Review: Metroid Prime Federation Force (3DS)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Hele fijne controls
  • Mist het avontuur van eerdere Metroids
  • Bevat teveel puzzels voor

Eindelijk is er weer eens een nieuwe Metroid. De eerste Metroid game van Nintendo verscheen op de NES in 1986. Metroid Prime werd in 2002 de eerste Metroid game in 3D, op de Nintendo Gamecube. De laatste Metroid. Metroid M, verscheen in 2010. Nu, zes jaar later maakt Metroid de overstap naar de Nintendo 3DS in Metroid Prime Federation Force.

Met de Metroid series bracht Nintendo traditioneel een game die zich voordeed als een shooter, maar stiekem toch echt een adventure game was. Een game waarbij je echt op onderzoek moet gaan om verder te komen in plaats van simpelweg iedere tegenstander af te knallen. Met Metroid Prime Hunters (DS) veranderde deze gameplay een beetje. De game werd meer een shooter. Met Metroid Prime Federation Force zet Nintendo de gameplay van Metroid Prime Hunters voort zonder af te doen aan het speelse dat bij Nintendo hoort. Zo krijg je naast Metroid Prime Federation Force ook de multiplayer game Metroid Prime: Blast Ball. Een voetbalspelletje ala Metroid.

Metroid Prime Federation Force gaat helemaal oer de Federation Force. Dit is een vredesleger in het universum dat achter ruimtepiraten aan zit. Inderdaad, het alien scum uit eerdere Metroid games. Jij bent een marinier binnen de Federation Force en gaat de strijd met deze piraten aan. Maar niet voordat je jouw training hebt afgerond. Natuurlijk ;-).

Controls en Gameplay

Traditioneel proberen Nintendo’s eigen games zoveel mogelijk gebruik te maken van de sensoren in de Nintendo 3DS. Soms is dit niet 100% handig en dat maakt me altijd een beetje bang wanneer ik een first person shooter ga spelen. Geen nood. Ontwikkelaar Next Level Games heeft de bediening van Metroid Prime Federation Force extreem goed uitgedacht. Het is even wennen, maar al snel voelt de bediening van Metroid Prime Federation Force heel natuurlijk.

Tijdens de training, maar ook tijdens levels krijg je achteraf punten voor jouw prestaties. Aan het einde van een missie zie je bovendien welke bonusdoelen er zijn in een level wat het leuk maakt om nog eens opnieuw te beginnen. Dit laatste is erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je het spel langer blijft spelen. Op basis van bepaalde puntenaantallen en bepaalde doelen verdien je weer medailles.

Je kunt jouw wapens op verschillende manieren gebruiken. Het belangrijkste is het opladen van het wapen voor extra krachtige schoten. Hier kleeft het enige nadeel van de gameplay aan vast. Het opladen duurt altijd net iets te lang. In de praktijk probeer ik dat dan ook zoveel mogelijk te voorkomen ook al kost me dat punten.

Verhaal

Nintendo plaatst je hierna midden in het Metroid universum, tussen drie planeten. Alle drie weer afkomstig uit eerdere Metroid games. Alle drie gevuld met nieuwe missies. Missies waarbij jij als marinier ontdekt dat de ruimtepiraten aan een nieuw superwapen werken. Chronologisch volgt het verhaal van Metroid Prime Federation Force dan ook op Metroid Prime 3: Corruption.

Dat Nintendo er alles aan doet om de bekenden werelden alles behalve saai te maken zien we terug in de diversiteit. Van gevechten op verstikkende zandvlakten van woestijnen tot gevechten in Arctische omstandigheden. Daarnaast komen we ook nieuwe aliens tegen zoals de Goliath kevers.

Mods

Binnen Metroid Prime Federation Force kun je de mech waarin je de strijd voert geheel naar wens aanpassen. Natuurlijk kun je hem kleuren. Leuk detail daarbij is de Amiibo integratie. De kleuren speel je verder vrij tijdens het spelen van Metroid Prime Federation Force.

Je kunt ook gebruik maken van mods om het gedrag van jouw mech aan te passen. Bij aanvang van het spel kun je slechts één mod plaatsen (je krijgt er twee zodat je wat te kiezen hebt). Tijdens het spel zal je er veel meer vinden. Bijvoorbeeld in ijslevels waar ze in blokken ijs zitten. Denk er wel aan om een vlammenwerper mee te nemen ;-).

Het interessante van de mods is dat deze niet onbeperkt meegaan. Niet altijd tenminste. Relatief zwakke mods kunnen oneindig lang gebruikt worden. Sterke mods, zoals revivals, gaan kapot wanneer ze worden gebruikt. Dit maakt het modificeren van de mech strategisch interessanter.

Multiplayer (en Blast Ball)

Het samen spelen van Metroid Prime Federation Force druipt echt van de game. Niet alleen met Blast Ball (waar ik het zo dieper op in ga), maar ook in de game zelf. Iedere missie is solo speelbaar, maar ook met een groep van maximaal 4 spelers. Doordat Metroid Prime Federation Force relatief weinig puzzels bevat in de levels is het in de basis gewoon een shooter en leent het zich prima voor een potje co-op gameplay. Daar waar puzzles wel opgelost moeten worden, kun je elkaar wel flink in de weg lopen.

In Blast Ball is de groep gamers wat groter. Hier is het 3 tegen 3. Blast Ball werd als demo eerder onthuld dan Metroid Prime Federation Force en het leek er even op dat het een sologame zou worden. Gewoon een relatief goedkope download. In plaats daarvan heeft Nintendo besloten om Blast Ball aan Metroid Prime Federation Force toe te voegen. Daarbij wordt wel rekening gehouden met de spelers van de demo. Die speldata is gewoon overdraagbaar. Netjes!

Blast Ball is vooral een grappige afwisseling op het spel. Het lijkt sterk op voetbal, al is het niet de bedoeling dat je tegen de bal schopt. Je moet erop schieten en de bal zo in het doel van de tegenstander leggen. Echt diepgang heeft het niet, maar grappig is het zeker wel. Bovendien scoor je hier nieuwe kleuren voor jouw mech.

Metroid Prime Federation Force lijkt sterk op Metroid Prime Hunters qua gameplay en dat zal niet voor alle fans van de serie in goede aarde vallen. Voor hen ontbreekt vooral het ontdekken en puzzelen wat in deze game gewoon nauwelijks aanwezig is. Voor liefhebbers van shooters biedt Metroid Prime Federation Force wel een solide gameplay, maar wordt je soms even tegengehouden door die enkele puzzel die er wel in zit. Daarmee zal Metroid Prime Federation Force beide liefhebbers niet volledig bevredigen. Ondanks de echt prima uitgewerkte controls.

Nintendo’s Metroid Prime Federation Force is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.