Review: Horizon: Zero Dawn (PS4)

• Grafisch sterk
  • Aloy is een prachtig karakter
  • Vernieuwende setting
  • Gameplay speelt heerlijk

• Valt tegen het einde in herhaling
  • Uiteindelijke 'reason' is wat mager

In Horizon: Zero Dawn komen twee gamewerelden samen. Ken je Far Cry Primal? Ken je Destiny? Mix deze twee werelden eens door elkaar en je hebt Horizon: Zero Dawn. Of dat een goed iets is, dat lees je hier in de Horizon Zero Dawn review van GadgetGear.

De wereld die we kennen is niet langer van ons… Laat het los… De wereld is vergaan en overgenomen door moeder natuur.  Alles wat er vroeger ooit stond als een huis, qua beschaving, is weggevaagd van de aarde.  Maar het kan nog gekker. In een wereld waar er niets meer is en waar de mensheid in stammen leven,  the holbewoner way of life, zwerven er robot dinosaurussen op de aarde.

Dat is, in een notendop, het idee achter nieuwe titel van Guerrilla Games. En daar zijn wij Nederlanders allemaal hartstikke trots op! Na de succes van Killzone gaat deze van oorsprong Nederlands gamestudio (nu gekocht door Sony) een stapje verder met een daverend succes dat Horizon: Zero Dawn heet.

Je speelt als Aloy, een jonge dame (dat begreep ik pas later) en verschoppeling met onhandelbaar haar. Ze is uit haar Tribe geschopt en ze wordt opgevoed door een vaderlijk figuur genaamd Rost. Deze viking is een echte jager die je alles leert over de Machines en hoe je ze moet benaderen, omzeilen en doden. De lessen van Rost, zijn stem en zijn ervaring leiden je stuk voor stuk door (de tutorial) van de game en dát voelt fijn. Aloy wil weten wat de oorsprong is van de aardse verdoemenis, de reden van de machines en samen met wat moderne technische snufjes duik je in het avontuur om haar verleden en haar toekomst te ontrafelen.

Het spelen in deze game doe je door het land te trekken, waar je steeds weer een aantal obstakels tegenkomt. Dit zijn dungeons zonder dat het direct opvallende dungeons zijn. Bijvoorbeeld in het begin waar je dino’s die in kuddes leven moet ontwijken en een mens moet reden. Als een soort verpakte puzzle moet je uizoeken wat hun manier van bewegen is en hoe je ze het gemakkelijkst, stealthy onschadelijk kunt maken. Dit kan jij omdat jij als Aloy een stukje techniek, dat erg lijkt op een headset, kunt gebruiken om alles te doorzien wat met elektronica te maken heeft. Zie je bijvoorbeeld een robot velociraptor lopen? Dan kun je met R3 hun route zien die ze gaan lopen. Zo kun je gemakkelijk je weg verder gaan of een weak spot uitzoeken.

Graphics

Horizon Zero Dawn lijkt verdacht veel op Far Cry Primal, dat kan blijkbaar niemand ontkennen… En ik ook niet… Maar ook op Tomb Raider en soms op Fallout. Deze prehistorische setting met robotdinosaurussen  is even wennen, maar tegelijk ook adembenemend.  De wereld is prachtig triest en soms natuurlijk schoon. Met verroeste, overwoekerde ruïnes, Tribal dorpen, middeleeuwse-achtige structuren en de dino’s die allemaal gemaakt zijn in de beeldvorming van uitgestorven dieren (giraffen, raptors, paarden, leeuwen en herten). Niet alle dieren zijn dood. Je ziet geregeld konijnen en vossen en dat is natuurlijk een beetje vreemd qua storyline, maar anderzijds wel logisch omdat er toch gegeten moet worden.

De visuals zijn echt enorm mooi voor Playstation 4 niveau. Let maar eens op de ogen, hoe echt deze eruit zien. De game loopt in game en met de cutscenes bijna soepeltjes in elkaar over en dat speelt alsof je in een film zit. De stealth die een belangrijke rol speelt in de game is vrij gemakkelijk. Je kunt gehurkt door het hoge gras lopen en je bent onzichtbaar. Met alles wat de natuur en de machines je bieden kun je eten, je wapens zelf maken en overleven. Je kunt pijl en boog schieten en vechten met je speer, alles tegen machines. (ook wel wat mensen, maar die gevechten zijn minder interessant.)

Storyline

De wereld van de Horizon Zero Dawn lijkt volledig open wereld, maar is toch eigenlijk vrij liniear in een verpakking. Je opdrachten kun je niet echt weigeren en er is duidelijk een doel in het spel die je moet volgen. Dorpjes die je tegenkomt waren soms vrij oppervlakkig en voelde meer als checkpoints. Zeker als je later ontdekt wat het kwaad is en waarom, kwam bij mij steeds de vraag “Waarom?” naar voren. Ik zal niet in detail ingaan en alles verklappen, maar het was voor mij verhaaltechnisch een teleurstelling. Misschien had ik meer Skyrim achtige missies en verhalen verwacht, een stukje meer vrijheid. Desalniettemin heeft het verhaal me zeker tien uur meegenomen in een wereld die me geboeid heeft.

Horizon Zero Dawn is mooi. Mooi qua graphics, gameplay en verhaal. Toch heeft het me niet de gehele campaign weten vast te houden. Misschien was ik te bevooroordeeld door alle lovende reviews of is het toch de spelervaring die niet vernieuwend genoeg blijft. Toch kan ik eerlijkheidshalve niet anders besluiten dan een dikke 8 te geven, als is het maar omdat de setting als nieuw en uniek aanvoelt met een filmische beleving.