Iedereen weet het; China is het land waar men elkaar klakkeloos kopieert en ‘weinig’ respect heeft voor intellectueel eigendom van anderen. Als gevolg daarvan kunnen merken ineens ontstaan en net zo snel weer uit het beeld verdwijnen. Enkele sterke merken weten door te groeien naar Europa en de VS. Dit is de bijzondere top 5 van smartphone merken in China.

Bovenaan staat Huawei, dat ook actief is hier in Nederland. Huawei wordt gevolgd door Xiaomi. Dat merk heeft nogal wat problemen omdat het van origine o.a. Apple producten kopieerde in design en naam, maar ook Xiaomi is inmiddels begonnen aan haar opmars in Europa. Sinds 2017 is het merk actief in de Spaanse markt.

De nummer drie in China is Apple. Apple wordt in China echt gezien als een puur luxemerk. Het voordeel is dat Apple heel veel hele dure smartphones in China kan verkopen. Het nadeel is dat Apple geen producten heeft die de massa kan kopen, in tegenstelling tot de overige merken.

Het Chinese Vivo staat op nummer vier en staat ook bekend om het kopiëren van ontwerpen en namen van andere merken. Vivo lijkt vooralsnog weinig te doen om van dit imago af te komen. Oppo is de hekkensluiter. Oppo smartphones worden al wel in enkele Europese landen verkocht, waaronder Duitsland. Oppo kennen we vooral van dochtermerk OnePlus dat enorm actief is. Ook in Nederland. Opvallend is dat een Chinees merk als Lenovo in deze top 5 ontbreekt, en dat Apple daar als enige non-Chinees tussen staat. Van de andere kant, we zien ook geen Samsung in deze top 5. Toen we vorig jaar november in China waren, zagen we ook geen Samsung in het straatbeeld. De bovengenoemde merken kwamen we wel enorm veel tegen. Net als Samsunkia, Nokla, en vele andere merkjes van hetzelfde niveau.

Via Kantar World Channel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.