Review: Samsung Galaxy S9

• Super Slow Motion is verbluffend gaaf
  • AI wordt leuk ingezet
  • Vingerafdruksensor zit op een handiger plek
  • Display blijft top

• Qua design geen echte veranderingen
  • Qua snelheid en dagelijks gebruik merk je weinig veranderingen ten opzichte van de S8

We hebben een week met de Samsung Galaxy S9 op zak gelopen. Samsung legt de focus voor het nieuwe vlaggenschip in zijn geheel bij de camera en dat is niet vreemd. De S8 en S9 blijken nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Behalve de camera’s…

De unboxing van de Samsung Galaxy S9 laat opnieuw een overcompleet beeld zien. De samenwerking met AKG komt goed naar voren in de vorm van de AKG headset die bij de Android smartphone zit. Het gaat om een in-ear model. Je krijgt ook een snellader en de nodige koppelstukken voor USB. Hier mogen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen.

Zoals gezegd zijn de Samsung Galaxy S8 en de Samsung Galaxy S9 nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Wanneer de twee naast elkaar liggen, is er een getraind oog voor nodig om ze te kunnen onderscheiden. Aan de voorkant dan. Aan de achterkant is de vingerafdrukscanner op een logischer positie geplaatst. Op de foto’s zie je links de Galaxy S8 en rechts de S9.

Kunnen jouw bestaande hoesjes van de Galaxy S8 over naar de Galaxy S9? Nee. De S9 is wel degelijk een millimeter breder. Ook zijn de knoppen op een net iets andere plaats gezet. Was dat echt nodig? Dat antwoord zullen we nooit krijgen, maar het is natuurlijk wel goed voor de verkopen van accessoires. Van de andere kant, kun je waarschijnlijk ook gewoon tegen iedereen zeggen dat jouw S8 een S9 is ;-).

Zoals je mag verwachten, zien we opnieuw een gebogen display. Het design van de vlaggenschepen van Samsung is sinds de Galaxy S6 niet echt meer veranderd en ten opzichte van de S8… zie boven. We zien opnieuw de keuze voor een 18:9 Super AMOLED display van 5,8 inch. Het display krijgt een UHD resolutie mee, dus 1.440×2.960 pixels. Dit levert met 570 pixels per inch een haarfijn display op. Ook een genot om met VR accessoires te gebruiken. Maar let wel op, het toestel staat standaard in de Full HD modus. Dit is een maatregel om de accucapaciteit hoog te houden. Je moet hem dus zelf op UHD resolutie zetten in de instellingen. Het glas is met Corning Gorilla Glass beschermd.

Specs en benchmarks

Zoals gebruikelijk bij de vlaggenschip Android smartphones van Samsung, komen er twee uitvoeringen. De uitvoering met de Samsung Exynos 9810 chipset voor Europa en het Midden-Oosten en de Qualcomm Snapdragon 845 voor Amerika en Azië. Wij hebben dus de Exynos. Bijzonder is dat de Exynos niet alleen vier ARM Cortex processors bevat, zoals deze ook op vele andere chipsets te vinden zijn, maar ook vier Mongoose processors van Samsung zelf. Samsung’s proceccors draaien op een stevige 2.7GHz terwijl de ARM’s op 1.8GHz draaien. Ter vergelijking, de Qualcomm draait op 2.7GHz en 1.7GHz. In alle gevallen krijg je slechts 4GB aan werkgeheugen. Ik zeg slechts omdat we steeds meer partijen zien die 6GB tot 8GB plaatsen. Natuurlijk speelt de snelheid van het werkgeheugen ook een belangrijke rol en daar loopt Samsung met UFS 2.1 echt voorop.

Opvallend: Samsung geeft zelf aan op haar site dat de Exynos 9810 vier kernen op 2.9GHz kan draaien en de andere vier op 1.9GHz. Het lijkt erop dat Samsung de chipset dus iets langzamer laat werken. Mogelijk om warmte te managen of de accu te sparen.

Hoe zien we dit nou terug in de benchmarks? Dan is het leuk om die van de Galaxy S8 er even naast te leggen. Dan zien we onder AnTuTu dat de CPU (processor) en GPU scores een stuk hoger liggen. Niet gek, want hier ligt ook de focus bij de snellere chipset. Echter, bij het geheugen zien we een afname in snelheid van rond de 14% terwijl het geheugen heel belangrijk is voor een soepele overgang tussen apps. Ook de UX score gaat omlaag, maar dat verschil is nihil.

Hoe vertalen de benchmarks zich naar de gebruikservaring? De Samsung Galaxy S9 is gewoon enorm snel en een enorm fijne smartphone. Voelt hij sneller aan dan de Galaxy S8? Nee. Zien games er beter uit? Niet merkbaar.

Draadloos geen verrassingen. Bluetooth 5.0 met aptX, WiFi ondersteuning voor 2.4GHz, 5GHz en 60GHz en ondersteuning voor alle locatiediensten waaronder het Europese Galileo.

Biometrische herkenning

Sinds de Galaxy S8 voert Samsung gezichtsherkenning echt perfect uit. De technologie zit ook weer in deze Galaxy S9, samen met de vingerafdruksensor. De nieuwe chipsets bieden de mogelijkheid om deze gevoelige data nog veiliger op te slaan. Handig voor iedereen die bang is een vingerafdruk aan een hacker te kunnen verliezen. De vingerafdruksensor gebruik ik in de praktijk niet, maar zit zeker op een handiger plek.

Geluid

Qua geluid hoor ik geen verbeteringen tussen de S8 en de S9. Hoeft ook niet. Het geluid van de S8 was al fenomenaal. Het afspelen van 32-bit hi-res audio is geen enkel probleem. Sterker nog, DSD tracks worden ook moeiteloos met prachtig detail afgespeeld. De audiofiel heeft aan deze smartphone dus een prima koop.

We hebben de versterker in de Galaxy S9 ook op haar donder gegeven door er een hele zware hoofdtelefoon aan te hangen. We waren immers op de audiofielentoer. We hebben er een Sennheiser HD 660 S aan gehangen. Een hoofdtelefoon waarbij vele versterkers in smartphones toch echt te weinig vermogen kunnen leveren. Geen enkel probleem in het geval van de S9. Moeiteloos klinkt er een prachtig, sprankelend geluid uit de hoofdtelefoon. Check!

De speakers van de Galaxy S9 zijn getuned door AKG. Net als bij de S8. Het geluidsprofiel lijkt hetzelfde, maar is echt prima wanneer je aan het Netflixen bent.

Camera

Alles, maar dan ook alles, draait dus om de camera van de Galaxy S9. Daarbij schieten twee functies in het oog; de Super Slow Motion functie en AR Emoji. Daar komen we zo op terug.

Aan de voorkant krijg je van Samsung misschien wel één van de meest indrukwekkende selfie camera’s van dit moment. Hoewel slechts 8 megapixel, kan deze camera wel in UHD filmen op 30 frames per seconde. Op lagere resoluties lijkt Samsung nog enige beeldstabilisatie toe te passen. Ja, dat is gaaf! Met een f/1.7 is deze camera bovendien zeer lichtsterk en er is ondersteuning voor HDR.

Aan de achterkant knalt Samsung erin met maximaal 12 megapixels. Opnieuw geen enorm aantal megapixels, maar met f/1.5 wel enorm lichtsterk. Laten we wel zijn, voor een 10x15CM foto afdruk heb je slechts 3 megapixels nodig. De lens heeft een bereik van 26mm, een mooie hoek voor landschappen en dergelijke. Toch mis ik wel laser autofocus. Hierdoor zit hij er weleens naast qua scherpstellen.

Wanneer je gaat filmen met de camera achter, trekt Samsung echt alle registers los. Tot UHD met 30 frames per seconde krijg je optische beeldstabilisatie van Samsung. Op 60 frames per seconde krijg je natuurlijk een veel strakker plaatje, maar dit houdt de optische beeldstabilisatie gek genoeg niet bij. Hoewel niet standaard ingesteld, kun je filmen met de HEVC codec. Dit levert op 4K een nog veel strakker plaatje op. Echter is er maar weinig software die HEVC beelden goed kan converteren. Voor onze testopnamen hielden we het dus bij 4K onder H.264. Filmen kan met ondersteuning voor 10-BIT kleuren, maar alleen onder HEVC (H.265).

Super Slow Motion

De belangrijkste feature, die we overigens ook snel bij andere fabrikanten terug gaan zien, is de Super Slow Motion opname. Met Samsung hebben we werkelijk prachtige opnamen gemaakt in een restaurant. Het licht was slecht, dus de beelden zijn een echte benchmark voor wat de camera kan.

In de Super Slow Motion stand schiet de camera 960 beelden per seconde op 720pHD. Wij hebben het in de video opgeschaald naar Full HD. Het effect is toch echt verbluffend. Wil je zien hoe de prestaties op een grauwe dag buiten zijn, check dan de laatste 30 seconden van de unboxing video bovenaan.
De Super Slow Motion werkt zowel in een automatische- als handmatige stand. Hier liep ik het meest mee te klooien. Bij automatisch reageert de camera op iets dat in een bepaald deel van het beeld plaatsvindt. Maar net als met de autofocus, zit hij er weleens naast. Handmatig geeft je veel meer controle. Je kunt tot drie seconden omzetten in Super Slow Motion beelden.

AR Emoji

Net als bij de iPhone X kun je met de AR Amoji functie emoji’s van jezelf maken. Leuk om te verzenden in chats. Feitelijk maakt de Samsung camera een soort 3D beeld van jouw gezicht en rendert er gezichtjes van. Hier zie je de AI technologie van Samsung echt aan het werk. Deze worden dan als .gif bestanden opgeslagen en ja, die kun je ook van je vrienden maken en met je vrienden delen. Maak van jouw S9 dus gerust een social phone :-).

Lijken ze een beetje?

Conclusie: Samsung Galaxy S9

Hoewel het design nog nooit zo weinig is aangepast als in de overgang van de S8 naar de S9, waren de designveranderingen nooit zo heel spannend bij Samsung. Spannender waren te technologische evoluties die de S series smartphones de laatste jaren doormaakten… en daar lijkt het een beetje vast te lopen.

Heb je een Galaxy S8, geeft Samsung maar één duidelijke reden om te upgraden naar de Galaxy S9; de camera. En is dat voldoende voor jou? Vanaf een S6 of S7 ervaar je echt een verschil in snelheid, ervaar je voor het eerst Bixby etc. Maar vanaf de S8 voelt het toestel verder alsof de tijd echt een beetje heeft stilgestaan. De Galaxy S9 had dus ook de Samsung Galaxy S8.1 mogen heten.

Samsung’s invloed op de review

Het is de derde keer in de geschiedenis van GadgetGear.nl dat we ons hebben laten beïnvloeden in een review. En, zoals je weet, zijn we daar open over. Alle journalisten hebben voor deze review een contract moeten ondertekenen dat we alle schade aan het toestel moeten vergoeden aan Samsung. Normaal laten we toestellen vanaf enkele centimeters op onze bureaus vallen om te kijken of ze stevig zijn, stoppen we ze in een broekzak met een sleutelbos om een gevoel te krijgen over de kwaliteit van het glas van het display.

Dit hebben we dus allemaal niet gedaan met de Samsung Galaxy S9. Jullie, onze lieve lezers, drukken immers te weinig op de advertenties. We hebben simpelweg de budgetten niet om dit soort schades te vergoeden. Andere smartphonefabrikanten doen dit niet. Of in ieder geval niet bij ons. En hoewel we de relatie met Samsung enorm waarderen, is dit toch iets waar wij van GadgetGear.nl gewoon openheid in willen geven.

Samsung Galaxy S9 kopen