de Nintendo Switch. Het was dé openingsgame en voor mij nog steeds dé game die ik bijna dagelijks speel. Grafisch is de game overweldigend en dan is Hyrule Warriors Definitive Edition wel even wennen. Het is veel meer Anime zoals we dit kennen van de laatste Final Fantasy games. Link en Zelda zijn dan ook een stuk langer en slanker dan we ze eigenlijk kennen in Nintendo’s eigen Zelda titels. En ja, de Impa in deze warriors game is heel wat anders dan de 100+ Impa die we uit Hyrule Warriors Definitive Edition kennen.

Dat Omega Force er niet voor kiest de grafische kwaliteit van Breath of the Wild te benaderen is niet heel vreemd. De game moet soepel spelen terwijl er vele tientallen vijanden op het scherm staan. Dat is nogal een klus voor de Switch, zeker in Full HD. Door de grafische kwaliteit wat omlaag te schroeven en de vijanden wat minder fraai vorm te geven, blijft de snelheid behouden. En dat is niet onbelangrijk. In tegenstelling tot andere Warriors games ziet deze er wel een stuk beter uit.

En dan de muziek. Niets anders dan opslepende Zelda soundtracks in deze game. Non-stop het gevoel dat je echt even de held gaat uithangen op het slagveld. Eerlijk gezegd, ontdekte ik tijdens deze game pas dat ik heel veel klassieke melodielijnen mis in Breath of the Wild. Love it!

Lang spelen

Hoewel je van een Fighter zou verwachten dat je ‘even’ speelt, is Hyrule Warriors Definitive Edition zeker niet een spel voor die snelle vijf minuten. De strijd tussen Hyrule en de monsters kan echt wel lang duren omdat je op het slagveld steeds weer moet zorgen dat jouw team wint. Op alle fronten tegelijk. Maar je speelt gelukkig niet alleen met Link. Je kunt op het slagveld uit diverse speelbare karakters kiezen en andere karakters sturen. Zo vecht je niet alleen. De AI van de game gaat hier ook lekker in mee waardoor de andere karakters geen rare dingen doen wanneer je ze niet bestuurd. Behalve Zelda want die is na het eerste level natuurlijk weer eens foetsie. Arme meid kan zichzelf nog steeds niet redden op het slagveld…

Character building

Ook tijdens Hyrule Warriors Definitive Edition verzamel je op het slagveld rupees. Met deze rupees kun je upgrades voor alle speelbare karakters vrijspelen. Je kunt één karakter enorm sterk maken of investeren in het opwaarderen van diverse karakters. Net een beetje afhankelijk van de strategie die je aan gaat. Immers moet je ook in Hyrule Warriors Definitive Edition zware eindbazen met hun kopjes de grond in tikken.

Conclusie: Hyrule Warriors Definitive Edition

Met Hyrule Warriors Definitive Edition hebben Zelda fans echt even iets heel anders om mee te spelen. Niet puzzelen, gewoon knokken. Wel de helden, maar een wat oppervlakkig verhaal. Is dat erg? Als je een puzzelgame verwacht, zal Hyrule Warriors Definitive Edition de plank keihard mis slaan voor jou. Maar wil je Link een echt aan het vechten zetten, dan is dit absoluut jouw kans.

Hyrule Warriors kopen