Review: Modern Movements M-Pad

• Zeer stevige constructie
  • Enorm goed idee
  • Prima koppeling met de TV
  • Fijne oefeningen om uit te voeren

• De app kan echt nog wel beter

Fitnessen op een balanceboard, het klinkt al iets van de Nintendo’s Wii. Met de M-Pad zette Modern Movement begin dit jaar een nieuwe manier van sporten in op basis van een balanceboard en een smartphone.

Toch lijkt de M-Pad Balance Board van Nautilus niet heel sterk op die van de Nintendo Wii. Er is wel de overeenkomst dat de oefeningen gebaseerd zijn op games en dat je de games in combinatie met de TV kunt spelen. Echter is het veel meer dan een plakje waar je op en af stapt. Sterker nog, je stapt er eigenlijk niet vanaf…

In de doos vinden we de Modern Movement M-Pad in combinatie met een korte handleiding en twee verhogers. Met die verhogers maak je de oefeningen een stuk lastiger.

Fitness levert mooie mensen op, maar trekt natuurlijk ook heel wat zwaarlijvige aan. Daar bereken ik mezelf ook toe. En dan is een mechanisme met plakjes die naar buiten moeten schuiven misschien wel wat spannend. Maar bij Modern Movement hebben ze dit voorzien. De metalen rail en de twee stevige kuststof planken hebben in uitgeklapte toestand geen enkele moeite om mij te houden.

De reden dat je de plankjes naar elkaar toe schuift is niet alleen om het board compact te maken. Tussen de uitgeschoven plankjes ligt een lade met een soort gecko tape erin. Deze houdt jouw smartphone keurig op haar plek terwijl je met de oefening bezig bent. Echter verliest die haar werking wanneer deze stoffig wordt. Slim bedacht dus om dit af te schermen wanneer je de M-Pad niet gebruikt.

Qua formaat kun je vrijwel elke moderne smartphone in de M-Pad kwijt. Ik heb onder anderen de LG G6, Samsung Galaxy S8, Samsung Galaxy S9, Huawei Mate 10 Pro, Huawei P20 Pro, Sony Xperia XA1, Sony Xperia XA2 en Sony Xperia XA2 Ultra in het apparaat gelegd. Bij de grotere smartphones is het wel lastiger om ze eruit te krijgen.

Oefeningen

De oefeningen op de Modern Movement M-Pad richten zich vooral op de buik- en beenspieren. Dit doe je door te balanceren, maar ook bewust afwijkingen te maken in dit balans. Hierbij gebruik je veel meer spieren dan je denkt. Bovendien zijn er drie niveaus die je met behulp van grote, oranje doppen bepaalt. Deze plaats je namelijk onder de M-Pad om hem op te hogen. Wanneer je op de plank staat kun je kiezen voor reguliere oefeningen of je laten uitdagen door spelletjes als doolhof en space invaders.

Wel moet je de app echt even leren kennen. Modern Movement maakt een fout die we vaker zien bij bedrijven die zowel met hardware als apps aan de slag gaan. De hardware is fantastisch, maar de ontwikkelaar van de app mist duidelijk nog wat ervaring met het bouwen van games en interfaces. Gamification van sporten is immers meer dan het maken van een simpel spelletje. De app moet de gebruiker uitdagen en blijven uitdagen en het spelletje moet gewoon lekker speelbaar zijn. Dat gebeurt nog iets te weinig. Behaal je bijvoorbeeld het doel bij het doolhof spel, zal de app voorstellen hetzelfde doolhof nog een keer te spelen terwijl je waarschijnlijk toch iets anders wilt. Ook qua physics komt dat spelletje gewoon niet uit de verf.

Conclusie: Modern Movement M-Pad

De Modern Movement M-Pad is een fitnessinstrument met een enorme hitpotentie. Het idee achter het apparaat is gewaagd, maar ook briljant. Echter valt en staat het bij de kwaliteit van de app. Die weet door gebrek aan ervaring nog niet te overtuigen en verdient op het moment van schrijven echt nog wel wat aandacht.