Review: Jason Bourne (4K Blu-Ray)

• Sterke cast
  • Goed verhaal
  • Lekker veel actie
  • Zeer veel goede extra's

• 4K uitvoering kent hier en daar wat compressieproblemen

Tien jaar geleden sloten we de Bourne trilogy af. Nouja, er was ook een The Bourne Legacy in 2012. Een spin-off die het succes van de originele bourne films toch niet wist te benaderen. Wij mochten deze week genieten van de 4K uitvoering van Jason Bourne.

In de trilogie zagen we hoe Jason Bourne letterlijk uit zee werd gevist. Hij moest ontdekken wie hij was en bleek een ware oorlogsmachine. Een oorlogsmachine die vanuit de overheid uit de weg moest worden geruimd. Nadat hij zijn ware identiteit ontdekte, verdween hij.

Nu, dien jaar later, is Jason Bourne al een grijze vent aan het worden. Hij gebruikt zijn skills om geld te verdienen als straatvechter en we zien dat hij daar best succesvol in is. Wat hij echt met zijn leventje aan moet, dat weet hij duidelijk niet. We mogen spreken van een identiteitscrisis.

Het duurt niet lang voor regisseur Paul Greengrass ons in de eerste achtervolging stort. Vlak nadat we Nicky Parsons hebben leren kennen. Een hacker die data over Bourne te pakken heeft weten te krijgen en deze data aan hem probeert te geven. Al snel vluchten de twee voor hun leven terwijl ze in Griekenland worden achtervolgd. De ontmoeting tussen de twee is tijdens de rellen en dat maakt de locatie meteen een stuk spannender en realistischer. Voor we het weten, barst de strijd tussen Bourne en de CIA los.

Het wemelt van de bekende gezichten in deze nieuwe Bourne, maar er moet er ook duidelijk eentje uit. Het is Tommy Lee Jones (Men in Black, The Fugitive) die als Robert Dewey harder dan ooit een vuil spel speelt. Dit om zijn beoogde opvolgster uit de schijnwerpers te houden. Bovendien moet hij een deal met een grote jongen uit Silicon Valley beschermen. Zijn bedrijf lekt gebruikersdata aan de CIA en wil dit openbaren. Ook hier lijkt Dewey over lijken te willen gaan.

De kracht van de Bourne films was de cast die steeds weer aanwezig was. Er waren nauwelijks verrassingen in wie we in de films zouden zien. Het is knap dat dit tien jaar later nog steeds mogelijk is. Al worden er wel een paar nieuwe koppen geïntroduceerd. De meest opvallende is die van Heather Lee (Alicia Vikander – Ex Machina, Tomb Raider). Zijn speelt de beoogde opvolgster van Dewey.

In ruim twee uur tijd krijgen we een enorme hoeveelheid actie over ons heen. Het is knap om te zien hoe de film inhaakt op de eerdere trilogie, maar gelijktijdig een compleet nieuw verhaal neerzet. Het verhaal van Jason als de ex-agent die de CIA eigenlijk gewoon terug in dienst wil hebben. Met alle respect voor de voorgaande films start hier gewoon weer een nieuwe filmserie en dat is best knap gedaan.

Wij mochten Jason Bourne in 4K beleven. Universal levert de 4K Blu-Ray af met een reguliere Blu-Ray en een UV code zodat je de film op ieder andere apparaat kunt downloaden. Netjes en handig.

De beeldkwaliteit van de 4K uitvoering is fantastisch. Dit komt doordat de film ook gebruik maakt van HDR. Indien je een HDR TV en speler hebt (ik gebruik een Xbox One S), krijg je dus 10-bit kleuren te zien. Met name in de lichte en donkere beeldpartijen levert dit veel meer detail en een veel realistischer beeld op. Toch zijn er hier en daar ook wel probleempjes. Veel shots in de film zijn met een schuddende camera gemaakt. Om het dramatisch effect wat te vergroten. De compressie die op de schijf is gebruikt, kan hier niet altijd even lekker mee overweg. Met name richting het einde zien we een scene in een donkere tunnel waar de tunnel duidelijk wel beweegt, maar de props in de tunnel niet. Echt een compressieprobleem. Jammer. Gelukkig komt dit maar incidenteel voor.

Wat ook niet onbelangrijk is, is dat de beide uitvoeringen van de film (je krijgt hem ook op Blu-Ray) zijn voorzien van Dolby Atmos ondersteuning.

En dan de echte extra’s. In Bringing Back Bourne gaan de filmmakers dieper in op hoe het karakter van Jason Bourne weer tot leven wordt gewekt. Hoe laat je hem op een natuurlijke wijze terugkeren. Ook wordt er dieper ingegaan op de achtervolgingen en de stunts in Athene en Las Vegas. Kroonstukjes op actiegebied. Absoluut de moeite waard om daar nog even bij stil te staan. Mooi compleet dus.

Conclusie Jason Bourne

We kunnen niet ontkennen dat de 4K uitvoering hier en daar wat last heeft van de compressie die is gebruikt. Of Universal daar heel veel aan kan doen, geen idee. Compressie is nou eenmaal nodig om de hele film op één schijfje te zetten. Gelukkig zijn dit slechts enkele momenten en kunnen we verder vooral genieten van de prachtige beelden uit de film. En dan het verhaal. Ach, dit zit gewoon prima in elkaar. Wat ons betreft hoeft de volgende Bourne film geen tien jaar meer te duren. Er zijn voldoende aanknopingspunten om nog een tijdje te genieten.

Jason Bourne is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.