Review: Blade Runner 2049 (4K Blu-Ray)

• Waanzinnig mooie wereld
  • Enorm veel aandacht voor details
  • Veel, goed bonusmateriaal

• De dialogen zijn echt enorm traag

De mooiste sci-fi film voor fans van 4K is uit; Blade Runner. De film zet ons in een werkelijk prachtige wereld neer. Confronteert ons met een bizarre wereld en ellelange dialogen. Het spannendste in de ruim drie uur durende film zijn de borsten van Ana de Armas.

Voor wie een berg actie verwacht, sorry. Niet jouw film. Blade Runner 2049 lijkt meer dan ooit een discussiestuk over onze toekomst als mens. Of liever gezegd, onze toekomst met machines. Hoe menselijk mogen die worden en wat als de machines zelf heel andere ideeën hebben?

Het originele Blade Runner is inmiddels al weer 35 jaar oud en werd destijds door Ridley Scott geregisseerd. De film was na Alien het tweede sci-fi succes voor de regisseur. Hoewel het momenteel populair is bekende films en series een reboot te geven, is dat niet het geval voor Blade Runner 2049. De film pakt het verhaal van de originele Blade Runner op, 30 jaar na dato.

In deze film volgen we agent K, gespeeld door Ryan Gosling. Het is zijn taak replicanten die in de fout zijn gegaan, op te sporen en uit te schakelen. Dit in een wereld waar de duplicaat mensen vooral worden uitgebuit om te werken in de mijnen en worden ingezet voor ander zwaar werk. Tijdens één van die klussen ontdekt K een lijk. Het DNS brengt hem op het spoor van een Blade Runner die al 30 jaar uit het zicht is verdwenen… Het is de inmiddels oude Rick Deckard (Harrison Ford). En dan is er nog de Brabantse Sylvia Hoeks die de belangrijke rol van Luv heeft gescoord.

Blade Runner 2049 draait om alles behalve actie. Oké, er wordt wel een paar keer in geschoten, maar het gaat vooral om de grotere vragen en boeiende personages. De scenario’s en special effects zijn werkelijk fantastisch. Door de lage compressie op de UHD disc ziet de wereld er echt fantastisch uit. Pure Eye Candy. Toch is ruim 160 minuten Blade Runner niet voor iedereen te verteren.

Gelukkig voor de fans, zit de Blu-Ray echt stampvol extra’s. Die doorgaans ook wat vlotter gemonteerd zijn dan de film zelf. Zo krijg je onder anderen drie prologen om te kijken. Dit is hoe het moet. Een enorm compliment voor Sony.

Conclusie: Blade Runner 2049 (4K Blu-Ray)

En dat blijkt ook voor mij het geval te zijn. Ik heb enorm genoten van hoe prachtig de film eruit ziet. Maar de trage, soms eindeloos voelende dialogen eisen ook bij mij haar tol. Twee keer letterlijk in slaap gevallen. Ik wil hem fantastisch vinden maar… ik ben misschien iets te ‘popcorn’ voor deze titel. Neemt niet weg dat ik niet blind ben voor de hoge scores die andere reviewers aan de titel geven. Ik heb in ieder geval wel genoten van de prachtige beelden.

Blade Runner 2049 kopen