Review: Garmin Forerunner 645 Music

Jasper Rottier beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Muziek besturing & opslag
  • G playlists (na toevoegen/aanpassen playlists)
  • Strak design
  • Goede en complete weergave telefoonmeldingen

• Geen Spotify integratie

Vandaag de dag zijn er veel verschillende typen en stijlen hardloophorloges op de markt, de één uiteraard beter dan de ander. Maar wat nou als jouw veel gebruikte, onmisbare, prestatiebevorderende hardloophorloge naast alle benodigde hardloop functies ook nog opslag heeft voor je favoriete muziek? De Garmin Forerunner 645 Music biedt deze mogelijkheid waardoor het niet meer nodig is om je telefoon, walk- of discman mee te nemen bij het hardlopen om je muziek te beluisteren. In deze review gaan we dieper in op de Garmin Forerunner 645 en de functies hiervan. Tijd om de hardloopschoenen weer uit het stof te trekken!

Het horloge zit netjes verpakt in een chique ogende verpakking, maar de echte verbazing komt naar voren als het horloge zijn appearance maakt. Het is een strak horloge in het zwart met een RVS ring rondom het glas boven de “wijzerplaat”. Het beeld wat er in de loop der jaren is opgebouwd over hoe een sporthorloge eruit ziet wordt hier fors onderuit gehaald. Het horloge ziet er netjes uit en kan erg goed gebruikt worden als een everyday horloge en kan zeker ook in nettere evenementen uit de kast worden getrokken. De wijzerplaat is te veranderen en een scala aan wijzerplaten zijn te vinden via het programma van Garmin: Connect IQ, hierin zijn wijzerplaten te vinden van verschillende kwaliteiten, stijlen en types. Dit maakt het natuurlijk leuk om mee te spelen, maar zorgt er ook voor dat er voor ieder wat wils is en dat het in veel situaties toepasbaar is.

Gebruik

Je zou bijna vergeten dat dit strakke horloge bedoeld is om mee te hardlopen en te sporten, maar dat is uiteindelijk waar de meeste functies op zijn gebaseerd. Het horloge wordt bediend door middel van de knoppen aan de zijkant in plaats van een touch-screen wat veel “smart” horloges tegenwoordig hebben. Onderop het horloge bevind zich de hartslagmeter, uiteraard niet geheel onbelangrijk bij duurtrainingen en hardlopers, deze is erg accuraat terwijl het horloge erg comfortabel zit. Het horloge heeft verschillende sporten waaruit men kan selecteren alvorens zij beginnen aan hun trainingsessie;Hardlopen, loopband, indoortrack of fietsen. Ook is er een mogelijkheid om een stresstest te doen, alhoewel hiervoor een externe hartslagband is vereist voor om de borst. Tijdens een hardlooptraining wordt er het volgende bijgehouden; gemiddelde hartslag, maximale hartslag, totale afstand, gemiddelde snelheid, duur en verbrandde calorieën.

Het horloge kan via bluetooth verbinding maken met de telefoon, hierdoor wordt het mogelijk om gebruik te maken van smartfuncties, zoals het weergeven van meldingen, berichten en inkomende oproepen. Tevens geeft het de mogelijkheid om muziek af te spelen vanaf de telefoon, wat natuurlijk een praktisch ezelsbruggetje is naar het volgende onderwerp.

Muziek

De Garmin Forerunner 645 Music heeft niet voor niets het woord Music in de naam, het horloge biedt de mogelijkheid om tot circa 500 nummers intern op te slaan en te beluisteren via een bluetooth verbonden headset. Hierdoor is het niet meer nodig om een telefoon mee te zeulen wanneer mensen gaan hardlopen. Het is dus ook mogelijk om via het horloge muziek te starten via de telefoon, voor de mensen die hun telefoon altijd bij de hand hebben. Veel muziekliefhebbers in den lage landen maken gebruik van Spotify, hierin zijn vaak naar hartenlust playlists in aangemaakt met hun favorieten muziek en genres. Om dit te integreren maakt de Garmin Forerunner 645 Music gebruik van een app genaamt; G Playlist, deze is te downloaden in de app store of via Google play. Deze app maakt het mogelijk om jouw favoriete Spotify playlists op te slaan en via het Garmin horloge hiertussen te switchen en te kiezen. De app kost helaas geld, maar een kleine €1,50 mag volgens mij de pret niet drukken, zeker niet als mensen zoals ik nagenoeg alleen nog maar Spotify gebruiken.

De Garmin Forerunner 645 Music is een compleet, stijlvol en praktisch horloge dat gemaakt is met hardlopen in het achterhoofd, maar dat elke dag en in elke situatie gebruikt kan worden. Het feit dat het verbonden is met de telefoon waardoor meldingen en berichten binnenkomen kan soms overweldigend voelen maar het zorgt ervoor dat ik minder vaak mijn telefoon hoef te pakken om te zien wat er allemaal gebeurd. Het gebruik van G Playlists om de afspeellijsten van Spotify te integreren is erg slim bedacht, alhoewel het wat onpraktisch is om de afspeellijsten over te zetten / te kopiëren. Het feit dat je muziek bediend kan worden vanaf een horloge in plaats van een telefoon is wel erg praktisch en de bediening daarvan is makkelijk en praktisch. Het horloge is redelijk hoog geprijsd, maar hiervoor levert Garmin een hoop gebruiksgemak, inzicht en stijl voor terug. Ik heb in ieder geval een aantal jaloerse blikken mijn kant op geworpen gekregen bij de plaatselijke hardloopvereniging.

Garmin Forerunner 645 Music kopen