Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Onderzoek: Crypto minen op een nieuwssite, niet heel interessant

We hebben het gedaan. Stiekem omdat er nog geen duidelijke wetgeving is. Nouja, stiekem? We geven het toe. Sterker nog, we vertellen je er alles over. Afgelopen maand zijn we aan het minen geweest op basis van onze bezoekers.

Daarmee volgden we direct in de voetsporen van enkele videodiensten in de VS. Waarom? Omdat crypto munten minen in potentie interessant zou kunnen zijn. Voor ons was dan ook vooral de vraag of crypto minen een interessante vervanger zou kunnen zijn voor advertenties. Ons idealistische beeld was om technologie te ontwikkelen zodat we jou als bezoeker de keuze kunnen geven.

De doelgroep

Maar al bij het instellen schiet te ethiek er weer in. Wat gaan we doen? Gaan we jullie, de bezoeker, platminen? De CPU op 100% laten zetten is voor de technologie die we hebben aangekocht geen enkel probleem. Maar dat willen we eigenlijk toch niet. Andere programma’s op jouw computer kunnen daardoor veel hinder ondervinden. Dus kozen we voor 70%. Jawel, daarmee maken we een beslissing voor jouw computerprestaties. Niet tof, dat wisten we al ;-).

Iets anders dat we niet handig hebben gedaan, is er voor kiezen mobiele gebruikers niet te belasten met de miner. We willen accus van smartphones en tablets niet leegtrekken bij een bezoek aan onze site. Dus op 51% van ons verkeer minden we helemaal niet in de proefperiode.

Achtergrond; CPU minen is zeer ineffectief. Echter gemakkelijk en niet heel kostbaar. Zouden we op GPU’s gaan minen, zouden we een flink hoge stroomrekening opleveren. Niet tof.

Niet ontdekt willen worden

De makers van de technologie die we hebben gebruikt wisten het al, de Miner zal zeer waarschijnlijk vlot gevonden worden door virusscanners en bannerkillers. Daarom hebben ze een systeem met proxy servers bedacht om die te omzeilen. Toch zien we dan hoe het kaf van het koren gescheiden wordt. NOD32 is de enige die snapt hoe we te werk gingen. Toppers daar! In ieder geval op dit gebied. Meldingen van andere AV software hebben we niet ontvangen. Het is in theorie dus mogelijk om redelijk lang onzichtbaar te blijven. In ieder geval langer dan onze testmaand. Maar dat doen we niet. We zijn klaar.

Het minen deden we voor de populaire Monero munt. Niet omdat we keuze hadden overigens. We maakten gebruik van het populaire Coinhive en die biedt niet heel veel opties. Bovendien ontnemen die en onze proxy aanbieder nogal een flink percentage van de opbrengsten. Ik gok dat we ongeveer 40% verloren aan deze diensten.

Maar wat leverde deze testmaand ons op?

Een enorm verlies. We betaalden $28 voor de software met de proxy technologie en om te zorgen dat we gewoon mooie statistieken konden inzien. Van die $28 hebben we $7 terugverdiend. Een verlies dus van $21. We zouden nog drie maanden nodig gehad hebben om break even te draaien. De omzet van het minen lag op 6% van wat we aan advertentie-inkomsten per maand generen. Daarmee is minen in plaats van advertenties laten zien dus geen strategie die werkt voor een site als de onze.

Waar werkt het wel? We verwachten dat veel sites met plezier gebruik zullen maken van deze technologie. Maar dit zullen sites zijn waar je veel tijd doorbrengt. Bijvoorbeeld om filmpjes te kijken of spelletjes te spelen. Juist daar waar je lang online bent, kan lang gemined worden en een goede omzet behaald worden.

Slotgedachte

Maar willen we dit? De markt voor advertenties wordt steeds verder uitgeperst. Als publicatie moet je naar alternatieven zoeken om te overleven. Zeker in een relatief kleine markt als Nederland. Amerikanen en Duitsers kunnen onze teksten immers niet lezen. Echt onafhankelijk werken wordt dan steeds moeilijker. Technologie als het minen op bezoekers kan in theorie die onafhankelijkheid borgen. Net als wanneer bezoekers zouden betalen voor content. Maar… realistisch is het niet. Niet met de huidige opbrengsten. Tenzij de Monero onverwacht veel geld waard gaat worden.

Het was een interessant experiment en we danken jou als bezoeker voor jouw deelname. Ja, je had geen keus. Maar dat is soms nodig voor een stukje onderzoeksjournalistiek. Jij hebt onwetend en volledig anoniem meegewerkt aan een open verhaal over dit stukje technologie. Bedankt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.