Review: Sony Xperia XA1 Plus (Android Smartphone)

• Groter display
  • Goede resolutie
  • Prima kleuren
  • Beter accuduur

• Camera's vallen tegen

We hebben weer een middenklasser van Sony in de test. Ditmaal de Sony Xperia XA1 Plus. Een bijzonder smartphone in het middenklasse assortiment omdat deze smartphone een heel bijzonder camerafunctie aan boord heeft; het filmen in Full HD op HDR. En wat je daar aan hebt, vertel ik je graag.

In de unboxing geen heel vreemde dingen. De Android smartphone komt met een 1,5 ampère lader wat niet super vlot is en een micro-USB kabel. Geen overbodige headset en een simpele verpakking. Sony spaart graag het milieu en daar kunnen wij alleen maar voorstanders van zijn. Leuk detail is dat Sony alvast een screenprotector op de smartphone plaatst. Iets dat Sony een tijd niet heeft gedaan omdat er vanuit de pers klachten kwamen over de krasgevoeligheid van de displays terwijl dit in werkelijkheid krassen op screenprotectors waren. Maar… die screenprotectors waren perfect op maat. Deze is dat niet om te laten zien dat hij erop zit.

Qua design was de originele Xperia XA1 echt een enorme verrassing. Het was één van de eerste Android smartphones waarbij de randen aan de zijkanten enorm dun waren. Hoewel we de Sony Xperia XA1 al lang hebben teruggestuurd, is het duidelijk dat de randen bij de Xperia XA1 Plus een stuk dikker zijn geworden. Daardoor verliest hij een beetje het bijzonder design.

Maar wat overblijft is zeker niet lelijk. Hoewel ik regelmatig hoor dat de Xperia smartphones behoorlijk op elkaar lijken, is het ontwerp van Sony doorgaans tijdloos, zakelijk en strak. Zo ook hier bij de Xperia XA1 Plus.

Het display van de Xperia XA1 Plus is niet slechts met een half inch vergroot. Er ligt echt een totaal ander display in. Door de Full HD resolutie die je nu krijgt, beschikt het toestel over ruim 400 pixels per inch. Dat is ruim een kwart meer pixels per inch en daardoor een veel scherpere ervaring. Opnieuw kiest Sony voor Gorilla Glass 4 ter bescherming van het display.

Specs en benchmarks

De chipset is ongewijzigd. Opnieuw kiest Sony voor de Chinese Mediatek MT6757 Helio P20 en dat is qua prijs/prestaties een prima keuze. Je krijgt dan een octa-core processor met 4×2.3 GHz Cortex-A53 & 4×1.6 GHz Cortex-A53 rekenkernen. Grafisch ligt er een Mali-T880MP2 GPU in.

Qua prestaties werkt het toestel iets langzamer dan haar kleinere en oudere zusje. Niet vreemd, want door het grotere display krijgt de GPU het veel meer voor haar kiezen. Er moeten immers meer pixels worden berekend. Afhankelijk van de versie die je krijgt, compenseert Sony dit wel door in plaats van 3GB, 4GB aan werkgeheugen te plaatsen. Ons testmodel beschikte over 4GB, maar check even wat je koopt.

Net als haar kleinere zusje, bevat ook de Sony Xperia XA1 Plus een USB-C plug. Houdt er wel rekening mee dat de chipset gewoon USB 2 is, dus verwacht geen verhoogde data snelheden. Er is ook ondersteuning voor Pump Express+ 2.0, een standaard van MediaTek om smartphones snel te laden. Maar dan moet je wel een compatible lader vinden. Standaard wordt deze niet meegeleverd. Met de standaard kun je tot 3 ampère laden.

Er is ondersteuning voor dual-band WiFi en Bluetooth 4.2 met aptX streaming. Er is ondersteuning voor GPS en GLONASS wanneer je gaat navigeren en je kunt radio luisteren via FM.

Camera’s

We zijn op een grauwe dag aan het fotograferen en aan het filmen geweest en dan geef je de camera’s in een smartphone al snel een flinke handicap mee. Zo ook die van de Sony Xperia XA1 Plus.

De camera achterop presteert prima. Focus is wat langzaam, maar maakt weinig tot geen fouten. Scherpstellen is echt een probleem voor de camera. Het duurt lang en is niet altijd goed. Daar staat tegenover dat de 5x digitale zoom één van de betere is. Oké, het blijft slecht, maar het is minder slecht dan wat we bij andere camera’s hebben gezien. Qua contrast zien we dat de camera prima presteert. Wel zijn de blauwe kleuren wat meer aanwezig in de foto’s. Bij het filmen zien we op het display iets dat op beeldstabilisatie lijkt, al zit het er bij mijn weten niet in. Ik ben wel heel tevreden over de stabiliteit van de video.

De selfie camera heeft ook echt wel moeite met scherpstellen op deze grauwe dag. Sterker nog, voor mijn gevoel lukt dit gewoon niet. Wel zie ik er beter uit dan ooit. Er lijkt een soort van beauty modus actief te zijn. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat dit wel een 8 megapixel selfie camera is, maar dat je 3 megapixel verliest door naar een 16:9 beeldverhouding te schakelen.

Cameratechnisch kan ik niet anders dan concluderen dat dit één van de mindere smartphones van Sony is en dat is jammer. Er zit namelijk een bijzondere functie in. Je kunt namelijk filmen in HDR terwijl het toestel op Full HD filmt. Full HD HDR beelden zijn schaars omdat iedereen de fucus op 4K TV’s legt. Maar… Sony is één van de weinigen die Full HD TV’s met HDR op het schap heeft staan en ook de PS4 Pro kan op Full HD TV’s HDR content neerzetten. Redelijk uniek dus, maar wat mij betreft geen reden om deze smartphone toch te nemen als je een goede camera zoekt.

Accuduur

Een groter display vreet meer stroom, dat is helder. Om hiervoor te compenseren gebruikt Sony de grotere body van de Sony Xperia XA1 Plus om een grotere accu te herbergen. Van 2.300mAh naar 3.430mAh, een enorme sprong. Ik haal met gemak anderhalve dag gebruik uit het toestel.

Conclusie: Sony Xperia XA1 Plus

Als het om smartphonecamera’s gaat is Sony één van ’s werelds grootste producenten. Vele concurrenten kopen de cameramodules bij de Japanner. En dan is het opvallend wanneer blijkt dat deze Sony Xperia XA1 Plus cameratechnisch een beetje teleurstelt. Het toestel zit hoog in het middensegment en dat lijkt qua prijs alleen te worden waargemaakt door het grotere display en de fors grotere accu. Kijken we dan naar de prijsontwikkelingen van de kleinere Sony Xperia XA1, is het prijsverschil wat ons betreft niet in lijn met wat je meer krijgt.

Sony Xperia XA1 Plus kopen