Huawei Nova
Picture of Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Dit gaan de nieuwe telecomregels voor jouw abonnement betekenen

De regelgeving rondom het verstrekken van telecomabonnementen gaat een stuk strenger worden. Gek genoeg vlak nadat de regelgeving rondom het verstrekken van hypotheken strenger is geworden en… de nieuwe regels binnen de telecom kunnen zeer negatief uitpakken voor jouw hypotheek. We praten je bij.

Telefoons worden leningen

Sinds begin deze maand is het eerste deel van de nieuwe regelgeving in gebruik genomen. Deze verplicht telefoonaanbieders om de telefoon die je koopt, bij het BKR te registreren. Het gaat hierbij om smartphones met een waarde van meer dan €250. Dus niet eens om de duurste modellen. De smartphones worden dan geregistreerd als koop op afbetaling.

Het voordeel is dat het voor jou als gebruiker inzichtelijk is geworden wat je op basis van jouw contractstermijn gaat betalen voor de smartphone die vroeger ‘gratis’ bij jouw abonnement zat. Het nadeel is dat de BKR registratie ook inzichtelijk is voor hypotheekverstrekkers. Deze kunnen de mogelijke hypothecaire lening flink omlaag schroeven op basis van de lening die je uit hebt staan. Dit kan duizenden euro’s schelen. Iedere lening/verplichting is immers een verhoging van het risico dat je jouw premie niet kan betalen.

Inkomenstoets

Per 1 mei komt er nog een belangrijke maatregel bij. Providers moeten niet alleen jouw identiteit goed bijhouden, ze moeten ook een inkomenstoets doen wanneer je een abonnement afneemt. Op basis hiervan kan de provider bepalen of het abonnement wel te betalen is voor je. Ieder jaar zijn er weer vele mensen die er achter komen dat ze de kosten van het abonnement niet kunnen dragen met alle narigheid die erbij hoort.

Mogelijke gevolgen

Deze veranderingen zullen mogelijk grote impact hebben op de verkoop van smartphones en abonnementen in Nederland. In veel gevallen zal het interessanter worden om het toestel gewoon contant af te rekenen en er een sim-only abonnement bij te nemen. Bovendien is het waarschijnlijk dat voor een aantal verkooppunten de toename in administratieve processen niet langer interessant is. Immers zijn verkoopmedewerkers langer bezig met de verwerking en slinkt hierdoor de marge op het abonnement.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.